Stevia
Jag var häromdagen på blomsterlandet för att inhandla
medel mot sniglar då min blick föll på några gröna
växter i deras kryddsortiment. Stevia som kryddväxt,
jag smakade för säkerhets skull och det var sött så
när jag kom hem blev det en kopp te med ett blad i,
men det gjorde ingen skillnad på smaken.
Undrar nu om det är någon som har erfarenhet av
färsk Stevia i kruka? Hur använde ni bladen?
Hur mycket kan man klippa i växten?
Har inte köpt i kruka, men har odlat från frön. Du måste ta mycket mer än av extraktet (så klart). Sen ska du hacka bladen för att frigöra smakämnena.
Har du smakat direkt på ett blad? De smakar sött, men inte extremt sött, ganska milt faktiskt.
Jo jag har smakat på bladen, provar att hacka dom nästa gång
jag dricker te.
Kan plantorna övervintra innomhus?
Jadå, men de blir fruktansvärt fula och risiga när de blir stora. Långa lianer som växer åt alla håll. Kanske funkar det att klippa ner dem så de hållar sig små, jag provade aldrig att klippa ner hela. Om jag minns rätt grenade de sig inte när man klippte av en lian ivf. Tröttnade på att ha dem i fönstret och jag har ingen trädgård så jag la ner det hela.
Just ja, jag har läst någonstans att man kan göra eget extrakt. I alkolhol elller vatten antar jag. Pulver är nog svårt att få till. Fast torka hela bladen och pulvrisera kan man göra. Jag djupfrös blad också. Det funkade det med. Blev ju smackiga så klart, men det gjorde inte så mycket.
Klipp då och då under vintern. Bladen på det avklippta kan man torka och använda. Min blev rätt ful under vintern, men den kommer sig nu.
Den jag gav bort till en kompis däremot, är jättefin och buskig.

Ju mer man klipper desto mer nya skott kommer det
Under sommaren är det också lätt att ta nya sticklingar
Att få dom att klara vintern är däremot har visat sig mer problematiskt för mig
Dom brukar klara sig ända fram till våren men då brukar dom krokna för mig 😢
Kanske väldigt viktigt att inte börja ge för mycket vatten i början
(väcka dom långsamt)?
@hemul
Jag tycker bladen är äckelsöta och dessutom med en metallisk bismak när det blir för koncentrerat
Däremot funkar det bra att göra sylt med sötma bara från bladen eller efterrätter där man kokar blad tillsammans med grädde en stund 🙂
Men då borde du snabbt ta sticklingar nu.
Min verkar komma igen, bladen är större och stjälkarna kraftigare. Hoppas, hoppas!
Då kan man kanske använda dom i pannacotta.
Sylt ska jag också prova, bra förslag!
Den jag köpte var nerklippt, den hade bara en gren som
var längre, men nu ser man redan hur det växer fram dubbla
skott på de avklippta.
Jaha, bara mina som inte grenade sig då. Kan man få till dem så de blir mer busklika är de säkert inte lika fula och tråkiga.
http://www.google.com/search?q=buff%C3%A9%20s%C3%B6ndagar%20stockholm
Här t.ex. Lät väl inte så dumt?
Vi har tagit bort frukost-oboyen hemma för att den innehåller så mycket socker. Jag brukar göra smoothie till barnen istället men funderar på om det finns något steviasötat som påminner om oboy? Är det OK att ge stevia till barn?

Stevia i form av de gröna bladen från växten känns helt ok att ge även till barnen
Att göra egen oboy med äkta kakao och gröna stevia-blad låter ju som ett bra projekt 🙂
Vad gäller kemiskt extraherad stevia börjar det bli lite mer problematiskt tycker jag
Då är det ju ett processat sötningsmedel och kanske nästan lika illa som mycket annan "vit sötning" i butikshyllan?
Man får väl se till att köpa stevia som inte är kemiskt extraherad.
marta68, som dufva sa, gör egen. Oboy är bara kakao och socker och nåt medel som gör att kakaon blandar sig med kall mjölk. Eftersom du inte är rädd för fett är det inget problem, det där att kakaon inte blandar sid så bra med mjölk. Lättvispa grädde med kakao och stevia. Vispa ner så mycket mjölk du vill ha. Prefekt! Du kan ta så mycket eller lite grädde du vill, bara det är tillräckligt för att inte bara bilda en klump med kakaon.