Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 6533 ggr
Mephisto
0

Alger som kosttillskott vid LCHF

Jag undrar hur ni som äter LCHF ser på det här med alger som "kosttillskott"? Har ju hört en massa om hur nyttigt det är, och funderar på att testa Algine Plus där alla tre sorters alger är representerade, med följande innehållsdeklaration nedan. Ser detta Ok ut enligt strikt LCHF?

Innehållsdeklaration:
Alger: 1500 mg arthospira platensis, ascophyllum nodosum, palmaria palmata, kalciumfosfat, mikrokristallin cellulosa, magnesiumsalter av fettsyror, kiseldioxid, pepparmintarom, Q10. Kalcium: 163 mg (20%av RDI), Q10: 500 mcg, Jod 200 mcg (133% av RDI).

Rekommernderad dagsdos: 5 tabl.
Förpackningen varar i två månader.

Inga aktiva substanser är syntetiska och vi testar inga produkter på djur!

Tillverkas enligt HACCP som är Livsmedelsverkets standard. Packas enligt GMP regler.

mooonlight
0

Visst är alger nyttigt! Och gott, i rätt sammanhang i alla fall. Olika sorter innehåller olika saker och i olika mängder - jod, vitamin A/B/C/D/E/K, magnesium, natrium, kalium med mycket mera.
Om det är kolhydrater du tänker på… Om du inte äter några extrema mängder så behöver du inte oroa dig för den biten!

Men satsa hellre på att äta oprocessade alger; ofta säljs de skurna i bitar eller strimlade, soltorkade. Och kanske testa lite olika sorter eftersom de är rätt olika, både i näringsinnehåll och smak/konsistens/användningsområde.

Zepp
1

Alger i tablettform kan du rent ut sagt skita i.. eller ut!

Ät som sagt riktiga alger, använd dessa i din matlagning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LaRose
1

Ditt kategoriserande är lite svårt att ta på allvar, Zepp. Algtabletters välsignelse har man ju läst massor om. Så vill du utveckla ditt uttalande med lite fakta, är du snäll?

Zepp
5

Man har läst om en massa välsignade tabletter.. främst från försäljarna själva!

Och sen när blev vi beroende utav att äta alger i tablettform.. har du några studier på detta?

Finns däremot ursprungliga befolkningar där alger har ingått i födan.. främst från Asien.. de åt dem inte i tablettform.. utan som en del av en i övrigt hälsosam kost!

Oså.. var det inte just detta med processningen och förädligen av maten vi skulle undvika.. för att få i oss komplett näring?

Annars så kan man äta multivitamintabletter!

LaRose
1

Nu är det inte så att jag vet om det är nån vits med att äta algtabletter, vilket jag inte heller hävdat, men jag vet inte heller motsatsen. Men du som vet, kan inte du komma med lite fakta?

Varför är det bättre att äta ("vara beroende av"?) multivitamintabletter än algtabletter, menar du? Och ljuger innehållsdeklarationerna?

Zepp
0

Det är just samma.. dvs riktig mat med näring så slipper man tabletter över huvud taget.

Om nu tabletter vore så himla nyttiga så skulle vi alla leva av tabletter?

Surströming lär vara väldigt nyttigt.. äter du det?

Altså.. har man en brist av någon särskild vitamin eller mineral så bör man ta just den eller ändra sin kost så att man i sig det man saknar.. ägg och lever lär vara de nyttigaste livsmedlen man kan äta, sprängfyllda med vitaminer och mineraler.

hemul
2

Var bor du Zepp? Shangri-La?

Var får du tag på en där näringsrika maten idag när jordarna är utarmade? Surströmming? Hur kan östersjöfisk bli nyttig bara för att den är syrad, speciellt sådan från Bottenviken? Berätta - vi vill också äta sån mat!

Mephisto
1

Tack för alla kommentarer! Ja, jag hade tänkt på detta att äta dom i oprocessad form, men såg Algine Plus och tänkte att det skulle bli mycket enklare. Men jag förstår ju poängen med det där om att äta ren mat osv.

LaRose
1

Det tror jag inte Zepp, att alla skulle leva på tabletter "om dom var så bra". Tror nog att det naturliga i att äta mat alltid kommer att avhålla folk från det.

Du berättar saker för oss, som vi alla redan vet. Att vi ska äta mat. Lämna förenklingarna och gå tillbaka till min fråga, om du ändå ska svara mig! Hur vet du att algtabletter är odugliga?