smetana?
I ett recept på fiskgratäng ska det vara 2 dl "smetana" Jag har aldrig köpt denna produkt. Är det ungefär som grädde? Eller creme fraiche? Eller en blandning av de båda? Finns det i vanliga affärer?
smetana är som en krämigare, fetare variant av creme fraiche och är TOKGOTT! jättegott till bär också: enklare dessert får man leta efter (såvida man tillåts äta bär dvs)
Ja, det finns på tex Ica och Willys. Arla har en svart plastförpackning och sen finns en till som är vit och röd. Tokgott med lite vanilj i. Inte alls lika syrlig som creme fraiche.
2dl förpackningar finns.
Finns oftast bara laktosfri, kolla de hyllorna.
Jättegod mild smak.
Håller inte med. Tycker det smakar mesigt, nästan ingen syra alls. Ingen likhet med riktig smetana. Samma gäller för övrigt Skyr. På island är den så tjock att man fick den inslagen i papper när jag var där. Det var iofs vanligt att äta den utvispad i fil. Men jag ser i Wikipedia att de verkar ha moderniserat produkten även på Island. Ack ja.
Är heller ingen älskare av Smetana, tycker crème fraiche är godare. I recept går det säkert att ersätta med Crème fraiche om man nu inte hittar smetana.
Smetana smakar syrligt på ett annat sätt än cf. Godare eller inte godare är en smaksak så där kommer nog inte tråden fram till något slutgiltigt. Man får helt enkelt prova och se vad man själv tycker. 😃
Kontaktade Valios informatör när produkten var ny och ställde frågor om den. De summerade Smetana som så, att "allt du kan göra med cf kan du göra med Smetana". Koka, vispa, blanda ut/ihop med annat, äta som det är..
Smetana är gräddigare och fetare som skrivs ovan.
Den rödvita Smetanaförpackningen är från Valio och är laktosfri. Står oftast bland 'laktosfritt'. Den svarta burken från Arla verkar vanligare i butikers sortiment, står oftast nära cf:en.

Har sett namnet passera mina ögon i affären men aldrig funderat över var det är för något! Med denna informationen skall jag minsann testa! :)
#7 Det tycker jag du ska göra!
Jag har aldrig prova ha den i mat, men äter gärna med lite vaniljpulver nerblandat! Jag tycker det blir jättegott!
Hör till de som tycker Smetana smakar rätt räligt. Unket på något vis, men finns ju uppenbarligen många som gillar.
I varma recept vill du nog definitivt ersätta med cremé fraiche. I kalla recept gräddfil eller grekisk yoghurt.
Grädde kommer bli fel både gällande smak och konsistens.