Lagra utan socker???
Hejsan som självhushållare så får man ju äta och ta tillvara på den mat som finns.
Men hur kan man lagra den på LCHF vis?
Tänker mig rabarber, ger en grymt stor skörd och onödigt att kasta så vad göra med rabarber, svartvinbär kan man ju göra gele av, men hur får man till hållbarheten utan socker?
Äpplen/jordgubbar kan man kanske torka.
Det bästa är ju att tillverka tort vin och cidar av det, men det blir aldeles för mycket så det skulle bli överkonsumtion.
Tips önskas.
Det mesta går att lagra genom att torka det. Fruktläder är ju ett sätt, dock brukar man tillsätta socker när man gör det, men det går ju säkert utan.
Annars kan du lära sig konservering, konserveringsapparater dyker upp för en billig penning på loppisar med jämna mellanrum.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Man stoppar det i frysen..
En frys är en god vän! Jag fryser de flesta sorts bär och frukter. Även grovt rivna äpplen som kan bli äppelpaj i vinter. Rabarber i korta bitar. Sylt och gelé kan man koka med sukrin, då tinar man och kokar lite i taget.
Torka kan man också göra med de flesta bär och frukter, det behövs inget socker till det. Har supertunna, torkade äppelskivor som hållit sig i glasburkar i ett par år.
Torka kan man göra i varmluftsugn (lägsta värme, en glänta i luckan). Till svampsäsongen brukar det bli extrapriser på torkapparater. Har en OBH Nordica som funkar bra.
Om man gillar smaksatt sprit kan man lägga in lite bär och frukter i Renat Brännvin. Även körsbärs- och plommonkärnor ger intressanta smaker.
Kan användas till att smaksätta snaps, krydda bär, glass, eller mousserande vin.
Så långt så bra, om man har stor frys.
Om man vill göra saft, curde, marmelade, sylt osv hur skall man tänka då, finns det något konserveringsmedel som är bättre, eller är konceptet tillaga frys tina?
Mjaaa, kanske inte nödvändigtvis. Eftersom det går att torka svamp och sedan blötlägga och tillaga den som färsk borde det gå med t ex blåbär. Torka, blötlägga, göra sylt. Jag har inte provat, men skulle absolut göra det om jag inte kunde frysa in. Hallon är kanske tveksamt att torka - har aldrig provat.

Torka är om man säger som så himla mycket 1800 tal.. har du sådana problem.. skaffa extra frys!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Zepp, jag älskar verkligen dig och din kunskap. Men just detta inlägg är tyvärr inte det bästa. Berätta gärna varför du ogillar torkning.
Mitt problem är att lägenheten är rel liten, ekonomin lika så (själv valt, älskar det) Extra frys har vi, men troligtvis räcker inte den för sökrdarna, speciellt inte om vi skall frysa allt vi hittar, spenat, pak choi, sockerärt, brytbönor, blåbär, hallon, rivna äpplen. osv. Så 1800 tal får det va om inte 1800tal är dåligt.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#6 Så det är 1800-tal att inte slösa på en massa onödig energi? Vår jord mår ju så himla "bra" av den typen av tankegångar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Torka är om man säger som så.. är inte alltid såå himla enkelt som det verkar.. kan ta en månad eller så om man har rätt förutsättningar!
Beroende på vad man vill torka!
Dvs.. torkning kräver oxå extra resurser.. tex så får du skaffa ett torkskåp eller en egen bastu.. där du kan utföra det hela på rätt sätt!
Alternativs så kör du det i ugnen.. tar ledigt en vecka eller två från jobbet/försörjningen.. och gör dina torkprocedurer!
Dvs torkningen skall ske långsamt.. i rätt miljö osv, för att bevara näringen.. annars så är det bara att köra på med ugnen och allt blir torrt inom några timmar!
Det är lite som att göra en Salami.. krävs bara att man har ett hus vid medelhavet.. från 1500-talet med källare som alldrig renoverats.. med rätt fukthalt och rätta svampsporer osv!
#10 Torka är hur enkelt som helst och kräver inte alls någon el för att ske fort.

