2325 har just nu läst tråden
Tack för mig och endast 28 kommentarer fick den.
Det säger någonting om den dolda trafiken på det här forumet.
Människor som söker sig hit för att läsa och lära men som aldrig skriver ett enda ord.
På kryssningen i våras träffade jag över 550 personer som genom handuppräckning berättade att de besökt det här forumet. Det behöver inte innebära att de skrivit ens en enda gång.
Jag hälsade på flera personer som kom fram och berättade hur mycket forumet betytt för dem under åren och de hade en sak gemensamt. De berättade att de inte är här så ofta längre för att de inte trivs som det är nuförtiden.
Ni som är aktiva här just nu är ganska få. Det märks tydligt på aktiviteten. Det blir inte särskilt många nya trådar under en dag. Om ni inte var med från början vet ni inte att det kunde komma 10 helt nya trådar per timme flera timmar under dygnet och trafiken stod inte ens stilla under nätterna. Om man klickade på uppdatera fylldes hela vänstermarginalen med nya kommentarer. Under de första fem åren läste jag VARENDA BOKSTAV. Från början fanns inte det automatiska modereringssystemet och när de kom stängde jag av det så att det inte har reagerat på någonting. Jag har valt att ha det så. Fram tills i förra veckan.
Så här skrev jag i den tråden som nyss hade 2325 läsningar:
2006 startade jag det här forumet för att vi som då åt lågkolhydratkost inte var välkomna på andra kostforum. Vi ansågs för extrema.
Nu har jag kommit till slutsatsen att jag släpper ansvaret för forumets innehåll. I praktiken betyder det att jag kommer att släppa det fritt och kommer inte längre att svara eller agera på personliga meddelanden.
Jag har inte längre tid eller intresse för dessa diskussioner som inte leder någon vart och min intention att skapa en fristad för oss som vill samtala om personliga erfarenheter runt att äta lågkolhydratkost i någon form är inte aktuell eftersom forumet växt sig så stort att forumets inriktning med åren förändrats.
Det finns så många ställen på nätet numer som inte funnits tidigare så jag hoppas att ni som önskar en annan, mer personlig inriktning, finner den någon annanstans.
Ni som tycker det fungerar bra här är så klart välkomna att stanna kvar. Det kommer inte att bli någon annan förändring i nuläget än att jag inte bevakar min privata inkorg.
_------------------
_Det har några tolkat som att jag sagt upp mig som Sajtvärd och jag vet inte vad jag skrivit som ens antyder det. Jag skulle så klart skrivit att jag slår på automodereringen men det kom jag på att göra långt senare. Jag visste ju knappt att den fanns eftersom jag egentligen inte gillar den.
Det gick ganska fort att rösta ut Goliath och jag har ingen aning om vilka av våra 2000 tysta läsare som har gjort det. Jag bara vet vilka jag fått PM, mail och träffat i verkliga livet. Det finns fler än Goliath men eftersom han skriver mycket och ofta i en ton som många upplevt nedlåtande så har han nämnts om och om igen. Här på forumet vågar bara de som är positiva skriva och de flesta av dem är anonyma. Jag har haft den här diskussionen med dig i PM Goliath tidigare och du har lovat att bättra dig :-) och nu såg jag igen att du gör ett nytt försök (det uppskattar jag och har klickat gilla på den kommentaren). Jag har aldrig kritiserat dig för kunskap, fakta eller innehåll utan för att du haft (obs dåtid) en tendens att inte lyssna på ts. Alla är inte mottagliga för dina (och andras haranger).
Det finns fler i det här forumet, både aktiva och ännu fler inaktiva som fått PM från mig. Jag brukar normalt inte hänga ut någon, men till slut kan även jag tappa tålamodet och det ber jag här med offentligen dig Goliath om ursäkt för, MEN DU höll inte heller det du tidigare lovat mig så då kanske vi är kvitt :-)
Jag visste inte ens om att Goliath var utröstad eftersom jag tog timeout ett par dagar. Jag skriver helst inte i affekt och höll mig därför borta från alla trådar. Jag läste först några inlägg om mig själv som inte kändes så himla uppmuntrande, en del helt osakliga och utan grund och en del riktigt osmakliga. Det är tacken för vad man gjort för att skapa en hemvist som med väldigt få klagomål fortlevt under snart 8 år.
