Varning för djuphavsfisk!
Fick idag av min fiskhandlare veta att escolar (säljs ibland tydligen felaktigt även som smörfisk), har en viss fettsyra ("vaxester" tror jag, efter att ha sökt på nätet när jag kom hem) som människan, utan riktigt rejäl värmebehandling, inte kan bryta ner.
Fleromättade Omega 3-fettsyror är ju normalt mycket mer känsliga än andra fettsyror. Detta gör att fisk i normalfallet ska värmebehandlas mycket försiktigare, än både "vanligt kött", och än vad de flesta faktiskt gör. Ja, annars förstör man de så känsliga fettsyrorna. Detta är något som inte minst Jenny Reimers förkunnar… I samband med en intervju jag gjorde med henne ifjol, och jag berättade att jag blivit så dålig i magen en gång efter att ha ätit en escolar (en superfet fisk), och fiskförsäljaren sagt att detta berodde på att jag inte stekt den tillräckligt, så trodde inte Reimers på detta. Hon menade att det garanterat hade att göra med att fisken hade så mycket fett, och att den därmed var mera utsatt för att förstöras p.g.a. lång väntetid - uppfiskning - förtäring… Fick dock idag av en annan fiskförsäljare veta att escolaren är en djuphavsfisk som har vissa fettsyror som vi människor helt enkelt inte kan bryta ner - såvida vi inte tar stark värmebehandling till hjälp då. Min bestämda känsla säger mig att detta säkert är sant. (Kan tänka mig att Reimers inte tänkte på att fisken hade särskilda fettsyror.)
Har på nätet efteråt dock fått info om att man även kan bli sjuk av denna fisk genom dess histamin, om förvaringstiden är för lång (vilket den säkert oftast är). Kanske dubbel risk att förtära denna fisk, alltså… Tydligen ska man inte tillvarata det fett i pannan som under stekningen pressats ur fisken. Dessutom är alkoholintag i samband med att man kanske ändå får i sig dåligt histamin, inte alls bra…
Det som hur som helst slagit mig nu, och som säkert slagit bra många före mig, är att vi nog bör hålla hos till andra fiskar än utpräglade djuphavsfiskar… Den tanken har väl slagit en tidigare, utan att det dock följts av någon handling… Om man måste steka dem så hårt att vissa fettsyror verkligen ordentligt förstörs, hur mycket av de vanliga fettsyror dessa fiskar har, förstörs inte också då i samma veva!? Hur mycket oskadade fettsyror får man då verkligen i sig? Å hur väl anpassade till innehållet i djuphavsfiskar i övrigt, är vi egentligen? Kanske inte bara är den där fettsyran vi inte är gjorda för!?
Min far köpte en filé från en "smörfisk" för ett tag sedan. Då varnade fiskhandlaren för att man kan bli dålig av fisken. Mycket riktigt så blev åtminstone min bror kass i magen av den. Jag höll mig till min köttfärs.
Varför säljs fisken överhuvudtaget kan man fråga sig?

Finns väl inte så många andra fiskar kvar!?
Ett är säkert, eller två: Escolaren var god, men det var sista gången jag köpte den… Någon som har koll på andra renodlade djuphavsfiskar som finns i fiskdisken, som det kanske bör varnas för?
Vem är den till för? Valar, hajar och andra djupgående rovdjur?
Intressanta spörsmål du för fram om fettsyror. En spontan tanke kom om att du kan fråga din kropp om livsmedlet du har framför dig eller håller i din hand, är bra för dig. Träna upp att lyssna på vad kroppen vill ha just den dagen. Det kan variera beroende på, och ibland vill kroppen ha en viss vara och ibland inte. Ibland är det bra kvalité och ibland inte. Kroppen känner det. Bara börja fråga.

Just nu sa den att den ville ha en whisky
. Nä, men du har säkert rätt. Fast många av oss är nog lite avtrubbade, tror du inte? Kan tänka mig att vi en gång varit riktigt känsliga här, men att det kanske tar ett tag för många innan kroppen hämtat sig efter år av felaktig föda, och innan kroppen riktigt är sig själv igen. Skulle jag låta min bestämma, så skulle jag inte göra annat än att hinka kaffe, tror jag… Har sen en tid sagt åt den att den får nöja sig med två koppar per dag. Den godtar väl detta, men den tjurar lite, och försöker gör den varje dag, att lura till sig en eller ett par extrakoppar… När den mognat, och man är redo att lyssna på den, då så… Det är väl en träningsfråga som du säger, fast hur tränar man?
Man tränar genom att be sin kropp om tecknet för JA. Det kan t ex vara att falla svagt framåt när man står upprätt på golvet med rak hållning. Sen ber man om att man vill känna i sin mage om maten är bra, om det är något jag kan äta.
Jag brukar stå och hålla produkten i min hand och fråga:"är detta bra för mig att äta idag?" Känner jag illamående är det inte bra. Känner jag smärta är det inte bra. T ex broccoli som är min favorit-grönsak kan ibland vara inköpt från ett tillverkare som använt fel medel på broccolin. Då säger kroppen NEJ, fast jag älskar broccoli.
Muskeltest kan man göra genom att hålla produkten i armvecket. Hålla ihop tumme och pekfingertopp. Håll ihop den andra handens tumme och pekfinger. Håll livsmedlet i vänster armveck. Dra höger hands cirkel i vänster hands cirkel. Om du kan hålla ihop vänster hans tumme och pekfinger, betyder det att du kan äta den maten. Om du inte kan hålla ihop tummen och pekfingret betyder det att du blir svag och skall alltså inte äta den maten.
Ber också om vägledning vad jag skall äta för att ha perfekt hälsa och balans.
Vad det gäller whisky, så skulle jag kolla hur mycket kolhydrater det blir. Om det blir för mycket skulle jag lägga i vispad grädde fast strunta i sockret. Och njuta.

