Fett mellanmål!
Hej alla sunda!
Jag skulle verkligen behöva hjälp med ett mellanmål (mellan lunch och middag) som i princip BARA innehåller fett!
Jag får nämligen i mig för lite fett och för mycket protein, spec. pga skolmaten… Alltså ingen ost eller dylikt som innehåller protein, utan endast fett!
Jag vet, smör kan man ju äta rakt av, men hur gott är det i längden att blaska i sig det?
Så snälla dela med er, jag uppskattar alla tips!
TACK PÅ FÖRHAND!
Jacqueline
Oj det var inte det lättaste…
Hur mycket protein får du i dig per dag? Kanske kan öka lite?
Oliver är i princip bara fett… Avokado ska vara bra, men den innehåller lite kolisar oxå.
Smörbollar, dvs smör lite kakao och lite kokos Iofs inte bara fett, men helt klart mest fett..
Dricker du te eller kaffe? Isf te eller kaffe med smör eller kokosfett i. Det mättar ganska bra och ger bara extra fettillskott.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Under länken Mat-Recept på osträtter och fett finns det ett och annat smått och gott…
.
Potkäs,kryddsmör och smörpraliner.
Det här receptet tycker jag var himla bra!(insatt av mezza)
Fett dryck!
Kokoscream(extra fet kokosmjölk) 1dl 2.3 kolisar
1/2 tsk kakao
2msk kokosfett
1-2dl vatten
Mumsig chokladdryck med extra kokos smak.
Lite mindre kolhydrater än med grädde.
Ta med någon form av fett och tillsätt i skolmaten? 
Thé med cocosfett i. Om du nu vill ha ett mellanmål med bara fett, så finns det ju inte så mycket annat att välja på än just… Fett? 

Tack för tipsen, kära medfolk!
1#
Jag åt faktiskt just 1/2 avokado med 1 matsked becel lättmargarin (jag vet, typ det sämsta man kan få i sig…).
Det var iaf supergott och jag fick i mig ca 15 gram fett, yäj! Dock även några gram kolhydrater p.ga. avokadohalvan…
Jag har redan innan middag fått i mig ca 60 gram protein, jag borde bara äta ca 50 gram protein om dagen (min målvikt är nämligen 50 kg..).
2#
Låter supersmarrigt, men jag är sedan många år tillbaka ganska rädd för att överstiga en viss kalori-mängd… Jag brukar hålla mig under 1200 kcal per dag, så då lär jag väl förbruka ganska många av dem på den där smarriga krämen!
Fråga: hur gör ni ang. kcal i fett? Vissa struntar ju i att räkna kcal när det gäller fett, eftersom kroppen inte kan tillgodogöra sig mer fett än nödvändigt.. Ränkar ni in fettet i era kalorier, eller räknar ni kanske bara det "runtomkring" fettet, såsom proteinet, och de ev. kollisarna?
3#
Jag hade gärna tagit med mig egen mat, och eget fett
till skolan, men folk tycker att man är sjuk i huvudet!!! "Fett är ju farligt!"
Jag vill liksom inte göra stor grej a vad jag äter med tanke på hur många tjejer som har ätstörningar, jag vill liksom inte påverka någon på något sätt…

4# Haha, klokt magma!
Det är bara så jobbigt när min mamma ska hålla på att anmärka på vad jag äter.. jag vågar knappt äta smör å sånt framför henne. Hon tror verkligen inte på min nya livsstil..
Det är jättejobbigt att behöva smyga med sin frukost varje morgon, ljuga om vad man åt till lunch varje dag och bråka vid middagsbordet varje kväll…
Räknar inga kalorier, försöker istället enbart äta när magen vill det, inte när huvudet säger åt mig att äta.

