Köksvåg eller ej?
Jag började med LCHF i tisdag och har sen dess vägt allt jag ätit för att räkna ut exakt protein, fett och kolhydrater. När jag sedan ex. kolla LCHFingenjören så säger hon att hon aldrig använt det och att det var bara när hon gick på VV.
Så min fråga är ju såklart hur håller man kolla på det utan våg? Självklart kan man ju äta 100g av allt och göra det enkelt för sig, men känns som man äter väldigt mycket då.
Hur gör ni för att veta hur många gram ni får i er? Använder ni också köksvåg?

När jag skulle gå ner i vikt använde jag våg.
Jag vägde framförallt mitt kött för att se till att jag inte fick i mig för LITE protein.
Sen har jag en lång historia bakom mig med överätning av det mesta - både mat, godis etc och jag behövde verkligen ha vissa "ramar" - jag kunde överäta även bra saker och då springer ju energivärdet iväg för högt vilket ju inte är så bra om man ska gå ner.
Jag lagade mat och frös in i portioner för att undvika överätning vilket jag gör även idag om jag lagar stora grytor - har fortfarande vissa tendenser till att överäta när jag är uttråkad, ledsen, arg etc :)
Nu 45 kg lättare vet jag rätt bra vad jag ska lägga på min tallrik i mängd så jag väger inte så ofta nu.
Har man inget stört ätbeteende och inte äter "bara för det är gott" så kanske man ska skippa vågen men för mig var det ett redskap att hjälpa mig "se" hur mycket mat jag behövde.
Varför väga överhuvudtaget? Så länge du håller dig till LCHF-mat så är det mycket bättre att du lär kroppen att känna efter när den är hungrig och när den är mätt och också att du lär dig hur en "normal" portion ser ut och hur mycket mat det är än att hela tiden ta vågen till hjälp. Keep it simple!
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Därför att det inte är allas kroppar som lär sig.
Desstutom behöver nog de flesta vågen i början om de vill hålla koll på makronutrienterna även om de skiter i kalorierna.
Även om inte kroppen lär sig genom hunger- och mättnadskänslor så kan ögat lära sig hur en lagom portion ser ut. Den största otjänst man kan göra sig själv är att inte lita på sig själv, sitt eget omdöme, sina egna åsikter och sina egna beslut utan att göra sig beroende av en massa hjälpmedel. Vem är du om inte ens du tror på dig?
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Omdömet kan kan vara satt ur spel om man som t ex jag är/var dels sockerberoende och dels känsloätare och då var vågen för mig ett ypperligt hjälpmedel i starten. Vi är alla olika.
Vi vet ingenting om ts förhållande till mat och ätning men en del kan behöva hjälpmedel i början. 🙂
#4 Varför säger du då inte till ajnorronja att hon ska lita på vad hon själv känner är bäst snarare än att lyssna på andras råd, t.ex. dina? 😉
Hur en normal portion ser ut varierar ju ganska friskt beroende på vad den består av. En handlfata kycklingbröstfilé och en handflata sidfläsk är närings- och kalorimässigt väldigt olika. Du kanske har världen sinne för att uppskatta sånt i huvudet, alla har inte det.
Gör på det sätt som funkar helt enkelt! Bry dig inte om andras käpphästar. Det är inte fel att väga och det är inte fel att inte väga heller. Bry dig inte om andras käpphästar. Funkar det är det bra.
Jag använder köksvåg för att hålla koll så att jag inte äter mer än 10 gram kolhydrater per dag, vilket är väldigt lätt om man t ex äter korv, blomkål och andra grönsaker. Nu har jag i stället börjat ligga på 5 för jag känner att om jag ska ligga på 10 måste jag äta väldigt mycket samt att jag inte klarar av att äta allt för mycket fett. Utöver vanligmåltid brukar jag äta 50 gram smör.
Till brunch äter jag: Ett äg och 70 gram bacon + 50 gram smör
Middag: Ex köttfärs kyckling 100 gram med en fetare sås och eventuellt avokdado, broccoli eller blomkål.
Sen om jag blir mer hungrig senare så äter jag en sån rund liten ost eller renkorv.
Så kortfattat jag använder inte vågen för att jag inte ska överäta utan för att ha koll så jag inte överstiger kolhydratsintaget. Men till er som inte gör det var min fråga hur håller ni koll om inte väger, då måste man höfta till det? Eller äter ni hur mycket ni vill och bara saker med mindre än 5g kollisar per 100 gram?
jag använder köksvåg ungefär 2-3 dagar i veckan för att hålla koll på mig själv och mitt intag. Jag är en f.d skåpråtta av gigantiska mått. Jag behöver bokföra emellanåt för att hålla mig rätt.
jag använder www.dumbbell.se som är gratis och enkel. 🙂
vissa personer går ner i vikt lätt av att bara stryka kolhydraterna - andra får kämpa - jag är en bland dom. jag har även lärt mig att utesluta mejerier till nästan 100% då jag går upp i vikt av mejerier.