Jag antar att du inte bara driver med oss… Hur har du lärt dig det där?
Kinesiologi är det massor av människor som använder sig av. Kiropraktiker och kinesiologer använder metoden. Personligen har jag testat med andra människor och det har fungerat. Jag kan inte göra det på mig själv däremot.
I olika healingtekniker bl a. Praktisk träning. Tankens kraft.
Använder oxå kinesologi och muskeltestning mycket..
Jag kan fråga min kropp om den vill ha socker.. Beroendedelen i hjärnan skriker JAAAA, men hela kroppens muskler protesterar, blir mao toksvag..
Bengt-Olov.. Jag tror inte det är din kropp som vill att du ska hinka kaffe.. möjligen beroendedelen i din hjärna.. Tanken med muskeltester är att man ska lyssna på kroppen, inte på hjärnan =D
En fråga gällande fisken: Escolar är inte samma som smörfisk eller? Den bara kallas för det ibland? Har jag fattat rätt då. Eller är de samma fisk med olika namn?
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Har en väninnan som skulle kunna vara kompis med Bengt-Olov. Hon dricker minst 10 koppar kaffe per dag. Hon är hälften same om det nu spelar roll. Går sedan 1,5 mil varje dag. Det skulle nog jag med göra efter så mycket kaffe. Speedad, vadå, näh inte jag?! Men väninnan blir lugn av kaffe.
min man blir trött och sover på kaffe.. själv går jag upp ivarv och kan inte sova alls..
//Ida
Jag fattar inte riktigt. Om det är problem med smörfisk är det då problem med alla djuphavsfiskar? Varför det?
Det är en komplex värld vi lever i, helt klart.
Det är iaf problem med en djuphavsfisk.. Escolar.. Hur det är med andra vet jag inte.. Men viss försiktighet bör kanske vidtas… De lever och är anpassade för samma förhållanden..
Men jag undrar fortfarande om Escolar är lika med smörfisk, eller om det är marknadsföringsgrejer att kalla det så fast det inte är det? (ungefär som lax och hundalax, båda går som lax men är olika arter i samma familj)
//Ida
Hmmm. Min kropp vill ha socker, den lurar mej att som vanligt sträcka ut handen mot sockerskålen. Men hjärnan och förhoppningsvis förståndet upptäcker ofoget i tid och avbryter rörelsen. Har det nåt att göra vad kroppen vill ha?
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
betingad reflex snarare. ställ undan sockerskålen.

# 9.
Du har säkert rätt vad gäller "beroendedelen"…
Smörfisk är en helt annan fisk än Escolaren. Smörfisken har jag inte hört något annat om än att den är bra. Den senare marknadsförs väl som smörfisk, bara för att helt enkelt sälja bättre. Esolaren har väl med rätta hunnit få sig ett lite taskigt rykte… Den används annars som djurfoder, vad jag förstår. Tror knappast att de djuren har bättre förmåga än oss, att klara av den fisken. Säkert än sämre…
# 12
Människan har knappast genom evolutionen ätit escolar. Vi har helt enkelt inte kommit åt att fiska den… Därigenom har vi heller inte utvecklat ett tarmsystem som kan bryta ner denna fisks alla fettsyror. I första hand är det väl denna fisk - escolaren, jag vill varna för. Jag höjer emellertid ett varningens finger även för andra djuphavsfiskar, av samma anledning. Dock har jag inte alls koll på vilka andra renodlade djuphavsfiskar som verkligen florerar i fiskdiskarna. Kanske inte finns någon? Någon annan som vet?

Bengt-Olov, Jag var inne på samma tanke som dig, att om det är en fisk som ligger på så djupa vatten, visste nog inte forntidsmänniskan om den och kunde heller inte fiska upp den. Vi är nog skapta för att äta det vi i första hand kommer åt hyfsat lätt. har sett hur söderhavsfolket som bor på relativt osivilicerade öar, paddlar ut med sina små träbåtar och mer eller mindre hoppar i efter fiskar m.m. De letar nog inte på djupet efter sin föda.

Av ungefär samma skäl som ovan, är det nog föresten inte så bra att mata sin katt med fisk och mjölk. Tänk att vi ens kommit på tanken. Är brydd ändå att det till synes funkar. Fast det är nog mest till synes det, antar jag…

Ja, mänskligheten har nog lagt sig i och ändrat en hel del i vårt och naturens sätt att både må bra och överleva.
Vildkatter fiskar allt, även om det kanske inte är prio nummer ett. Däremot mår kattens mage ruskigt illa av mjölk och socker.
//Ida

Jaså, vildkatter fiskar… Det visste jag inte. Intressant. Ja, då kan man väl gissa att katter tål i alla fall strandnära fisk…
Måste erkänna att jag växte ihop med min katt som jag bodde hos i 17 år. Ingen av oss mådde bra av mjölk och socker. 
Jag tror ju förståss inte fisket ingår som första val.. men jag såg en dokumentär om lodjur och sibiriska vildkatter som fiskar lax i forsar och tigrar som simmar.. så vatten skyr de inte iaf..
Nä mjölk och socker är inte naturligt för för något av oss rovdjur.. *ler* Man kan vänja katter vid mjölk (och socker till viss del) om man börjar ge det innan de slutar dia och aldrig slutar.. då får de enzymer för det.. Men det anser jag vara mest grymt…
Bättre att de får kalasa på smör nån gång.. eller lever…typ..
//Ida
Min katt älskade smör, fast då visste jag ju inte eller hade glömt eller förträngt hur nyttig det är.