OK.. Jag känner nog att jag måste ha lite kontroll över kalorierna, även om jag vet att det finns betydligt viktigare saker att fokusera på när man äter LCHF..
Men tack för hjälpen!
Och kom gärna med fler feta mellanmål!
Fråga: vilken ost är bäst (alltså hög fetthalt, få kolhydrater, och helst ska den inte innehålla spec mkt protein…) Mozzarella, Feta, Chevre, Halloumi, vad tycker ni?
Ju fetare ost, desto lägre proteinhalt gissar jag.

Macadamianötter är väldigt feta och goda… Enkelt mellanmål som kan ligga redo i väskan nästan hur länge som helst!

Arlas gräddost (åseda) har 38% fett och 20%protein.
Väldigt god 
Hej Jaqueline!
Du nämnde att du får i dig ca 60g protein redan innan middag.. Hur ser en sån dag ut? Frågar bara eftersom jag vet att många räknat lite för högt på proteinet när de har kollat sitt intag.
Jag vet att jag själv inte har några problem att få i mig så stora mängder, men då äter jag också tre ägg, en ostskiva & 1-2 msk leverpastej på flatbröd till frukost. Om jag räknar ihop det med en burk 125g makrill och en 100-grams grillad chorizo så blir allt det totalt ca 60g protein.
Hoppas du inte blandar ihop gram kött med gram protein… Det gjorde jag nämligen först. :)

Jacqueline, försök att strunta i vågen och allt vad målvikt heter. Är LCHF, säg att det är av hälsoskäl eller som någon föreslagit läkarrekomendation (dr Dahlqvist), smussla inte med vad du äter. Äter du LCHF kommer du förmodligen att bli smal och muskulös, men kanske väga några kilo "för mycket", eftersom muskler väger mer än fett.

12#
En sådan dag kan brukar vara
2 ägg och lite smör till frukost (jag funderar på att börja slänga 1 äggvita och lägga till mer smör).
Torsk och sallad till lunch, samt någon fet sås om det finns i skolan).
Eftersom mamma lagar middagen (och bestämmer…) så brukar det bli något kött, grönsaker och sallad. Jag vågar liksom inte slänga på en massa smör och skippa lite av salladen och grönsakerna… Då får man sura miner här hemma..
Hur som helst blir detta alldeles för mkt protein i min kost.. Jag behöver fett!
Jag tror nog att du äter för lite Jacqueline. Vad skulle ditt BMI bli om du gick ner till 50 kilo egentligen?
Har din mamma koll på frysen?? Om hon inte har det kanske du skulle kunna göra smörbollar eller liknande och plocka några sånna före maten. Fettet först du vet….desutom blir du mer mätt av fettet och då kan du ju säga att du inte orkar alla grönsakerna hon propsar på. Men då får du ju inte gå och skåpsäta så hon ser det*s*
Annars tycker jag te eller kaffe med osaltat smör verkar mest ok. Om du inte lägger smöret i solen kan du säkert ha det framme i rumstemperatur i en vecka utan att det surnar. Och på en vecka har du lätt ätit upp den lilla förpackningen på 250g. Du kan ju ta med dig en kopp till ditt rum och klicka i din fettklump där. Det äår gott så du kommer säkert gilla det, men se upp så du inte tar det saltade smöret bara….
/Lillianna
~ Lillianna ~

16#
Ganska lågt BMI, men inte FÖR lågt.
Jag försöker äta mer än vad jag gör, men det är svårt när jag sällan kan välja helt själv vad jag ska stoppa i mig (förutom frukosten som jag klämmer i mig när mamma är på
hundpromenad, heh).
17#
Tack för bra tips!
2 frågor: av vilka anledningar skall man äta fettet först? Är det för att fettet inte skall kunna "absorberas" med hjälv av det eventuella insulinet som kroppen tillverkar under maten?
Är det verkligen så viktigt att undvika osaltat smör? Har det med smaken på kaffet/teet att göra, eller tänker du på att salt är dåligt för kroppen (typ att det sbsorberar fett…?)
Tack allihopa för bra tips å grejer!
Tycker det fungerar bra även med saltat smör i kaffet, men numera blir det oftare cocosfett istället för smör…