När jag senare såg att Goliath var utröstad och en massa andra kommentarer i den tråden (edit pga tidigare skrivfel) var bortrensade (utan logik eftersom det var tusentals människor som läst tråden och röstat efter egna känslor) så la jag tillbaka både Goliath och alla trådar (jag gillar som sagt inte den typen av moderering). Det tog bara en kort stund så var kommentarerna borta igen.
En sådan tråd blir omöjlig att följa och eftersom jag inte tycker tråden längre fyller mer funktion än att fortsätta ett gräl så har JAG ikväll raderat hela tråden. Den hade över FEMTUSEN läsningar och bara drygt 86 kommentarer med förmodligen flest emot mig. Som Sajtvärd har jag min fulla rätt både att radera kommentarer, trådar och stänga av användare, men det är en rätt som jag inte brukar använda mig av. Tvärtom har jag nog friat så många gånger att många medlemmar lämnat forumet bara därför.
Från början var Kif mitt virtuella vardagsrum där medlemmarna var mina privata gäster och jag behandlade dem därefter. Alla fick privata och personliga välkomstmeddelanden och små glada tillrop i sina gästböcker. Det finns ett arbete och en bakgrund till att det här forumet blivit så populärt och det är jag själv och alla mina under åren goda Medarbetare som stått för den insatsen. Vi har sett till varje enskild medlems behov och önskemål och det är inte samma sak som att så fort chans finns skriva ner allt man kan om forskningsrapporter och annat. Efter några år fick jag kritik för att några minsann inte fick samma omsorg som andra och då insåg jag att jag börjat favorisera alla dem jag träffat i verkliga livet. Alla de som inte längre gömde sig bakom ett nickname. Många har blivit mina personliga vänner och vi håller kontakt på annat sätt än här. De senaste åren har jag inte skrivit alls nästan och det är för att ingen skall behöva känna sig orättvist behandlad av mig.
Idag är Kif ett helt annat forum än det varit. Det domineras av anonyma personer som häver ur sig precis vad som helst. Det finns väldigt lite av den respekt vi hade från början. Den respekten som innebar att man tog hänsyn till trådskaparen på mer än ett sätt. Vad vill den här personen och vad kan jag bidra med som kan var till hjälp? Idag är det många som uppfattar sig överkörda och det är deras talan jag fram till förra veckan har fört.
Ni som är aktiva idag bestämmer själva vilket forum ni vill ha så ni får väl tipsa varandra om vad som är ok och inte. Jag har inga som helst ambitioner att ha kvar Kif i mitt vardagsrum. Den tiden är förbi sen länge så ni behöver inte ta några hänsyn till mig längre.
Jag kommer heller inte att moderera forumet vare sig per automatik eller manuellt.
Om någon ändå fortsätter att kontakta mig och klaga så kommer jag att hänvisa dem vidare till något annat forum. Det finns massor av ställen. Värre var det när det inte fanns så många att välja mellan. De som fanns hade så liten trafik att man fick vänta länge på svar. Här kom svaren efter några minuter som i en chat ungefär.
Tja det här blev långt och jag beundrar den som orkade igenom, men eftersom det är så många som missförstår oavsett vad man skriver så bestämde jag mig för att vara ÖVERTYDLIG den här gången.
Hälsar
Margareta, sajtvärden
edit:
20:08 51 har läst och ingen kommentar
20:30 124 har läst och ingen kommentar (12 gilla 10%)
Numer pensionär i Nynäshamn
Bra att få läsa hur du tänkt, tidigare och under dessa dagar.
Att du inte haft full koll på hur automoderering funkar tycker jag inte är ett skvatt underligt. Jag lärde mig bara häromdagen vad det innebar om någon tryckte på knappen "Anmäl"…Själv har jag aldrig använt den.
Däremot har det hänt många gånger att jag läst men inte kommenterat, då har knappen "Bra inlägg" ibland kunnat tolka mina känslor även när jag inte hittat ord.
Jag är full av beundran för dig och andra som orkar vara sajtvärdar med allt det arbete och den tid det måste ta.
Utan ditt arbete med KiF är det mängder med kunskaper och information och pepp och skäll och goda råd och bra recept - som jag aldrig aldrig skulle fått.
Tack för allt ditt engagemang och allt ditt arbete Margareta.👍
Har lite snålt med tid just nu så mitt svar blir relativt kort.
För det första vill jag säga att jag uppskattar din mal och uppskattar din ursäkt och att du tog tag i detta.
