Hur fett?
Hejsan!
Det är viktigt att jag går ner i vikt så effektivt som möjligt just nu ( av orsaker som jag inte vill tala om här) och jag vill gärna ha tips och råd hur jag ska komma in o optimal/maximal ketos?
Jag äter strikt Lchf men känner mig osäker på mängden mat jag ska äta? jag är 37 år 173 lång och väger 105 kg 😟
Hur mycket fett per dag?
Hur mycket protein per dag?
Mvh Allamanda
Jag håller mig till 80% fett och resten protein. Precis som du vill jag tappa vikt, vilket jag nu har lyckats med. Ca 1 kg per vecka genom att nolla kolisarna. Nej, jag kommer inte att för alltid fakira. När jag nått mitt mål blir det mer äkta lchf. Kan varmt rekommendera Martina Johanssons lilla fakirguide. Lycka till!

Grejen är att fett skall vara din energi.. så upp till energibehov!
Protein är främst en byggsten.. och man brukar säga minst 1 gram per kilo och dag!
Dvs i ditt fall minst 100 gram.. dvs cirka 500 gram kött/fisk/fågel/ägg/ost per dag.. i snitt!
Kolhydraterna så lite man kan.. eller vill!
Ät dina grönsaker du kan äta kilovis med gröna blad för 10 gram kolisar!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Fast zepp, vi kvinnor kan inte särskilt ofta äta 1g protein per kilo inkl övervikt, dvs äta även för fettets bevarande. Vi beräknar efter målvikt dvs betydligt mindre. Om steget blir för stort i början kan man ha en delmålvikt på ca plus 10kg från mål. Allamanda: räkna ca 20g protein per 100g kött/fisk/fågel och sen så att du får 1g per kg målvikt och dygn. Lägg sen till fri mängd av grönsaker i form av alla sorters gröna blad, sparris, gurka, svamp, grönkål och förmodligen något mer jag glömt. De flesta kan även äta en begränsad mängd av broccoli, vitkål, blomkål, brysselkål, någon tomat och kanske lite paprika. När man vet att viktminskningen fungerar kan man testa rotsaker och lite bär. Till detta ska du äta så mycket fett att du blir precis mätt och då är det svårt att ange mängder eftersom vi är olika. Smör, kokosolja, olivolja och majonnäs (i den ordningen mängdmässigt). Vill du snabbt komma igång skulle jag skippa mjölkprodukter och testa dem senare. Smör är ett undantag som brukar fungera för de flesta. Nu pratar vi LCHF-diet för att snabbt nå vissa mål. LCHF-som livsstil kan bli betydligt liberalare. Lycka till och fortsätt gärna i den här tråden så håller vi din info samlad..
Numer pensionär i Nynäshamn
Varför denna fruktan för mycket protein? Är man rädd för insulinexplosion som omöjliggör viktnedgång?
Att äta tillräckligt med med protein är viktigt för tusen processer i kroppen. Bla för att bebehålla muskulatur (någon vi vill när vi går ned i vikt. Vi vill ju losa så mycket fett och så lite muskler som möjligt).
Proteiner har dessutom i åtskilliga studier skiljt ut sig som det mest mättnadsgivande av våra makronutrienter. Detta kan ju utan tvivel vara en fördel i en viktnedgångsituation..
Så det här med att räkna ut proteinbehovet från målvikt.. Jag vettefanken asså.. Att ligga för lågt på protein ser jag tusen problem med. Men jag ser inte ett enda med att liga lite högt. Om något så ser jag fördelar med att ligga lite högt (stimulerar till muskelväxt och mättnad). Insulingrejen köper jag inte för fem öre.
..Och man "äter inte för fettets bevarande" bara för att man tilgodoser sitt proteinbehov eller tom ligger lite över det!
80-100 gram protein, och sen den mängd fett som gör att du håller dig lagom mätt, om det sen innebär 100, 150 eller 200 gram är inte så viktigt. Är ditt mål att hamna i optimal ketos kanske du ska krympa proteinet en smula, men sanningen att säga så är det inte alls klarlagt att de som är i optimal ketos är de som tappar mest fettvikt. Som goliath är inne på så är det antagligen bättre att ligga lite för högt än lite för lågt när det gäller protein, så att man bevarar sin muskelmassa.

Har du redan glömt vad man visste för mer än 90 år sedan?
Då rekommenderade man stekt fläsk med gräddstuvad vitkål och i de svåraste fallen måste man även minska på proteinmängden.
