lakris ökar sötsug?
Jag älskar LCHF-kola och brukar göra en batch rätt ofta. Jag använder ingen sötning utan använder endast lakrispulver eller saltlakriz-smaksättning (lakris och salmiaksalt, från Eter & essencefabriken). Alltså innhåller kolorna bara: grädda, smör, lakris och ibland lite vaniljpulver (alltså inte vanilj-socker, utan ren vanilj).
Därmed har jag ätit kolorna med gott samvete (massa fett och inget socker!) men jag märker att de ökar mitt sötsug! Är det någon annan som märkt av detta? Kan det vara så att lakris (som är rätt sött i sig själv) triggar sötsug?
Ingen aning om lakrits ökar sötsuget.
Däremot tror jag att beteendet triggar igång suget genom att hjärnan kommer ihåg och förknippar det med socker utan att det är det.
(skriv gärna receptet! )
om du inte vill vara så sugen på godis kan du försöka att sluta äta det i några dagar men det är svårt. När du blir sugen kan du äta mango,jordgubbar, hallon eller blåbär det brukar jag göra.
Åh! Kan man få recept ? lät sjukt smarrigt :)
Vet inte om dom skulle öka mitt söt-sug, men däremot skulle dom nog öka mitt "tugg-sug". Den där känslan att alltid ha något i munnen att tugga på.
Äter du lakrits och får sug. Så ökar lakrits DITT sug.
Testa och gör kolan utan lakrits…
Det som triggar ditt sug kan bara du hitta igen och sedan förhålla dig till. Antingen avstå ifrån eller hantera det sug som uppstår.
Lycka till.
Älskar lakrits, men rålakrits-stänger brukar gå åt för snabbt och innehåller inget fett. Därför låter dina lakrits-kolor väldigt intressant, kan du skriva ut receptet?
Åtm med de hårda rå-lakritsstängerna märker jag inte något ökat sug. Däremot har jag gjort glass smaksatt med markattas rålakritspulver och äkta vanilj vilket blev väldigt sött och triggande. Vilket iofs kan bero på den stimuli glass normalt ger.
Kanske är det så att det är faktumet att det är som kola som triggar sötsuget…men nåja, sötsuget är inte så starkt att jag inte kan hålla mig borta från dåliga sötsaker i alla fall…
Kul att det är flera som är intresserade av recept. Jag delar gärna med mig:
2 dl grädde
50 g normalsaltat smör
~1 msk lakrispulver(saltlakriz-extrakt (här är det bäst att smaka av själv hur mycket lakrissmak man vill ha)
1 krm vaniljpulver
Häll alla ingredienser i en kastrull och låt snällputtra på spisen under omrörning (med visp) då-och-då till smeten tjocknar (den kommer snarast vara som en tjockflytande sås).
Häll smeten i en bakplåtsklädd form (ca 10x10-15 cm) och låt svalna och ställ sedan in i kylskåpet. När helt stelnat, skär upp i små rutor och NJUT!
obs, kolorna förvaras bäst i kyl eller frys. jag har dem i frysen och tycker de är som absolut godast ca 3-5 minuter efter jag plockat ut dem ur frysen, så ta bara ut så många som ska ätas i taget.
Hoppas det smakar.
Hej, kan du ta en bild av ditt slutresultat. =)
Försökte göra en storsats, men den blev inte till nåt trots 30 min småputtrande. Därtill utvecklades rålakritspulvret efter den tiden till en jordig/rot-bismak. Inte trevligt alls.
Stelnade inte heller ens efter en natt i kylen.
=( Guide me master!
Blir en ny sats imorgon.
Såhär ser min kola ut. jag har lite flingsalt på. konstigt att det inte stelnar ens i kylskåp, det är ju ändå en del smör i. och om det inte ens stelnar i frysen, ja, då låter det verkligen konstigt.
men alltså, kolan kommer ju inte behålla fast form om man har den framme i rumstemp för länge, den blir mycket mjuk rätt snabbt, men den ska ju inte bli "rinnig" så att säga.
lite troubleshooting: 1. ha i lakrispulvret lite senare då, för att ta bort risken för att det är puttrandet som gör att den blir äcklig. 2. puttra på liiiite högre värme, se bara till att röra om då och då så det inte bränns vid i botten av kastrullen. 3. smeten ska tjockna så den är som en redd sås, inte som en normal kolasmet, det går bara att få till med socker (vad jag vet).
lyckas du inte med andra smeten får du lägga upp en bild på det, så ska jag försöka komma underfund med orsak. :) lycka till!
lakris höjer cortisolet har jag för mig och det kanske triggar sötsuget.
Lyxig drink för mig är äggmjölk med kakao och flytande lakritsextrakt. Har inte märkt något ökat sötsug på det, men vi är ju alla så olika.
För TS kan det vara så att smaken på lakrits sätter igång en associationskedja i hjärnan som har med lakritsgodis att göra. Det borde det iofs göra på mig också för lakritsgodis har alltid varit en favvo hos mig "förr i tiden".
Hei fra Norge :) En liten fråga, vart kjöper man lakritspulver? Helsokost? Dom ser jätte goda ut :)
#12 jag köper lakrispulver i välsorterade matbutiker. (brukar finnas på hyllan för torra ekologiska varor. Kung Markatta har en variant som är eko) Eller i hälsokosten. Eller på Eter & essancefabriken här i stockholm :)