Slarva en dag?
Vad händer om jag medvetet slarvar EN dag i månaden/ en dag var sjätte vecka?
Hinner jag gå upp 1 kg på EN dag? eller förlorar jag bara viktnedgången i 1 vecka framåt?
Jag har snart kört 1 månad och tänkte att om jag får EN dag där jag får unna mig en vanlig onyttig dag så klarar jag lätt 1 månad till, och en till och en till.
Jag vill inte ha svar som "men varför ska du göra det?, socker är lika farligt som cancer i bukspottskörteln".
Jag vill veta vad som händer.

Du binder främst vatten.
Som visar sig på vågen.. så nu vill du väl inte fuska ens en endaste dag? 😮
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
kommer jag gå upp på en dag? eller kommer det "bara" hämma min viktnedgång?
hur mycket kommer jag gå upp då?
Det är omöjligt att säga hur just din kropp kommer att reagera. Du får prova och se vad som händer och sedan avgöra om du tycker det är värt det. Att slarva en dag i månaden kommer knappast att göra varken från eller till på din långsiktiga hälsa, däremot kommer du förmodligen att må ganska dåligt några dagar efter om kroppen är van vid att bara äta hälsosamt annars.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Du går säkert upp.. men det är mest vatten.. som försvinner.. såvida du de andra dagarna fortsätter som förut.
Om man säger som så, vattnet har rätt lite påverkan på din hälsa, det det påverkar mest är siffrorna på vågen.. du vet, vatten väger ett kilo per liter.
De kolisar du får i dig på en fuskdag lär du har förbrukat inom ett dygn.. oså är det tillbaks till ketos igen.
Det är vad du äter i snitt som spelar mest roll.
Det låter ju inte allt för dåligt. Jag ska fundera ordentligt innan jag bestämmer mig. Jag tror nämligen att jag tjänar mest i längden på att tillåta mig få äta "vad jag vill" en dag, för då kommer jag orka hålla kosten längre. Annars kommer det vara stor risk att jag slutar tidigt och återgår snabbare än nödvändigt till "normal" kost.
Jag "fuskar" medvetet en dag i stort sett varje vecka med kanske 500-600 kh, burkar gå upp 1-2 kg men är tillbaka på samma vikt igen efter ungefär 2-3 dagar. Varierar lite beroende på hur mycket jag åt den dagen antar jag.
Bör observeras att jag aldrig ätit LCHF för att gå ned i vikt över huvud taget.
Det beror på vilket fusk och hur mycket fusk… jag klarar inte mjöl och socker utan att få magproblemer ett par dygn efteråt så lusten pä fuskat blir sämre. Magen vänjar sig av med mjöl och sockar. Men några har inte problem med magen.
@TS
Jag tycker det är plausibelt att man inte var konstant i ketos genom evolutionen. Det är helt klart tänkbart att man stötte på ett fruktträd då och då och åt mängder med kolhydrater.. Människan har system för att ta hand om mängder av kolhydrater då och då utan att det skadar oss, vilken skulle kunna vara ett arv från regelbundna kolhydrat binges under evolutionen..
Kanske det till och med är bra att göra som du då och då och bäst imiterar hur vi är "designade" för att äta?
Det som exakt händer den dagen du käkar kolisar är att ditt leverglykogen kommer fyllas på (där kommer oxå lite vatten bindas), ditt muskelglykogen kommer möjligen fyllas på lite extra (inte säkert och beror tex på hur fysiskt aktiv du är) och binda lite vatten. De intagna kolhydraterna kommer brännas som energi istället för det intagna fettet. Detta kommer resultera i mindre eller utebliven ketonproduktion.. Lite extra vätska i lever och muskel är absolut inte skadligt. I muskulaturen kan det tvärtom vara positivt och leda till extra styrka.
Man kan inte generellt säga att detta kommer leda till viktuppgång eller minskad viktnedgång x dagar framöver. Hur detta kommer påverka tex livsstil och ätvanor, vikt eller vätskeretention (bortsett från muskel och lever) är nog väldigt individuellt.
Ps ang kolhydratsätning under evolutionen.. Det gäller primärt de perioder och de folkslag som levde långa perioder i afrikas skogar och jungel.. Mindre på savannen, fast där fanns det väl inte mycket av någonting..