Det räcker med ett halvt gram protein per kg kroppsvikt (målvikten). De som har en kraftig övervikt har också ett överskott på muskler för sin målvikt. Så det finns aminosyror att hämta där vid behov.
Kostbevakningen: Två sådana mål per dag brukar fungera. Annars gå till kylskåpet, där brukar finnas reservproviant.
Ingrediens …………Energi ….Protein Fett Kolhydr.
125 g rökt sidfläsk 493 kcal 19 g …..47 g 0 g
1 hg vitkål …………..26 kcal 1 g ……..-0 g 4 g
2 dl vispgrädde ….741 kcal 4 g …….79 g 6 g
Totalt …………….1260 kcal 101 kcal 1116 kcal 40 kcal
i gram 425 g ………………..25 g …..126 g .10 g
i E% ……………………….8% ………89% ..3%
Jag levde inte för 90 år sedan. Och trådstartare är inte kraftigt överviktig.
Jag väljer att se på dagens kunnskap och forskning på bl.a. nitrogenbalansen framför att lyssna på kärringråd från 1924. och det hoppas jag andra här oxå väljer att göra. Kanske åderlåtning oxå kan kurera övervikt? Det gjorde man ju oxå förr..
Men, ok. Jag är idel öra. Vad var de vetenskapliga, anledningen till att man skulle minska på proteinmängden? Finns det några? Finns det några?
"De som har en kraftig övervikt har också ett överskott på muskler för sin målvikt. Så det finns aminosyror att hämta där vid behov."
…som går till att täcka energiunderskottet, precis som fettreserverna.
Mer protein stimuerar bla til att man har en bättre ratio mellan muskler och fett när man når sin målvikt, istället för att vara tunnfet..
Ett par snabba exempel på nutida försök:
En ganska liten men kul RCT studie. Man isolerar 39 vuxna och sätter dem i kontrollerat kaloriunderskott för att framkalla viktminskning. Så ger man dem olika dieter (fast med samma kalorimängd) och ser på om det är skillnader i vad folk hade gått ned, var det fett eller var det muskler?
Man gav dem 3 dieter -rekommenderat dagligt intak (RDI) på 0,8g/kg, 2xRDI eller 3Xrdi
Det var stor skillnad mellan RDI gruppen och de andra två grupperna. RDI gruppen förlorade nästa duddelt så mycket fettfri massa i % som de andra grupperna.
Studien var liten och det finns konfunderande faktorer som tex att fettmänden i kosten var konstant och att proteinmängden gick på bekostnad av kolhydratera.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23739654
Sen finns det en där man har låtit överviktiga gå ned i vikt genom typ pulverdiet 8 veckor där de gick ned i snitt 11,2kg och sen sett på hur vikten utvecklade sig de kommande 12 månadnerna. Man jämförde med lågprotein diet och hög proteindiet. Man till skillnad från den förra studiern så kontrollerade man för Glykemisk index oxå i denna studie. Desultaten var att de med högt protein innehåll gick upp minst efter 1 år, både i gruppen med högt GI och lågt GI.

#1 Zolunia, Var kan man hitta Martina Johanssons lilla fakirguide?
Nu blev jag lite fundersam… Jag älskar kött, så risken är nog att jag äter för mycket proteiner, men i alla fall. Om man går ner i vikt pga av fettförlust och inte muskelmassaförlust, måste man inte t.ex. träna för att bibehålla muskelmassan? Jag menar, troligen har kroppen byggt de musklerna pga av övervikt. Så när övervikten försvinner borde ju muskelmassan också göra det före eller senare om man inte använder dem? Kan mycket lite om detta, men ämnet är super intressant!
Jag ställde in mina värden på Lifesum och har det som ett riktmärke.
Jag vill ha energifördelningen enligt följande max 9% kh, 20% protein och 71% fett
Då utgår den iofs från mitt kaloribehov men de siffror är mindre viktiga då jag inte är ute efter att räkna kalorier
20% protein blir enligt min app 68gr vilket är 10 gr mer än vad som anses vara proteinbehovet baserat på min vikt.
71% fett blir ca 110gr/dag
Vissa dagar ligger jag över och andra under men går sakta ner i vikt även om jag eg inte är ute efter det
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#10 http://www.highfatfitness.net/e-bocker/ I övrigt tycker jag Martina är grym. Hon har verkligen inspirerat mig! Är så ledsen att jag missade henne på kryssningen. Bor i Spanien och flyg+kryssning blir lite mycket för studentkassan…

Jag är oxå inne på Goliaths linje.. med förbehållet att det förekommer individuella variationer!
