Angående Låg ämnesomsättning !!!
Jag skulle vilja veta om det finns någon mer än jag här som har låg ämnesomsättning ?? och som äter levaxin för det.
Hur har LCHF påverkat er i så fall, har ni gått ner något ?? Är det någon skillnad för oss med låg ämnesomsättning, har vi svårare att tappa vikt mot dom som inte har det.???
Usäkta alla frågor men det är mycket som rör sig i huvudet =)
Jag äter Levaxin och har gått ner 30 kg. Inte med LCHF men innan jag hittade hit tappade jag min stora övervikt. Det går. Levaxinet skall ju normalisera ämnesomsättningen så det borde inte vara ett hinder. Om du inte har för låg dos så skall det funka.
Jag äter Levaxin mot hypotyreos och har gått ner 10 kg sedan april 2007 med denna kost, men det bästa av allt är att alla symtom såsom svullnader överallt i kroppen samt torra slemhinnor, trötthet och allt elände som följer med låg ämnesomsättning är som bortblåst. Är nu pigg och orkar med allt som tidigare var jobbigt. Kan verkligen rekommendera LCHF-kosten- det borde informeras om detta liksom att man måste informera om att diabetiker blir friska på denna kost. Var har vi alla professorer?

Låter kanon ;)

#1 "Lite nyfiken" , hur tappade du så många kilo ?? =)
Jag följde dr Phils sjustegmetoden och tränade mycket och körde hela programmet . Men sockersuget försvann inte med den metoden så det var inte lätt. Fick också stora problem med magen av allt fiber i fullkorns produkter och frukt. Jag var vegetarian på den tiden och då blev det fibrer även i den maten.
Jag gillar LCHF mycket bättre, behöver inte vara sugen, hungrig eller dålig i magen.
Jag har förvisso knappt gått ner i vikt men däremot har min ämnesomsättning normaliserats. Jag slipper numera äta levaxin!
Vad bra sussie, jag tar samma dos hela tiden, inga större variationer här.
Jag har oxå levaxin. Under det första halvåret på LCHF så normaliserades massor i kroppen. Efter det att jag slutade med kaffe och ökade intaget av vitaminer, mineraler och omega3 så kunde jag efter ett tag halvera levaxindosen.
Har varit nere och minskat igen, pga överdoskänningar. Men det blev för lite i långa loppet så jag fick höja igen. Ligger fortf på halva dosen jämfört med starten.
Nu har jag även börjat gå ner i vikt.. (sen två-tre veckor).
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag äter 150mg levaxin per dag. Det tog en hel del tid att få in rätt dos.
Precis i går talade jag med min läkare om att få ta nya prover eftersom jag känner mig som innan jag började med medicinen. Ska bli spännande att se hur det står.

Jag fick höja upp mitt i våras så nu ligger jag på 100 mg per dag, har dock inte kollat blodprov sedan dess så det är nog dags att gå iväg och få det gjort.
# 6 Har aldrig hört talas om någon som slutat när dom väl fått börja =) måste kännas skönt, vilken dos låg du på när du slutade ?

Ni som har låg ämnesomsättning, hur har ni fått det?
Alla läkare har alltid misstänkt detta och tagit prover på mig, men jag tycks ha motsatt och ligger i gränslandet på de högre värden.
Jag är också nyfiken på vad som styr eftersom man alltid misstänker mig (måste vara min övervikt?)
Numer pensionär i Nynäshamn

Kan candidaöverväxt (eller andra tarmfloreobalanser) vara av stor betydelse, månne!?
Det man undrar nu är ju vilka bekymmer som hör ihop med vilka och inte. Vad som är hönan och vad som är ägget.
Candidaöverväxt har jag ju haft, men arbetat emot sen 2002 eller något sådant, så det kan ju inte vara superakut längre. Jag läste om det i Allers och kände igen mig direkt. Då slutade jag med jäst, svamp och mögel (socker och vetemjöl var borta redan)
Numer pensionär i Nynäshamn
#11: Jag har fått det pga autoimmuna reaktioner i kroppen, som i sin tur beror på energibrist, näringsbrist och läkemedelsförgiftning. Till detta en markant överkänslighet mot koffein, som jag fick massor av under mammas grav, drack massa te under uppväxten och en liten period med kaffe..
Eftersom koffeinet (i mitt fall iaf) sätter sig på neurtransmittorerna för sköldörteln och därmed blockerar signalerna från hjärnan (hypofysen) så blev det helt enkelt för mycket för min stackars sköldkörtel… Trött och sliten hypofys och en döv sköldkörtel i kombo med överaktivt immunsystem utgör min coctail..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#11. Jag fick först giftstruma, = för hög ämnesomsättning. Fick behandling mot det med radioaktivt jod och efter det så dalade ämnesomsättningen och blev för låg. Jag tar 150 mg 6 dagar i veckan. I början tog jag 7 dagar men för ett par år sedan sänktes det.
Mår helt bra med denna dos.

För min del är det ärftligt, min faster hade knölstruma, min syster har och för låg ämnesomsättning.
Efter några år med diabetes typ2 och "diabeteskost" kom det ena tråkiga efter det andra, först sjönk ämnesomsättningen sen steg blodtrycket. Min diabetes debuterade -98, LCHF träffade jag på -05 på ett halvår hade jag satt ut min BT medicin (100 mg seloken) och nu i somras var det slut med levaxinet också, det har jag smugit ut saka hade 125 mg. Mitt aber är att blodsockret inte vill ner, tar visserligen bara metformin har kunnat sluta med amaryl. Jag märker tyvärr tråkigt nog att mitt sockervärde är på väg uppåt, vill inte men måste nog experimenter mig fram till bättre medicinering.
Hej på er.
Beundrar er som lyckats hålla er till enbart den här kosten hela sommaren.
Först gick det bra, men sen spårade det ur.
Nu måste jag börja om på nytt igen. Kan inte ens påstå att jag blivit piggare efter sommaren.
Men, skam den som ger sig.
Mvh Elize

Levaxin, är det farbror doktorn som skriver ut det? Verkar helt omöjligt att få läkartid nu för tiden.
Det är receptbelagt och skrivs ut av doktorn.
#12 Margareta. Jag var inte överviktig när jag hade överfunktion (giftstruma) utan jag var hungrig och åt hela tiden och gick inte upp i vikt. Det gör man oftast när man underfunktion, alltså för låg ämnesomsättning.

Jag har en kompis som är lite "häxa" healer osv. Hon gjorde en håranalys på mig för ca 10 år sedan och då kommer jag ihåg att den visade på långsam ämnesomsättnig inte låg. Finns tydligen en skillnad där.