Man skall inte torka fort!!!!!!😡
#12 Jag tror du blandat ihop fort och hett, fort gör absolut ingenting, det folk brukar göra fel när de vill att det ska gå fort är att de höjer temperaturen.
Faktiskt ökar risken för mögel och oxidation ju längre tid torkningsprocessen tar.
😡på dig själv från en 1800-talstant som faktiskt gör det hon skriver om.
#10 Tack det är sådanna inlägg från dig jag gillar.
Om man nu ändå skall torka och vill bibehålla näringen är det väll främst temperaturen vi måste ha koll på?
Eller?

Ähum.. nog går det att torka fort.. men det tar hur som helst ett år att göra en riktig Salami.. om man har hus vid medelhavet och rätt förutsättningar!
Grejen är att fort och kvalitet inte alltid är samma sak.. och för en del saker så skall mögel och annat vara inblandat!
Dvs.. det är totalt olika för olika saker.
Enklast om man inte har rätt förutsättningar är att skaffa ytterligare en frys.. såvida man inte ärvt ett gammalt hus vid solkusten!
Torka är jättebra. Brukar göra ringäpplen som är döpoppis bland ungarna i huset. Bra godis.
Blåbär ska jag torka i år, för jag insåg först när det var för sent förra året att det går. Hade läst att man måste punktera varje blåbär med en nål och det kunde jag inte se mig själv pilla med… Men när det var för sent googlade jag upp flera vittnesmål om att det går bra att torka dem rakt av. Men ska inte göra dem snustorra utan de ska bli som russin, stod det. Går det med blåbär så lär det ju gå med andra bär också. jag testade med frysta blåbär och det blev gott även om de inte blev vackra och det var rätt kladdigt. De spricker ju och vid fysningen och saftar när de tinar.
Jag har en torkapparat vilket underlättar. Men när jag har mycket svamp brukar jag spänna lakan över ett par torkställningar och ställa en vanlig bordsfläkt på golvet riktad snett uppåt så det blåser under och mot lakanet. Det torkar förvånansvärt fort så trots att det är kalluft. Tror säkert denna metod skulle funka med frukt och bär också. Svampen brukar jag sluttorka i torkapparaten dock då det är viktigt att den blir snustorr och det går jättefort när den redan är förtorkad över natten på lakanet och det är skönt att få undan ställningarna. Men gissningsvis skulle de vara torra på ett dygn med bara fläkten.
Har man mycket att torka finns beskrivningar på nätet av hur man enkelt kan bygga en stor torkapparat med en kupévärmare som värmekälla. Eller som redan föreslagits ett gammalt torkskåp.
Jag tycker torkapparaten är toppen även om dyr i inköp. Tar relativt liten plats resten av året också. Men har man stora mängder samtidigt så behöver man nog en hel arsenal apparater och då är det nog smartare att bygga en stor en själv.
Jag har en sån himla tur att jag har ett gammalt kök, där man alltid förr gjorde ett galler mellan kyl/frys och skåpen över. Det gallret har jag tagit bort och där torkar jag örter, nässlor, en del bär och svamp när det inte är för mycket. Lägger det på plåtbrickor och även ett par gamla nätkorgar (från en sån där kontorsbrevkorg). Funkar i två våningar, tar nog lagom lång tid, för det blir så bra. Vill man vara energivänlig kan man också ta till vara eftervärme från ugnen - men OBS med öppen lucka.
#16 Ett enklare sätt är att mosa blåbären lätt med en potatisstöt, orka sitta och pricka dom.
#14 Ja, det är temperaturen du ska hålla koll på, ju svalare desto bättre, men för svalt så måste man öka på draget istället.
#15 Ja det var lustigt att det bara är vid medelhavet man kan torka kött, importerar vi fårfiol därifrån då eller?
Varför tar du inte och testar själv? Du kanske upptäcker hur enkelt det är och lär dig hur man faktiskt gör.

Jag torkar både kött, grönsaker, svamp och bär. Det mest vågade projektet hittills var en fårfiol som jag torkade under vårvintern. Den fick först ligga i saltlake och sedan hänga på tork ett par månader ute i det svala (men frostfria) förrådet. Det gick hur bra som helst. Enda problemet var att den blev uppäten så snabbt när den väl var klar.
I övrigt använder jag en torkugn och är jättenöjd med den. Tycker torkning är ett smidigt komplement till andra lagringsmetoder. Relativt energisnålt och när maten väl är torkad så håller den länge även om elen skulle gå. Dessutom använder jag helst hemtorkad mat på friluftsturer och då är det behändigt att snabbt kunna plocka ihop det man vill ha.
Nästa sak på min önskelista är att lära mig tryckkonservering. Det krävs en särskild apparat, men då kan man å andra sidan konservera även kött på ett säkert och hållbart sätt.
Annars finns det ju syrning, syltning, saltning…
Det finns en massa bra litteratur om olika sätt att ta vara på mat utan frys. Ska kolla vad jag har i bokhyllan när jag kommer åt den och se om jag kan ge mer konkreta tips på titlar. Vet att Karin Bojs skrivit en bok om att syra grönsaker, t.ex.
#19 Kanske denna skulle vara något för dig?
http://www.bokborsen.se/Redaktion/K%C3%B6tt-Och-Fisk-Konservering/1933268