Däremot.. så menar jag oxå att det mesta tyder på att protein är bra.. dvs för att bevara muskulatur.. och bara gå ner i fettvikt.. när man behöver gå ner i vikt!
Det å sin sida innebär ofta att man går ner saktare i vikt.. iomed att man bevarar muskulatur!
Kalorirestriktion är annars outstanding när det gäller att få utslag på vågen.. om man har det som mål!
Ofta handlar dock det om både fett, kolhydrat och proteinbegränsning!
Sen såå.. som jag ofta pepåkat.. ketos är inte det enda alena saligörande.. betaoxidation utan att gå via ketos är för de flesta betydligt viktigare.. men det tar längre tid.. men är långsiktigt hälsosammare!
Och mycket muskler bevarar betaoxidation.. utan att gå via ketos!
zolunia,
Du bhöver nog inte bekymra dig för att äta för mycket proteiner. Dit finns knappt nånting som heter äta för mycket proteiner :) Bara en massa ovetenskapligt trams från Spirit om kärringråd och kokböcker från 20 talet.
Spirit får dock hemskt gärna besvara mina frågor och förklara lite mer veteskapligt om varför han rekommenderar under 0,5g proteiner.per kg kroppsvikt. Men det gör aldrig Spirit, så tilsvidare tycker jag inte du ska bekymra dig ett dugg för att äta för mycket proteiner :) Se även Zepps inlägg. Många goda poäng där.
Angående muskelmassa.
Du har rätt. Träning stimulerar till ökad eller bibehållen muskelmassa. När du går ned i vikt går du alltid ned i både muskler och fett. Målet är att gå ned mest i fett. Detta kan du bidra till bl.a. genom att äta gott om proteiner samt att styrketräna (det absolut bästa är tung styrketräning). Löpning och annan kondisträning kan man med fördel skippa i total i denna perioden.
Så det är kanon om du i tillägg till kosten träna styrketräning! Men obs, se på spegeln mer än på vågen :)

Snyggt att du själv visar på din egen historielöshet och okunnighet.
Man bör vara bra kunnig om man ska klara bära en sådan kommentar.
Kan du inte då starta med att vara saklig och besvara min fråga och förklara varför du rekommenderar folk att äta långt mindre proteiner än den dagligt rekommenderade dosen?
Starta med det du, istället för att fokusera på mitt kunnskapsnivå eller mina historiekunnskaper.
#16 så jävla onödig kommentar!
Goliath är en av de som ger vettigast svar här inne, men kommentarer som din senaste är precis såna som gör att man ogillar stämningen här inne numer.
#16 Tack för svaret. :D Då är det lite som jag känt på mig. Dock har jag bara tillgång till hantlar, matta och yogaboll i mitt hemma gym… Men jag ska göra mitt bästa. Vågen säger mig inte så mycket då mina mål är mer fysiska. Förlåt TS om vi har hi-jacked din tråd… (Dock har vi inte hört mycket av dig…)
Ja du, spirit..
Har du tänkt att komma med någon förklaring till varför du rekommenderar folk att äta långt under det rekommenderade proteinintaget? Eller ska du som vanligt försvinna tyst som en mus så fort någon ber dig förklara dina påstånd??
Hej alla! Jag är ledsen att jag inte kollat tråden förrän nu, jag tackar för all information ni skrivit till mig. Jag tror att alla har en egen kombo som är rätt för dem och man måste nog labba lite för att hitta sin 😉
Jag har provat att göra så här, jag har minskat portionerna, för jag tror jag har ätit för mycket mat innan, och då har det automatiskt blivit mindre protein ( har inte koll på hur många gram än) jag har ökat fettmängden drastiskt och nästan nollat kolhydraterna.
Jag har bara gjort så här kanske 4 dagar, men det verkar fungera 😃
Mvh Allamanda
Jag försöker också dricka mer vatten
Låter bra! Håll oss gärna uppdaterade ;)
Det ska jag göra! 😉
Ni som har kidnappat Allamandas tråd kan ju starta en egen och fortsätta där.
@ Margareta,
Tråden är väl inte alls kidnappad? Vem har kidnappat den? Vad menar du?
Tråden håller sig ju sig till 90% till det TS frågar om och ingenting annat. I synnerhet vårt proteinbehov.
