Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 803 ggr
mrsTree
0

Man undrar ju...2?or,bär&middag

Hej igen,

Först och främst vad jag är glad att ha hittat hit!
Ni är ju toppen…
Nu har det dykt upp massor av frågor, varav 2:

1. Bär
Öppnade nyss en påse hallon och ett paket blåbär, frysta och osockrade. Läser på förpackningarna att Hallon innehåller 12g kolhydrater per 100g samt 65 kcal och Blåbären 11g/100g, 50kcal/100g. Tyckte det såg ,ycket ut och gick in på Livsmedelsverkets databas och fick där fram för Hallon 5,4g/100g och 38kcal/100g, Blåbär 7.6g/100g och 43kcal/100g.
Hur går detta ihop?
(Blåbär fabrikat "Polarica", Hallon "Malina")

2. Hur gör ni när ni är bortbjudna, middag t ex?

(Lyckades förresten till min förvåning låta bli saltlakritsen igår kväll…tjohoo.Glad så länge det varar…..)
mrsTree

Anterrabae
0

Ja det där med bär är förvirrande.. Jag väljer att gå på de lägre värdena, men äter endast nån gång ibland för att detär gott.. och då passar jag på att njuta ordentligt.

Oftast när jag är bortbjuden vet folk vad jag äter. Funkar bra. Brukar i förväg ringa och kolla och erbjuda mig att ta med kompletterande mat..

Annars är kött och grönsaker helt ok.. och lite sås/smör till.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

magma
0

Konstigt att det kan skilja så mycket. Jag köper bara Euroshoppers hallon i 500 grams förpackningar, och jag TROR det står 4,4% eller något liknande på dem.

zeretki
0

Huh. Hallon ska vara mycket mindre kollisar än blåbär.

Mervi
0

Jag äter bär väldigt sällan. Det blir hallon i de fallen jag festar. Jag går på SLV:s tabeller.

Margareta
0

Just nu har jag egna björnbär på taggfria buskar i trädgården och det är svårt att låta bli dem, jag äter några om dagen även om jag vet att de har för mycket kolhydrater. Jag har ätit så här i snart tre år och därför uppfattar jag inte ett sådant avsteg som värst allvarligt. Det stoppar helt klart upp ev viktminskning, men det finns det så mkt annat som gör också.

Numer pensionär i Nynäshamn

dufva
0

Jo, värdena varierar beroende på om man räknar in de osmältbara fibrerna och sockeralkoholerna i kolhydrater eller inte..

Det är tyvärrl olika regler på hur man räknar beroende på var varan kommer ifrån

Margareta
0

Jag brukar använda Finlands databas när jag verkligen vill veta, tycker den verkar bäst.

http://www.fineli.fi

Man kan ställa om den till svenska.

Numer pensionär i Nynäshamn

mrsTree
0

Tack! för svar.
Mycket att lära sig…men om t ex precis har tränat gör
det då något om man äter bär eller slängs man ut ur en
ev. ketos då på direkten?
mrsTree

korseett
0

det kanske är skillnad vilka sorter som används? det finns ju en mängd olika hallonsorter

Ulf-S
0

#8: Precis efter träning är ju den allra bästa tidpunkten att äta kolhydrater, så kör på! Har för mig att kolisarna fyller på musklernas glykogenlager direkt, med minimal insulinutsöndring, efter ett träningspass…

Så länge du inte äter jättemängder förblir du i ketos.

emelyaus
0

Svar pa din fraga2..
Igar var jag utsatt for ett svart dilemma..
Jag kom pa kalas hos min syster vars dotter fyllde 4 ar.
Tankte att nagot maste ju finnas som inte innehaller kolhydrater.
Men OJ, det bjods pa tacopaj, skinkpaj, broccolipaj och saklart tarta och bullar o godis.
Fast jag var jatteduktig, tog en kopp kaffe och sen kakade jag nar jag kom hem istallet.
Tro mig nar jag sager att det var svart, och speciellt nar man blev tillfragad varfor man inte at.
Da svarade jag bara att jag at en stor lunch och inte var sa hungrig. Da forstar folk battre an att man ska borja saga att man inte ater kolhydrater.. Det ar nog lite trevligare ocksa.
Men vissa tillfallen nar man orkar kor man hela forklaringen.
Och folk sager "Men du behover val inte banta"..
ATT de inte kan fatta att jag inte bantar utan det har ar min nya livsstil! Mar sa mycket battre utan kolhydrater och saknar de INTE!
Hehe..
Lycka till! Det galler att vara stark pa kalas!|
Kram
Emely
(Ursakta att jag inte har prickar men det ar en australiensk laptop)

mrsTree
0

Ulf_S: Tack! En fundering…om man samtidigt äter citron som
man äter något med kolhydrater bromsas inte insulinet då pga
citronens låga GI? (jag har absolut nollkoll, detta är en ny värld och jag leker med olika idéer…)
Te förresten, vad gäller. Har läst på olika ställen att dels så hjälper teet till att "lösgöra fettsyror", tolkar det som att förbränningen av fett skulle gynnas då…MEN har också läst att te och kaffe kan öka insulinet och då lagras väl fettet istället?

emelyaus: Usch, vilket jobbigt läge du hade. Det är precis det där jag är orolig för. Om några veckor ska vi på en lite större middag, dvs sittning, vad sjutton gör man då?
Har ju inte direkt lust att trumpeta om att jag försöker lägga om livsstil. Man känner sig också så himla sårbar tycker jag så här i början innan man blir säkrare i kläderna. Vill inte "sabba" alla ansträngningar det första som händer.