Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2595 ggr
Sisselie
4

Lchf och candida

Jag har läst på flera ställen att personer som har candidaöverväxt och äter ketogent har fått systemisk candida, eftersom candidan kan anpassa sig till att leva på ketoner.  Candidan omvandlas då från sin relativt "lätthanterliga" jästform till en betydligt mer aggressiv svampform, som är omöjlig att hålla i schack med kost mm. 

Det jag undrar över är, kan samma sak hända om man inte har candidaöverväxt? Jag har inte det, men jag vill inte heller riskera att få. Alla har ju candida naturligt i tarmen, och den fyller ju en funktion och ska vara där. Så om man då äter strikt lchf och svälter ut den så borde väl den  också kunna anpassa sig till att leva på ketoner? 

Jag har svårt att hitta info om det här, bara spridda kommentarer på olika bloggar och forum, men tillräckligt många för att jag ska ta det på allvar.

Zepp
6

Eh.. många som tror sig lida av Candidadis skall jag säga!

Många känner sig kallade.. få äro utvalda!

För det första.. candida har vi som du riktigt pepåkat i tarmen, på huden.. i en del håligheter oså vidare.. de är en del av vår fauna!

När man får Candidasis.. så är det betydligt allvarligare och handlar oftast om olika sjukliga tillstånd.. inte beroende på att man byter kost eller gör livstilsförändringar!

Systemisk Candidasis betyder att de har nått ut i blodet.. och då sitter du inte och skriver om detta på bloggar.. utan ligger på akuten.. allternativt ligger på golvet och kämpar för att nå en telefon för att kalla på ambulans för att köra dig till akuten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.