Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3372 ggr
aktagrottman
4

Självförsörjning ala LCHF?

Hejsan funderar på detta med självförsörjning och LCHF.
Om man vill leva så mycket som möjligt efter vad man kan odla och föda upp.
Hur bör man tänka som LCHFare? Detta på liten yta.

Protein är inget problem att få fram.
Tänker mig en kombo mellan kaninkött, vaktelägg och vaktlar för kött. Eftersom både vaktlar och kaniner är explosiva djur kan de hållas på minimal yta i jämförelse och ger mycket protein fort.

Men vad skall man odla och hur skall man förvara det?
Iregel är det ju KH och vatten man odlar så.
Men det finns ju bra alternativ. Vad är lättodlat ger stora skördar och går att lagra?

Fett hur leser man fettet?
Hade man heft en frog gråd hade man ju sattsat på ko/get/får.
Fet gris osv, men utan det alternativet.
Finns ju bara alternativet köpa.

Eller?

Praefatio
2

Höns är lättare än vaktel. Vaktel har en tendens att inte ruva och kläcka sina ägg själva, så man måste ha kläckningsmaskin. Höns däremot brukar vara duktiga ruverskor och sköta själva produktionen själva.

aktagrottman
3

#1 På den punkten har du iofs rätt. Dock kan man se vaktlar som en torbohöna.

Har man sedan en Automatisk kläckare så sköter den sig självt.

Så det finns lite + och minus
Till vaktlarnas fördel.
mindre yta.
Snabbare från kyckling till slakt.
Ägg efterb 6v.

-Ägg kläckare ett måste.
-Små ägg.

willas
2

När det gäller protein så vet jag att jag vill pröva på att äta insekter. Mjölmaskar kan man föda upp i en stadslägenhet!

aktagrottman
0

#3 Du är inne på helt rätt spår.
Just ideer som sådanna jag vill ha tipps på.

Protein och kh är inga problem att föda fram inte ens i lägenhet, ja det blir tjatig kost många små ägg och små fågelkött, även kanin och ev vissa insekter.

Kh skall vi ju undvika så, men spenat, vitkål, och diverse är ju inte dumt för näringsintaget.

Fett är det enda jag kan komma på oilver och avokado, men dessa går knappast att odla på betryggande vis i sverige.
Valnöt kan vara ett alternativ.

Praefatio
2

Letade fram den här länken till dig :) Den går till ett forum för självförsörjare. Forumet riktar sig mer till folk som bor på gård men just denna tråd handlar om självförsörjning i lägenhet, med en person som odlar sallad i akvarium. Just sallad är kanske inte så spännande, men spenat växer ju som ogräs, det lär inte krävas något stort akvarium för att lyckas bli självförsörjande på det. Akvarium kan man ju ha på höjden också.

Här är länken!

VildaVittra
0

Vinbergssnäckor tar inte mycket plats att odla, har hela tomten full för den som vill hämta. 

Solrosor är lättodlat och ger fett. 

Håller med dig om att vaktlar är att föredra framför höns då de når slaktvikt på en 6 veckor (visst, broilers växer upp snabbare, men ganska taskigt mot dom).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

aktagrottman
0

#5 Ideer och underbar inspiration keep up the good work.

#6 Läste på lite om snäckor för länge sedan men tyckta att belöningen om 3 år känndes något för avlägsen för mig.

Åandra sidan är det ju variation i kosten, och kanske kräver de mindre utrymme och ger mera utbyte än jag tror.

Solrosor kanske skulle kunna funka, för en del av fettet i alla fall.