Från TS första inlägg:
"Hur mycket protein per dag?"
Min metod verkar fungera ner 2,5 kg på 4 dagar 😃
Hur mycket fett äter du om dagen Allamanda? :)
Oj jag har inte riktigt räknat men det kan röra sig om ca 150-200g smör per dag och en matsked kokosfett.
Jag börjar dagen med fettkaffe, 25g smör och kokosfett.
jag lagar maten i rikligt med smör och lägger 25g smör på maten som får smälta av värmen, eller så gör jag kryddsmör av det. Någon dag gjorde jag ketobollar och då blev det ännu mer smör.😉
Ps, det har slunkit i lite ost och grädde med under vissa dagar 🤪
#27 Om du just har börjat så förlorar du en hel del vätska i början. Så det kan hända att det inte går riktigt lika fort framöver :-) Om du har ett koncept som fungerar för dig, kanon! Kör på! Men om du märker att det stannar av efter ett tag, då kan du prova att dra ner lite på fettmängden. Spontant låter det du beskriver som ganska mycket. Det brukar räcka med att bara hålla sig till helfeta produkter men inte dränka maten i fett :-) Det viktiga är att du äter dig lagom mätt.
Hej nyborjare08!
Ja det kan tänkas vara en del vätska, men vi har ätit ganska strikt LCHF sedan mitten av februari ungefär och jag har inte gått ner så mycket, och jag förstår att det låter mycket, det är för att jag ska bli mätt med mindre portioner, jag tyckte nog att jag använde mycket fett förut men uppenbarligen inte tillräckligt 😃
Nu har jag kommit hem från att firat påsk i Hälsingland och har haft jättetrevligt. Jag vägde mig nu och har i princip stått still, och är tacksam att jag ändå inte gått upp mer än 2hg! 😛
Jag har kunnat styra över maten, men det har blivit lite för mycket mat, för mycket mejeriprodukter, Grädde och bär, lite rödvin, mindre fett och har inte druckit ordentligt mer vatten! 🤪
Nåja! det är bara att kliva på banan igen! Hoppas ni haft en bra påsk! 😃Mvh Allamanda
Hej! Kul att höra att lite avsteg inte var så farligt! Själv har jag fått magkatarr och fått börja äta lite kolhydrater för att må bättre. Dock har jag bara gått upp 1kg so far… Men små portioner och mycket vätska har vart a och o. Upp på banan nu! ;)
Hej Zolunia! Vad trist med magkatarr! men varför måste du äta kolhydrater? är det läkaren som tycker så?
Jag har läst så mycket att LCHF har löst folks magproblem, min mage sköter sig bättre nu när jag äter mer fett har jag märkt, krya på dig, hoppas du blir bättre snart! 🙂
#35 Jag fick väldigt mycket mer ont när jag åt fett (kokosfett) och smör och grädde gjorde mig illamående, spydde när jag åt grönsaker… Så det blev en sorts ofrivillig uteslutningsmetod.:( Nej du, läkarna här i Spanien är under all kritik -_-! Deras råd var att man inte alltid bör behandla den bakterie jag har… Iaf, sakta men säkert har jag blivit bättre samt lyckats inkorporera in mer fett i form av smör och grädde i maten. Mina avsteg består av lite gröt på morgonen, en potatis till lunch och två knäckemackor (med massa pålägg (ägg och tonfisk) och självklart rikligt med smör). Jag äter kycklinggrytor med spenat och grädde, eller köttfärs med champinjoner och CF. Har faktiskt tappat det kilot jag gick upp… Så helt rubbad är inte kroppen! Tjihi! Nu ska potatisen och mackorna fasas ut. In med grönsaker igen, sakta men säkert… Kroppen får bestämma takt helt enkelt! :)
Spiiiiriiiit…?
Slår aldrig fel…
#37 Spårlöst försvunnen…🤔
Japp.. som vanligt.. Samma sak varenda gång.
Nu Goliat och Zolunia, hänger jag inte riktigt med? 🤪
Vad bra Zolunia att du blir bättre!, så du är i Spanien, härligt! 😎
Min kropp fick en påskknäpp och min vikt står nu still! jag försöker äta som innan och kämpar på, men motivationen är inte riktigt på topp just nu, tröstäter ketobollar 😛
Hehe..
Det är lite OT, Allamanda.. Handlar bara om Spirit, som ofta kommer med väldigt kontroversiella råd och meningar, men alltid tyvärr försvinner så fort någon ber honom begrunda eller hänvisa till någon som helst evidens eller forskning.