Zebror? Vattenbufflar? Elefanter?😛
Har en misstanke om att hur hårt en dags kolissvull slår har lite att göra med hur lite kolhydrater man äter till vardags. Ju mindre desto värre effekt av en kolisdag. Jag äter liberalt och om jag till äventyrs skulle hänge mig på ett tårtkalas eller liknande märker jag absolut ingenting, ingen viktuppgång heller. Detta förutsatt att jag inte glufsat i mig mycket mer energi än vanligt förstås.
Nu är nog inte jag något bra exempel, för jag har aldrig varit i närheten av "normala" kolisintag. En sån dag kan kanske röra sig om 100 - 150 g. Går man riktigt högt vet jag heller vad som händer.
Ska ge dig en liten varning dock! När jag gör så, det är då jag hamnar i fällan att jag fortsätter. Så om du väljer att göra så här (vilket förmodligen inte kommer påverka din vikt avsevärt, men stanna upp en viktnedgång) så ta med risken att du kan halka av mer än en dag (även om det inte var meningen). Men du kanske har en starkare vilja än mig! Lycka till med beslutet! 🙂
#11: Äter omkring 5-15 kh i veckorna och så någon dag med kanske 500-600 kh och som jag nämnde tidigare så går i alla fall jag upp ca. 1-2 kg men dessa försvinner på bara ett par dagar. Utöver det så bildas det lite extra gas i magen dagen efter men brukar ärligt talat inte vara så farligt. Annars så har jag precis lika mycket energi dagen efter kolhydraterna men med en något dämpad aptit/hunger så brukar bara bli något mellanmål samt middag den dagen.
Så jag tror att TS inte ska stressa för mycket över det hela och slarva en dag och se vad som händer, för det är ju högst individuellt.

Grejen är väl snarare att de som tror sig kunna leva superstrikt hela livet misslyckas?
Och sen så behöver man väl inte planera in dagar med avsteg.. de kommer som regel ändå.. av diverse skäl.
Håller med om det. Har nog aldrig planerat för det och inte är det så ofta det hänt heller. Men jag går inte heller omkring och saknar det där, som OP gör. Det är ingen belöning, mer att jag vill prova på när det bjuds och vara lite socialt normal ibland. Det är nog stor skillnad. Saknar man det hela tiden kanske man gör bäst i att planera?
Personligen kan jag svulla hur mycket som helst och under långa perioder utan att jag märker någonting på någonting. Det enda jag kan märka på kort sikt är dock lite hjärtbank om jag kastat i mig typ ett halvkilo godis till bion..
Gjorde ett litet experiment runt påsk. Käkade extremt mycket kolhydrater under 3 veckors tid, mest i form av smågodis. Käkade mycket varenda dag (utan undantag). Jag åt mig flera gånger mätt på det och gick och smååt hela dagen..
Efter detta tog jag ett fastande blodprov. Här är några axplock:
Hba1c: 5,1 (4,0-6,0)
Insulin: 78 (<160)
C Peptid: 814 (300-1480)
Leptin: 144 (<465)
TS,
Du vill gärna vet vad som händer. Mitt blodprov visar ingenting om vad som händer dig, men för mig har 3 veckor med godismoffande ingen större påverkan på varken mina blodsockernivåer eller insulin nivåer eller min vikt. Men min kolhydratmetabolism är helt intakt. Värdena hade sett helt annorlunda ut för den som inte längre har helt fungerande kolismetabolism.
tack så jättemycket för alla svar. Fortfattat så kanske jag går upp i vikt, men det är isåfall vatten som jag lätt kommer få ner igen. Och min kropp kommer inte känna av så mycket av en dags "felsteg".
"Goliath: Tack för dina intressanta svar :)
Jag har levt med liberal LCHF i snart ett år nu. För mig handlar det primärt om att ha ett stabilt blodsocker. Under det här året har jag gjort avsteg några gånger. Första gången med lite tårta, ingen reaktion. Andra gången till jul, saffransbröd flera gånger under julen - resultatet blev dålig mage och ledvärk, senaste gången var nu för några veckor sedan, tårta, potatis, någon godisbit, kort sagt, för mycket socker - resultatet blev förutom dålig mage ett djävulskt sug efter MER kolhyderater. En vecka efter var jag konstant sugen på nötter och bröd, LCHF-tillåtet men med alldeles för mycket kolisar. Nu har det lugnat ner sig och jag är inte kroniskt sugen längre.
