Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1674 ggr
Perkele
2

Lev längre med morötter

Visste ni att det finns ett ämne i morötter som heter alfakaroten?

I en stor koststudie gjord av amerikanska forskare har det konstaterats att ju högre halt av alfakaroten du har i blodet, desto lägre är risken att du dör i förtid.

Siffrorna visar att de personer med mest alfakaroten i blodet löpte 39% lägre risk att dö jämfört med de som hade minst halt.

Alfakaroten finns rikligt i morötter och pumpa. Tur att man inte är så strikt med LCHF-kosten.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/amne-i-gronsak-kan-forlanga-liv_5748397.svd

Krobb
1

Synd bara att både morötter och pumpa smakar skit. Tror jag tar min död i förtid istället 😃.

RobinEH
8

De som känner till β-karoten och förstår innebörden av β bör förstå att det finns α-karoten. Ja, jag vet att α-karoten finns i bl.a. morötter.

Visste du att skilsmässoantalet i Maine korrelerar med margarinkonsumtionen per capita i USA? När margarinkonsumtionen stiger så stiger antalet skilsmässor. Tur att man inte käkar margarin då.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

kanina90
1

Då är det därför mina kaniner lever så länge. Dom äter massvis med morötter

CasaRamon
2

Jag har alltid gillat morötter och äter 1 liten morot om dan trots att jag lever strikt. När jag var gravid, för 34 år sedan, åt jag flera morötter om dan, så när sonen föddes, trodde läkaren att han hade gulsot. Men så var inte fallet. Då frågade han om pappan är utlänning, men det är han inte. På alla foton  tillsammans med andra barn, ser han solbrun ut i jämförelse. Han har nu i vuxen ålder väldigt lätt för att bli brun.

Zepp
15

Jag läste en studie häromdagen.. som visade att bacon och korv gjorde att man fick mer hjärtsjukdom!

Det var intressant tyckte jag som hälsomedveten.. så jag letade upp studien i fråga.. och fann att det inte bara ledde tilll ökad prevalens av CVD utan även till att man rökte mer och drack mer alkohol. samt motionerade mindre!

Såå.. slutsats.. den som vill sluta röka och supa samt komma i form bör inte äta bacon och korv!😕😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Perkele
1

Jag tvingar ingen att äta morötter. Men själv vill jag inte dö i förtid. Jag vet inte hur ni andra tänker om döden.

Zepp
7

Jag äter oxå morötter.. inte för carotenet i första hand.. utan att det är gott, tillför en del näring, funkar finfint som råkost till LCHF, både minimorötter, rårivna och till Coleslawe!

Syrade rivna morötter var rätt gott.. men det har jag inte hittat på länge.

Ibland kör jag ner en hel kokmorot i någon gryta.. men jag har mer gått över till persiljerot och kronärtsskocka!

kronärtskockan har en liten nackdel då vi inte absorberar oligofructose.. utan det går ner till tjocktarmen och omvandlas till smörsyra, ättika och propionat.. och en del gas.

Men jag har inga problem med gaserna.. det är mest omgivningen.. men man vill ju inte riskera sin hälsa för deras välbefinnande!  😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RobinEH
7

Studien visar korrelation och inte kausalitet. Därav mitt påstående om skilsmässoantal och margarinkonsumtion. Det är osannolikt att margarinkonsumtion reglerar antal skilsmässor eller tvärtom.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa