Kolhydratfråga
Det är säkert inte så viktigt, men på en del ställen läser jag att man ska räkna bort fibrerna, dvs räkna nettokolhydrater som Atkins gör. Gällande vissa grönsaker kan det göra stor skillnad om man vill hålla sig inom en viss procent.
Så vad gäller? Kolhydrater eller nettokolhydrater eller ska jag sluta tänka? 
Atkins räknar på amerikanskt vis och vi räknar på svenskt.
De kolhydrater som finns angivna på svenska förpackningar är netto dvs utan fibrer, så omräkningen är redan gjord.
Vi har ingenting att dra av…
Numer pensionär i Nynäshamn

Tack! Bugar och bockar!
Det förklarar varför Atkins aldrig blev rätt när jag lade in dem i Cal-countern!
Jag kommer ihåg när vi pratade tidigare om mandel. Coop´s sötmandel innehåller 4,4 kolhydrater per 100g medan Ica´s sötmandel innehåller 13 kolhydrater per 100g.
Kan det verkligen vara sådan skillnad? Mandel är väl mandel?
Eller är Ica´s innehållsförteckning bara direkt översatt och därmed felaktig? (Jag hoppas det för jag gillar verkligen mandel
)

Livsmedelsverkets sida säger 7,2g fiber, 13,2g kolhydrat och 609 kcal per 100g. Men jag vet ju inte hur om har räknat med eller räknat bort fibrerna?
Det är nog inte fibrerna. Snarare samma orsak som till skillnaderna mellan fineli och SLV. Kanske finns det olika mandlar också, vad vet jag.

Jag blev för nyfiken så jag drog iväg litet mailfrågor till Ica, Coop och SLV, vi får se vad de svarar. (Om de svarar…)
Men tills dess tänker jag räkna allt som nettokolhydrater som Margareta säger.
bra suda!
Är det någon skillnad på kolhydratinnehållet i färsk vitkål kontra stekt vitkål? Någon som vet?
Nej, det borde vara samma. Sedan om de tas upp snabbare måhända som tillagade, det kan jag inte svara på men det är en gissning.
Procentuellt sett är det förstås det eftersom vätska går bort. Väg allting rått så blir det rätt.
Tack för svar- får väga kålen råa.

Har faktiskt redan fått svar från SLV!
Kopierar:
"Hej! I vår databas anger vi nettokolhydrater. Coops värde på 4,4 g kolhydrater verkar konstigt. Ring ev. till deras kundkontakt och kolla detta."
Så sorry Zanna43, misstänker att du får räkna som på Icas. Men vi får se vad de andra svarar!
Suda!
Suck - jag tyckte väl att det var för bra för att vara sant. Då får jag nog lägga av med mandeln nu…..
Gojjorna blir nog glada - de får äta upp de påsar som jag har kvar.
Tack för hjälpen!