Man kanske ska tänka sig för innan man ockuperar en nybörjares tråd med för trådstartarens (TS) oväsentliga diskussioner.
I det här fallet löste vi förvirringen via PM, men det är ingen bra lösning i längden.
Håller med Margareta.
Men det var ganska långt ifrån en diskussion. Snarare en kommentar som var förankrad i denna tråd.
Jag står still på vågen igen, försöker hitta rätt till det jag gjorde rätt om jag gjorde rätt? funderar på om det var mest vätska jag förlorade då. 🤔
Hur som helst tror jag på att minska mina portioner, och fettet hjälper mig att hålla mig mätt. 🙂
Jag har funderat mycket på stress oro och sömn senaste tiden, Jag är stressad över jobb och skola, och känner oro för ett par nära och kära som mår fysiskt dåligt, och är orolig över framtiden.😕 jag är väldig trött och har stort behov av att sova.
Jag försöker göra mitt bästa för att minska min stress och får en paus från skolan över sommaren, jag får vänta lite på min välbehövliga semester.
jag känner hopp över framtiden ändå så tro inte att jag gräver ner mig! men det är skönt att babbla av sig lite. 😉
Hej Allamanda! Äter du några vitaminer eller mineraler? Ibland kan det behövas för att uppnå balans i kroppen. Stress förbrukar mycket av de varorna och med tanke på att maten inte är lika näringsrik idag som den var förr, så är det snarare regel än undantag att man behöver ta lite extra. Likaså att du kan koppla av emellanåt. När jag gick på stressrehab fick jag lära mig att hushålla med energin och tänka på att även tv-tittande och läsning är aktiviteter som förbrukar energi.Värt att tänka på :)
Om du är intresserad av mindfulness så kan jag rekommendera att du gör någon avslappningsövning, eller mediterar 10-15 minuter varje dag. Det räcker långt!
Lycka till!
Förresten så är stress en av de största fienderna när det gäller viktnedgång. Googla gärna på stress+viktminskning!
Tack tyristor! ja jag äter typ allt, vitamin kvinna, folsyra, magnesium, D-vitamin och omega 3, så jag tror inte jag har någon brist 😉
Ja meditation har jag funderat på länge och det kanske är dags att ta tag i det nu.👍 och japp jag ska googla!
Jag har syndat! 😭Och det är dags igen att förlåta mig själv och min förbannade karaktär! Ursäkta språket.
Jag klev in i en lägenhet som doftade ljuvligt av nybakta bullar, jag tog en bulle, det resulterade i att jag köpte smågodis och på restaurang på kvällen åt jag både potatis och majs till maten. 🤪
Innan hade jag rätt så precis kommit upp i optimal ketos och tyckte mat och sockersug gick fint, nu har ketosen gått ner till minimum igen och jag börjar om igen och har fått en ny lärdom i livet! 😟
Här är en till! Jag åt tyvärr lite chips idag, och två bitar smågodis! Nya tag direkt!!!

Så ser det ut för de flesta.. bara att bryta ihop och sen komma igen!
Altså.. det handlar ju inte om något sektliv.. utan om att äta så bra som det går.. och alla dagar går det inte lika bra.
Utifrån din post så var den enda negativa konsekvensen en annan siffra på din ketosmätare?
Nja Goliat? har inte ställt mig på vågen än 😕 men förhoppningsvis är det inte men än att jag står still 😉
Zepp, ha ha! vadå värsta sekten ju! 😂
Och jag är imponerad Suzanne över dina 2 bitar! här blir det hela påsen när jag trillar dit! 🤐
Och sorry, jag vet att jag bryter ihop lite här ibland, men det är skönt att babbla av mig här hos er- mina LCHF-terapeuter! 😉
Kram på er, Allamanda
…eller en annan siffra på vågen.. som garanterat bara är vätska..