Tack för bra tips VildaVittra - men jag tror jag lämnar den åt någon annan behövande, har redan ett par hyllmeter litteratur om konservering/syltning/saftning/syrning/saltning/torkning på både svenska och engelska… 😮😃
16# Hemul
Variant på torktips inför svampsäsongen under förutsättning att man har en luft/luftvärmepump: tvättorkställning, tidningspapper uppe på tvättlinorna, strimla svampen eller skär i tunna skivor och sprid ut glest på tidningarna, ställningen skall stå några meter från värmepumpen, rikta lamellerna i pumpen mot tvättställningen, sätt värmen på ca 24-25°, låt stå över natten så är svampen nästan torr, rör om i svampstrimlorna och fortsätt tills skörden är torr. Snabbt sätt att torka svamp. Jag har inte provat med bär och fruktskivor men tror att det fungerar också.
#10 man kan torka en hel del saker i rumstemperatur också. Saker jag torkat i rumstemperatur är tex blåbär, örter/gröna blad och svamp. Funkar finfint och tar inte flera veckor.
Jag föredrar torkad mat för det tar inte energi, blir lättförvarat (litet) och jag använder torkat mer än fryst (det i frysen glöms tyvärr väldigt lätt bort men det i skafferiet används snabbt.
#15 har du hört talas om torkat renkött 😎 Min styvfar torkar då nästan en halv ren varje år (andra halvan hamnar i frysen) helt utan makapärer (han torkar det ute)
#16 man kan doppa blåbären i hett vatten snabbt istället för att picka, då försvinner vaxlagret (som är gjort för att hålla inne fukten) och då går det snabbare att torka.
Jag lärde mig det från boken "Torka mat"
l'm back
Jag torkade blåbär utan att göra ngt åt dem innan. Blev hur bra som helst!
Bra Sindri, då är jag bombis på att det funkar. Gjorde du sås om jag läst, russinvarinten, eller helt torra?
#18 Förstår inte riktigt hur du torkar den soppa som måste bli om du mosar? Gör du skinn då eller?
#25 Mosar lätt står det, alltså inte till puré, bara så de spricker lite.
Men saftar de inte väldigt mycket då då? Tycker ivf hela låter trevligare eftersom det tydligen går bra också.
#27 även pureade bär/frukt kan man ju torka till fruktläder så det borde inte vara ett problem. Jag har däremot själv inte testat det eftersom att doppa bären i hett vatten funkade bra nog för mig.
l'm back
#27 Nej, inte speciellt mycket.
Tack för alla fina svar, ser ut att väcka fram mycket intressa och kunskap underbart.
Funkar det att göra fruktläder utan att tillsätta socker och mjöl?
Det måste det väl göra?
#30 i boken "torka mat" står det
"I fruktpurèerna kan man blanda i socker eller lite salt i grönsakspuréerna"
Som jag läser det kan man göra det men jag har aldrig testat det (det kan hända att dom inte blir så sega då det är socker som ger seghet på torkad mat som är helt torkad)
edit: det jag menar är att eftersom det står kan och inte ska så kan man säkert torka pureerna utan socker
l'm back
#30 Det ska inte vara något mjöl i läder och då man kan torka frukt lär det ju gå att torka moset utan socker.
#29 OK. Jag är nyfiken på att prova det också. Det blir inte läder när det är klart utan mer som såna bitar som är i blåbärssoppepulver kanske då? Har jag fattat rätt till sist? Och torkar du tills bären är helt torra eller?

Jag har en helt vanlig konserveringsapparat för vattenbad, men för att konservera kött och liknande är det ännu säkrare att använda tryckkonservering. Väldigt populärt i USA, men verkar inte särskilt vanligt i Sverige.