Man lär så länge man lever, heter det ju.. ☀️🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag använde vågen i början för att lära mig se hur många kalorier och kolhydrater jag fick i mig när jag exempelvis åt si och så många gram biff, blomkål whatever.
Sedan behövde jag den inte längre. Nu kan jag lita på ögonmåttet.
Så gjorde jag. Tycker du ska pröva med vågen om du känner för att ha stenkoll. Tycker du sedan att det är för tröttsamt så tja, ställ undan vågen.
Självklart använder jag köksvåg! Den är ju ett måste i en del matlagning för att recepten ska bli rätt!
Jaha du menar för begränsning/redovisning av vad man får i sig…
Nä det fattade jag ju, men ville bara peka på att det blir lite konstigt fokus ibland på köksvåg som är (ett i mitt tycke) utmärkt köksredskap (funkar att väga brev på också så man frankerar rätt).
Det är ett utmärkt val att väga/mäta och registrera lite i början för att få ett hum av vad man får i sig. Så länge man inte är "viktväktar-skadad" - alltså har tendens att fokusera ner i minsta gram hur mycket man äter och främst i syfte att begränsa det. Har man lätt att hamna där är det bättre att bara uppskatta lite. (är en förpackning 600 gram och man tar ungefär en tredjedel av förpackningen, ja då kan man räkna med 200 gram etc.). Börjar man väga saker som väger under säg 20 gram (och det inte är för man är siffernörd!) så kanske man kan fundera på om man behöver backa lite i "kontrollbehovet".
edit:
*Fiana som äger 0.5 tsk mått som användes för att mäta och skrapa ur Lätta i en gång i tiden för länge sedan på Viktväktarna - yum, yum 2.5 gram lätta per smörgås, generöst och bra :P *
Jag använder numera min köksvåg dagligen och registrerar också vad jag äter för att hålla koll på både proteinet och kolhydraterna. Förr om åren har jag inte gjort det det, men efter ett års "platå" så är det tyvärr så att jag måste kaloribegränsa för att vågen ska börja röra sig nedåt igen. Har fortfarande runt 10-12 kg kvar att gå ner för att komma inom normalspannet. Efter mycket fixande och trixande så rör det sig så sakta nedåt igen, 2kg på lika många månader. Fortsätter det så här är jag i mål om något år, fast det är väl inte värt att ropa hej… Så jag tycker att köksvågen kan vara ett utmärkt hjälpmedel.
Jag väger inget, har aldrig ägt en köksvåg och känner inte att jag behöver en. Behöver du det så kör hårt! Det bestämmer du och ingen annan!
Jag använder ibland. speciellt nu när jag börjat om med LCHF efter ett avbrott som gick från Jul till April ( det är lurigt det där med när man börjar vräka i sig sött…lätt att fastna).
Jag har i samband med att jag började om också testat Kokosfett i kaffet, kokosfett som jag mixar med råa ägg, kokande vatten, kakao och sötning och kokosfett med mandlar på kvällarna.
Allt fettet kan bli en herrans massa kalorier, även om en del hävdar att kokosfettet inte fastnar på låren.
Man vill börja om rätt och helst inte gå upp av allt detta riktigt goda fettet.
Därför väger jag, än så länge, fettet till kaffe osv, tills jag ser vart åt allt lutar
Jag väger för att hålla koll på fördelingen kolhydrater/protein/fett.
Tycker det är intressant att veta samt att jag ser det som en inlärningsperiod nu i början (hållit på en månad). Tänker att jag kan skippa vägning sedan när jag har mer koll hur många kolisar man kommer upp i på en "normal" dag.
Om jag är bortbjuden eller sover på hotell (gör det mycket i mitt jobb) så väger jag inget utan uppskattar, går fint när man fått upp en känsla för hur mycket en normalstor kycklingfilé, köttbit, ett visst antal baconskivor osv väger.
Lycka till!
Jag skulle inte kunna klara mej utan våg då jag väger allt på 5:2-dagarna. Det är lätt att man går över 500 kcal / dag om man inte väger. Dessutom bokför jag allt så att jag vet hur maten ska fördelas dessa dagar. På mina LCHF-dagar så väger jag bara när jag ska baka.