Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1956 ggr
shintaida
0

Linfrö

Är det bra eller dåligt?

Hela eller krossade?

// Shintaida

Anterrabae
0

Beror på vad du vill uppnå. I vilket sammanhan undrar du?

Som bulkmedel (för att få gå på toa) är hela bäst. De passerar genom systemet orörda.. Fast snäppet vassare är psylliumfrö (loppfrö)..

Krossade är bäst om du vill äta fibrer.. Krossade ger dig kolisar, iofs begränsat eftersom vi inte kan smälta så mycket.. Kan reta en känslig tarm.

Som omega3-källa är de inte bra. Den formen av omega3 har vi svårt att tillgodogöra oss. Fettsyrorna är för korta. Fröna behöver passera genom tex en höna och komma ut som ägg om vi ska få del av omega3oljan..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

magma
0

Om du vill få igång magen är de bra, psylliumfrön dock bättre precis som Anterrabae skrev. Fast människan har inte det enzym i magen som krävs för att bryta ned antrinutienterna som finns i frön, så jag tror inte vi är ämnade att äta dem egentligen…

shintaida
0

Ja, som bulkmedel hade jag tänkt mig. Måste få igång magen på "normalt" vis.

Har trott att krossade är bäst….hmmm…tur att jag har båda hemma. 

// Shintaida

dufva
0

Visst kan man få fart på tarmen med fröer, men vad man egentligen gör är att tillfoga sig en skada..Tarmen vill göra sig av med eländet och ökar på arbetstakten och ökar slembildningen

Linfröet innehåller både antinutrienter och blåsyra så det är klart att kroppen vill ha bort det ur systemet..

Jag hade nog i första hand provat öka fettmängden och tillfört naturlig probiotika (surkål youghurt surströmming mm)

I värsta fall kan man överdosera magnesium lite, då får man samma effekt men utan giftpåverkan.

Anterrabae
0

Tack Dufva!

Det visste jag faktist inte.. Gäller detta för hela linfrön oxå? det sägs ju att kroppen inte kan tillgodogöra sig dessa och de kommer ut orörda??

//Ida

dufva
0

Anterrabae

Hela linfrön är säkert ett bättre alternativ

Krossade utsätts ju dessutom direkt för syre och oxiderar snabbt.

Även linfröoljan är en produkt som de flesta ovetandes konsumerar i mer eller mindre oxiderad form

Ska man nödvändigtvis nyttja detta utmärkta träskyddsmedel som livsmedel bör den förvaras i kylskåp i mörka flaskor, och dessutom bör man fortlöpande fylla flaskan med glaskulor el liknande allteftersom volymen minskar för att ha ett absolut minimum av syre i flaskan..

venuseva
0

Ljust psylliumfrön har jag hört är bäst som bulkmedel

Anterrabae
0

Dufva

Jag fick för ett tag sen "order" om att dricka en linfröbaserad olja (det var väl annat i den oxå, men helt vegetabilisk iaf) Den härsknade väldigt fort. trots kyl och mörk flaska..

Nää fisk- eller sälolja är mycket bättre.. =)

//Ida