Vår dialog på PM kommer jag faktiskt inte ihåg att vi haft men jag har ingen anledning till att inte tro på det du säger. Isåfall var det nog några år sen. Jag vet att jag har haft sådana dialoger med dig och andra i trådar och jag har flera gånger tagit folks kommentarer om min ton till eftertanke och modererat mig som gott det går. Men jag tycker det går till överdrift när kommentarer som "hur kan du veta att det är gluten du reagerar på" faller under kategorin nedlåtande. Därför tycker jag det är lite synd att du förankrade din ursäkt i "MEN DU höll inte heller det du tidigare lovat mig så då kanske vi är kvitt :-)" även om det kanske var ett skämt. Jag tycker inte jag brutit några löften i socker och vetemjöl tråden.
Jag har öppet sagt att jag var en kunskapshungrig men mycket omogen debattant när jag kom hit. Jag har modererat mig mycket sedan den dagen och vårt samtal på pm (som jag inte kommer ihåg) och i trådar.
Jag har oxå skrivit att jag inte är speciellt duktig på att packa in saker i trevliga format. Jag kommer fortsätta vara den jag är -ifrågasättande, lite syrlig och inte diskutera på ett emotionellt nivå. Av 20 000 medlemmar borde det väl finnas plats för ett par personer med dessa egenskaper? Jag är heller långt ifrån aktiv i alla trådar härinne. Det handlar väl kanske om en av 30 eller nått.
Mycket av ditt inlägg handlar om saker jag inte kan försvara mig mot eller verifiera. Att så många tar kontakt med dig för att rapportera mig tex. Och hållningen härinne verkar vara att om någon får en massa klagemål eller anmälningar så är det automatiskt de som gjort fel och inget granskande öga läggs på anmälarna. Jag uppmanar till att faktiskt granska anmälaren oxå och vara lite med kritigt till om anmälningarna eller kritiken är befogad.
Jag försöker dock alltid hålla mig borta från personangrep och osakligheter. Jag är inte anomym härinne och har sedan dag ett valt att ha en bild av mig själv här.
När jag först kom hit ifrågasatte jag absolut allt. Men ett råd till alla: När någon kommer in här och är skeptisk eller negativ till lchf, svara bara sakligt. Omfta betyder nämligen dena skepsisen och negativitetet egentligen "jag är skitintresserad i detta men skeptisk. Överbevisa mig!"
Jag är själv en lchf/lågkolisförespråkare. Och jag har alltid gillat detta forumet. Det är det enda forumet i sverige jag är aktiv på. Tycker fortfarande det har stort potential.

Eftersom jag inte kommenterat i någon av de andra trådarna så gör jag det i denna.. o sen så får det vara nog.
Först så vill jag tacka dig för detta forum som har blivit som ett hem för mig.. och där jag och många andra har lärt oss massor.
Sen så för min egen skull så slutar jag att läsa/kommentera i trådar som inte intresserar mig/där jag upplever att mina kommentarer inte uppskattas.. handlar mer om mitt eget välbefinnande än något annat.
Sen så har jag lärt mig att sluta när debatten inte längre är konstruktiv.. dvs när man slutat lyssna på varandras argument.. då lönar det sig föga att upprepa dessa.
Vi/jag vet inte allt, när inte ens vetenskapen vet allt.. det är det enda man vet.
Annars så brukar det vara högt i taket här.. och god stämning.. fast emellanåt så kan det bli lite tryckt.. men det brukar gå över.
Oså, nu finns det fler forum.. kostdocktorns är väl den främsta konkurrenten?
Hur som helst, ibland är man för påstridig vid fel tillfälle, för spydig, för gåpågig så att det man vill ha sagt tolkas på ett annat sätt/missuppfattas.. man får lära sig av misstagen.. glömma och gå vidare.. och lära sig att det antagligen inte spelar så stor roll om man får sista ordet.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tack för att du förklarar din syn på det hela lite mer utförligt.
För mig är KiF en fantastisk källa till kunskaper och andras erfarenheter och jag hoppas forumet kommer att leva vidare och frodas länge än.