Nej, vettuva.. Don´t sweat it! Hoppas du hade det trevligt och att det smakade gott! Inget att bryta ihop över :)
#52 men igår gick det definitivt åt mer än två bitar!! Livsfarligt att gå på kurs. Idag blir det nya tag - nya mål (som att komma tillbaka i ketos…:-)
Jo förutom skuldkänslorna var det mumsigt Goliat. 😂
Ja kurs kan vara jobbigt, jag tycker det går bättre med suget när jag ätit något bastant och fett på morgonen, som ägg och bacon stekt i rikligt med smör, kanske lite ost också, då blir jag så mätt att det nästan växer i munnen och är varken sugen eller vill äta på flera timmar😛
Jag vågade ställa mig på vågen igår kväll och det blev som jag hoppats på att jag stått still, pust!😉
…och skuldkänslorna är det du själv som skapar, inte kålisarna :)
Jo jag är expert på skuldkänslor! 😃
Men jag önskar verkligen att jag skulle kunna strunta mer i viktnedgången, men det går inte just nu tyvärr, 😕 men jag har en känsla att det blir lättare framåt sommaren, jag kan släppa lite stress och går upp i heltid när skola har sommaruppehåll, och jag rör mig lite mer fysiskt. 😉
Inte behöver du urskulda dig! Vad gäller vissa saker fungerar vi kvinnor annorlunda än män, så är det bara. Även våra kroppar fungerar annorlunda och det är därför fullt möjligt att de råd som gäller för män inte gör det för kvinnor (och vice versa) ;-)
Jo jag är mycket medveten om det Susanne!
Och kanske är det dumt att " Urskulda" mig här men det var lite skönt att få beklaga sig lite hos er/de som kanske förstår mina känslor!
Men jag ska tänka på vad jag lägger ut i framtiden.
Mvh Allamanda
Jag kämpar på och det går rätt bra enligt vågen. 😉
Men jag lever väldigt strikt och hoppas på att kunna vara lite friare med maten och livet nån gång i framtiden.🤪
Jag äter som jag ska, dricker mycket vatten, äter mina tillskott och mediciner, startat runkeeper på telefonen för att ha koll på att jag rör mig ordentligt, och sover som en stock men är trött ändå. 😴
Ja så ser mitt liv ut nu.
Mvh Allamanda
Bra jobbat! :D Självklart får du skriva om allt du tycker och känner. Skuldkänslor är tunga att bära på så det var nog därför flera ville lätta den bördan för dig! ;) Lycka till i fortsättningen!
Tack Zolunia! jo jag förstår, men jag förstår också att jag blir lite misstolkad av vissa så därför bör jag nog inte blotta mina känslor så mycket här.
Istället blir det mer fakta hur det går! igår unnade jag mig rödvin och jordnötter så idag står jag still på vågen,
Idag har jag ätit frukost- fettkaffe och kokt ägg, Lunch- fläskkarré med stekta champinjoner och purjolök, och snart blir det grillad kyckling med gräddstuvad vitkål 😃
Någon som såg Vetenskapens värld om 5:2 dieten här?
Vad tycker ni? Jag känner att det skulle vara jobbigt att behöva räkna kalorier!😕Jag kör någon slags 16:8 och äter inte mellan middag och lunch, men jag tar en fettkaffe på morgonen och den står jag mig fint på fram till lunch, 😉Men jag vet inte om det hjälper mig med vikten? 🤔
Jag lever ett strikt liv nu, det blir mest protein, fett och vatten. Men det fungerar bra tycker jag, vågen har hattat upp och ner senaste tiden men lutar mest ner som tur är 😉
Nu är jag sjuk så det blir the med färsk ingefära och imorgon blir det nog buljong (kokat själv), så ska nog denna förkylning bli bättre 🤪
Mvh Allamanda
Jag är äntligen under 100 strecket! 99,3 kg
Tjoooohooooooooo! 😃

Grattis!
Tackar! 😃

Härligt! 😃
Grattis med resultatet. Hoppas du mår bra.
Jag mår bra!😃Vikten fortsätter nedåt, och jag fortsätter att äta strikt, eller fakir kanske jag kan kalla det ibland. 👍
Har blivit lite matnonchalant, det känns inte så viktigt att äta ( men jag gör det ändå) och tänker inte så mycket på vad jag/vi ska äta längre, jag blir också väldigt tvärmätt fort, tror det är fettet som gör det. 🤪

Bra, för då funkar det antagligen bra på dig!
Var vaksam för i början hade jag perioder då jag glömde bort att äta, blev alldrig hungrig.. iallafall inte på samma sätt som tidigare.😮
Hejsan!
sorry att jag inte skrivit på länge, haft fullt upp med lchf facebook sidor 😉
min metod fungerar och jag går ner, varvar perioder med strikt lchf och perioder med fakir 👍 jag måste tyvärr leva så om jag ska nå en normalvikt, jag är så kolhydratkänslig! 🤪
Glad midsommar! 😃
Tack det samma till dig. Hoppas det funkar med maten….