Hur länge utan protein?
Hur länge kan man vara utan protein utan att det blir hälsofarligt om man äter mycket bra fett och lite "nyttiga" kolhydrater?
Det är aminosyrorna i proteinet som är det viktiga och får inte kroppen dem via kosten så bryter den ner dina egna muskler för att den vägen få tillgång till aminosyrorna. Så länge kroppen har egna muskler att ta av så kan du alltså överleva utan protein utifrån, men så värst hälsosamt är det inte och du kommer garanterat inte att må bra av det.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Bryts musklerna ner även om man styrketränar?
O ja, visst gör de det! Om du inte äter rätt och förser kroppen med rätt byggmaterial så kan styrketräning bryta ner mer än det bygger upp.
/Sjöis
#2 Ja, får man inte det protein som behövs tas det från muskler och tom organ. Vad har du emot protein?
Jag kan inte äta protein just nu
Av vilken anledning? Utesluter du bara animaliskt protein eller även vegetabiliskt?
/Sjöis
Av hälsoskäl. Kött och fisk är svårt. Jag försöker äta ägg men det blir mest äggmjölk. Jag vet knappt var vegetabiliskt protein finns.
men om jag får i mig 2 ägg om dagen + lite mjukost kanske det blir en del protein ändå.
Två ägg om dagen kan räcka ganska långt. Om du till det lägger bönor, ärtor och linser så är det inga problem med proteinintaget. 🙂
/Sjöis
Menar du inget protein eller protein från djur?
På http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv kan du leta efter livsmedel med högt protein-innehåll.

Du behöver 1 gram protein per kilo kroppsvikt för att du inte ska börja bryta ner dig själv..
Du vill ..INTE.. sätta dig i det läget att du får i dig för lite över tid
Då sätter du verkligen hälsan på spel
Svält = proteinbrist
Sen behöver du ha ett hum om hur mycket protein som olika livsmedel innehåller
Många tror ju tex att 100 gram kött är 100 gram protein men så är ju inte fallet utan ca 20% av animalier är protein..
Av mejerier är bara 4-5% protein
Tabellen du fick en länk till av Sindri kan du ha stor hjälp av
håller med det dufva skriver.
plus att vegabiliska proteinkällor inte är lika högvärdiga och användbara som animaliska källor (annan aminosyrasammansättning)..
Så proteinerna från tex 2 ägg, bönor, linser och ärtor, som #9 skriver, kommer du inte så långt med… 2 ägg innehåller kanske 12g protein. Du ska äta jäkligt mycket bönor och ärtor för att täcka resten av din proteinbehov. Och då är du långt, långt utanför ramen för lchf, kolhydratmässigt (inte för att det måste vara fel)..
Jag utgick från att TS äter mer per dag än bara äggen. Lägg till rejält med grönsaker, lite mejeriprodukter och bröd (TS skrev ingenting om LCHF eller någon annan lågkolhydratdiet) så är proteinbehovet fyllt, även om inte allt är fullvärdiga proteiner.
/Sjöis
Vad är det för hälsoskäl?
Jag undviker inte protein för skojs skull. Jag måste äta det jag får ner för tillfället helt enkelt. Kött/fisk är för trådigt. Bröd går inte. Jag äter mest soppa som jag gör på diverse grönsaker och grädde/kokosfett, samt äggmjölk.
I vanliga fall äter jag vanlig lchf
Kesella innehåller en hel del protein och det kan man ju gör smoothies och massa annat med.

Kan du kanske dricka proteindrycker - vasslepulver och allt vad det nu är som kroppsbyggare och hårdtränare gör smoothies och shakes på?
Håller med ovanstående inlägg.
Om det är just ätandet som är problemet så kan du prova att dricka proteindrinkar eller äta kvarg/kesella. Lindahls kvarg innehåller 12g protein/100g vilket är hyfsat mycket. Tänk på att hålla koll på kolisarna bara. Speciellt om det gäller proteinpulver.
Jag köper isolat från MMsport som både har butiker och nätshopping.
Lycka till.

Ett tillägg: Om du har sådana svårigheter att få i dig mat just nu bör du ta hjälp av vården. Det finns näringslösning som man kan dricka med sugrör.
Var rädd om dig!
OK, men det är inte vad jag skulle kalla hälsoskäl (att man blir bättre av att äta så). Om du kan äta soppa så gör köttsoppa då och mixa den slät. Det är ju dessutom jättegott. Tänk på oxsvanssoppa, den görs ofta slät.
Dietisten har skrivit ut ett berg av näringsdrycker men jag får kväljningar av dessa därför har jag försökt blanda ihop olika saker själv att äta. Kött har jag provat att mixa men det blir inte alls slätt utan grynigt som stekt köttfärs vilket nästan är värre än hela köttskivor. Men jag kanske har fel sorts mixer.
I morse gjorde jag äggmjölk av 6 ägg som jag druckit nästan allt av nu. Är det nån som har tips på smaksättning på äggmjölk. Jag har haft antingen kakao eller kanel/kardemumma. Gott till en början men nu börjar det kännas jobbigt. Vad kan man smaksätta äggmjölk med annars?
Tänk milkshake/omelett/kryddsmör…
Dvs nästan vad som helst
vanilj, kakao, kaffe,
buljongpulver, tacokryddor, örtkryddor(finmortlade)
vitlök, ingefära, gräslök, kryddgrönt
smaksatt olja?
Mixa ordentligt och sila ev, det blir gärna "smuligt" av kryddorna.
Jag tycker därför det är bättre att hålla mig till mitt vanliga kaffe-smak.
Ta så lite vatten som möjligt, så blir det tjockare äggmjölk och lättare dölja smuliga kryddor.
Äggmjölk med avocado är riktigt, riktigt smaskigt! Känns mer som soppa än just äggmjölk. Jag slänger ibland i nån liten rest av grillad paprika, squash etc. Spenat passar också ihop med avocado.
Glöm inte att har du riktigt svårt att få i dig protein så bör du inte hålla nere kolhydraterna. Ligger du lågt på kolhydraterna så behöver du mer protein än om du äter mer (hamnar på låga proteinintag kan den mängd som används för glukogensen faktiskt bli signifikant).
Sedan på det med att man bryter ned musklerna, glöm inte att även hjärtat är en muskel. De inre organen som tärs på är den verkliga faran, de kommer ta stryk innan att det blir ett farligt problem att "de vanliga" musklerna man tänker på blir mindre (många tänker mest på muskler på armar och ben och att det inte gör så väldigt mycket).
Och du ska naturligtvis absolut inte träna något alls om du inte får i dig ens minimibehovet av protein. Då gör du saken bara värre, bryter ner musklerna mer istället för att spara några.