Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 2485 ggr
Kia
0

Jag gjorde bröd :)

Vet inte var min vän hittat detta receptet men kanske är det här.:). Då får Ni ta bort tråden :)

Men ett alternativ till bröd… Jag testade och det var jätte gott. Visst det är lite kolisar i nötter men jag triggade inte igång något sötsug och det är prioritet ett för mig

100 g nötter (vilka som gissar jag. )

1 ägg

Kör nötterna så de krossas till mjöl

Rör ihop m ägget och sen kleta ut det på bakplåtspapper . In i ugnen tills det fått färg…. ta ut låt svalna lite sen bryter du det i bitar äter med smör och kanske en skiva ost på…….

Langhol
0

Kia!

Gör du ett stort bröd eller duttar du ut det till flera små?Vilken ugnstemperatur har du? Blev nyfiken att prova.

Kia
0

Jag bara ¨smetade ut ett stort bröd  gjorde det ganska tunt inte för tjockt som ett tunt knäckebröd typ  Sen bröt jag där ifrån. Ugnen hade jag på typ 175 grader……

Margareta
0

Smart och enkelt för de som tål nötter… jag känner inte igen receptet…

Borde väl funka med mandel också?

Numer pensionär i Nynäshamn

Kia
0

Saken är den att skulle man ge mig en påse nötter skulle jag garanterat börja överäta dom men när jag gjorde det såhär blev det liksom inte nötter. Svårt att förklara.

Mandel fungerar säkerligen:)

Anterrabae
0

då kanske jag klarar nötbröd då.. Jag går igång lika hårt på nötter som på godis nämligen..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Kia
0

#5 Jo, så är ju jag med så jag var lite orolig men det fungerade faktiskt alldeles utmärkt :) (för mig då)

Anterrabae
0

nu känns det helt klart värt att prova iaf.. =) Tack!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

venuseva
0

Borde funka med att hacka mandeln också när man inte har en mixer, eller hur?

magma
0

Eller riva den fint på rivjärn kanske? Tror den måste vara näst intill som mjöl för att "smeten" ska hålla ihop efter att ha gräddats. Men jag har aldrig povat, så säker är jag inte!Flört

jag71
0

Jag har hackat nötter i matberedaren och det behöver inte vara så himla fint. Mina nötblanding är både stora och små bitar i.

venuseva
0

Det är bara att göra det då. Just do it  eller Learning by doing.

marimu
0

Varför inte använda gammal hederlig mandelkvarn?

magma
0

Jag tror att det är fler som äger en mixer i någon form än en mandelkvarn, men det är som sagt bara en gissning:)

venuseva
0

Skall kolla på stadsmissionen om de har en mandelkvarn.  Har ingen mixer och ja, får kolla markanden helt enkelt.

Lillianna
0

Det är väldigt likt Maria Tausons nötbröd, som jag gillar skarpt. Enda skillnaden verkar vara att man i hennes förslag tar i 0.25tsk bakpulver, geggar ihop och kör i micron. Jag brukar ta jordnötter men det funkar bra med mandel eller vad man nu vill ha.

/Lillianna

~ Lillianna ~