Jag upptäckte till min förvåning att jag tydligen blivit "anmäld" för att jag skrev att jag höll med dig i den första tråden där "bråket" uppstod. Jag hade inte skrivit ett ord där om vad jag tyckte om Goliaths inlägg eftersom jag vet sen tidigare att han har noll förståelse för vad andra tycker och tänker. Så, jag upprepar mig här igen: tack för allt DU har gjort för den här sajten och jag instämmer fortfarande i ditt resonemang och allt du skriver! Jag är också jätteglad över att jag har följt din blogg ifrån start och tacksam över allt jag lärt mig där!
Tvekade om jag skulle skriva något eller inte.
Är "gammal" KiF läsare, alltid läst mer än jag skrivit och läste länge innan jag registrerade mig på iFokus.
Numera skriver jag nästan aldrig, det är någon gång ibland när jag springer på någon tråd där jag känner jag kan hjälpa till med något praktiskt. Ge mig in i diskussioner är oftast helt meningslöst då jag inte besöker tillräckligt regelbundet och inte har vare sig tid eller ork längre att läsa och svara tillbaka eventuella följdfrågor för det mesta.
Största anledningen att jag slutade helt är dock iFokus fel när de försökte tvinga inlog för att läsa sista kommentar. Innan dess kunde jag nämligen följa lite snabbt från olika ställen under dagen, för att logga in senare om det var något jag ville svara på. Tvångsinlogg faller inte väl hos mig helt enkelt.
En del i misskommunikationen som verkar bli om stämning på forumet "förr" är att de flesta verkar tala om helt olika tidsperspektiv. De flesta som klagar på en dålig stämning "förr" tillkom när det redan börjat "gå nedför" så att säga. Sedan tog det inte alltför lång tid innan det nästan helt dog i trafik och de flesta som brukade skriva mycket försvunnit. De som pratar om ett positivt förr verkar snarare referera längre tillbaka.
Jämförelsen med vardagsrum är inte helt fel. Det är inte helt lätt att peka på vad som förändrats och "gått fel". Man kan göra jämförelser men det är svårt att peka exakt på.
Ska vi dra det lite extremt med en jämförelse så var kanske KiF mer som ett kafferep, eller ett viktväktarmöte (även om det långt ifrån täcker in det hela) medan många kanske har mer erfarenhet från forum som mer liknar Flashback. Förväntningar och vad som funkar kan bli vitt skilda då.
Kommentatorsfältet hos Kostdoktorn var länge mer av det som en del förväntar sig och vill ha nu. Det var väl inte alla där som var glada i "pub-med brottandet" som skedde där och det var klagomål från många och ur det startades första versionen av forum hos Andreas. Det funkade dock inget vidare och lades ned. Kommentatorsfältet lugnade ned sig lite.
Kanske kan man jämföra mer med KiF som den stöttande kompisen och inte debattlaget?
Det är svårt att sätta fingret på, men tänkte bara att jag skulle fylla i att jag förstår vad Margareta syftar till även om inte heller jag kan förklara det bra.
Själv har jag inget behov av "det gamla" KiF eller det nya för den delen. Har mest använt det för recepttips genom åren. Hör inte heller till de som är jättebra på att "gulla" med folk som en del behöver, har nog varit väl rak i några fall. Säkert inte alla som jag uppmanat att nog välja något annat sätt att äta som uppskattat det även om det aldrig varit menat som att de inte är "välkomna" utan helt enkelt att man sällan får något att fungera bra långsiktigt om ens grundinställning eller disposition inte passar för det man ska äta eller helt enkelt inte uppskattar det ens val för med sig. (förenklat: Om man sitter och tvingar i sig biff och mår illa och längtar dygnet runt efter när man ska få frossa i kilovis med frukt så kanske en annan typ av kosthållning är lämpligare än att tvinga i sig saker man inte gillar för att gå ner i vikt och tro man sen kan vända helt om och allt blir bra).
P.S det är inte första sidan på iFokus jag läst om som fått problem med den automatiska bortrösningen, med folk som röstar bort inlägg på konstig basis. Programmeringen på forumet är inte heller helt hundra och definitivt mer avpassat för de mindre forumen på siten. Har dock blivit betydligt bättre än förr.
Och ja, det är helt meningslöst att försöka ta någon debatt om något av det här med mig vare sig positivt eller negativt då det inte är så hög sannolikhet jag kommer läsa det, alltför oregelbunden gäst för det numera. Alltså ingen upprördhet gällande något eller något håll för min del. Kommer inte bry mig något nämnvärt tyvärr, men jag kommer säkert snoka recept i smyg till och från så länge de dyker upp.