Gör avsteg och se vad som händer är mitt råd. Är det värt det? För min egen del börjar jag känna att det inte är värt det. Jag kommer att äta bröllopstårta på min sons bröllop i sommar men för övrigt kommer jag att sky socker som pesten, det är inte värt det.
Sägar som du Cherra. Men lusten i tankarna på en typ rejäll glass finns men det finns ju substitut att få. Inget recept här….men har nötsuget kvar…men det är ju i ett visst niveau okej. Då bara en handfull om dagen.
Om jag klarat sötsugen en gång borde jag klara det igen (haha låter som en narkotikamissbrukare som vill knarka "ibland"). Jag ska ge det en chans.
Jag var på vår marten idag (marknad på värmländska) och köpte nougat, som jag ska äta på söndag :)
#17 av postmortum91
Bara innan du hoppar in efter Goliaths erfarenheter och resultat av det så betänk att det är enormt individuellt, och Goliath har inte bara helt intakt kolhydratmetabolism men är även extremt vältränad.
Har du gott om stora muskler har du också troligen mer muskulära glykogenlager att fylla på, vilket om man tränar mycket kan vara till och med positivt i vissa lägen att ladda dem lite extra. Har man däremot extra lite muskler och kanske lite lätt insulinresistens kan resultatet bli ett helt annat.
Skittråkigt men ingen kan säga exakt vad som kommer hända för dig, de individuella variationerna är enorma.
En del (framförallt unga vältränade människor kan ösa i sig och inte mycket händer). För andra kan 2 glas vin i veckan göra att viktminskning helt uteblir.
Är man frisk och aldrig haft någon större övervikt och ingen insulinresistens så gör ett större slarv ingenting farligare än att viktminskningen kanske inte funkar och/eller man lägger på sig vätskevikt. Har man däremot ordenlig insulinresistens (typ 2 diabetes, mycket stor övervikt etc.) kan ett stort slarv efter en längre tids striktare lågkolhydratsätande (du är ju ganska ny så gäller knappast inte dig även om du hörde till den här kategorin) troligen ge ordentligt höga (och därmed ganska farliga) blodsockerhöjningar. Ska dessa personer ha ett större slarv bör de först smyga upp kolhydratsmängderna under några dagar. Tror det missas lite oftare att ett "storsvull" kan vara farligare i vissa lägen om man normalt äter LCHF än "normalkost".
Sen beror det naturligtvis på hur stort slarv det handlar om. T ex några potatisar och 3 godisbitar blir ju en ickefråga förutom möjligen viktminskningsmässigt för de flesta. Däremot något som snarare ligger närmast frosseri och inte rekommenderas inom någon "standardkost" har ju helt andra kosekvenser.
Vad som blir konsekvenserna för just dig kan du inte veta förrän du provat.
Just Goliath kan nog få här jämföra sig med och förvänta sig samma resultat då utgångsläget är väldigt olika. (och naturligtvis finns på samma sätt ingen anledning att förvänta sig samma konsekvenser som en äldre kraftigt överviktig kvinna med ämnesomsättningsproblem om man är ung frist och vältränad)
Obs dock! Eftersom det är viktmässigt du frågar så är det lätt att gå i en fälla i sina slutsatser. Vattenvikt ökning kommer närmast "direkt" (det du ser på vågen dagen efter) - "riktig" viktkonsekvens dröjer normalt några dagar, det är lite individuellt. För mig när jag äter LCHF (vilket jag inte gör för tillfälligt men gjort i långa peroider förr) ligger konsekvenserna på vågen av matval ca 3-4 dagar efter.
Väg dig en vecka efter eller så så vet du vad som hände. Vikten dagen efter kan du inte dra några särskilt vettiga slutsatser av. (varken positiva eller negativa)
Passa gärna på att träna extra mycket både innan och efter så har kroppen större chans att hantera det hela (extra tomma glykogenlager innan att stoppa överflödigt blodsocker i och träningen efter (helst ganska nära efter) så används det till bränsle (på samma sätt som de som tävlar som kör på train low race high).