Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 7021 ggr
[fass]
1

Otroligt högt kolestrolvärde

Kan detta stämma? Jag tog kolestrolprov nyss och fick idag telefon från min läkare som berättade att jag hade normala tricyklider och normalt på det goda kolestrolet.

Men totalkolestrolet låg på 30,5 och det "onda" kolestrolet låg på över 23!!! Hon hade aldrig sett något liknande. Mitt förra prov för ca ett år sedan låg total på ca 11 och jag minns att Zepp kommenterade mina prov som bra då utifrån kvoten man räknar ihop hdl och ldl. Kan det vara något allvarligt? Kan provet stämma?

goliath
0

Ojdå…

LDL räknas ofta ut med hjälp av en formel. Den kallas Friedwalds formel och baserar sig på total, hdl och triglycerider. Det är altså ett estimat.

Friedwalls brukar inte vara helt applicerbar när triglyseriderna är höga.

Här kan du läsa lite om formeln:

http://en.wikipedia.org/wiki/Low-density_lipoprotein

goliath
0

Har du släktingar med kostiga värden eller med diagnosen Familjär Fyperkolesterolemi? Har du små gulaktiga fettavlagringar runt ögonen eller andra ställen på kroppen? Oavsett borde du kanske ta ett till blodprov när det var så högt, för att säkra resultaten..

AndersAA
1

Jag skulle nog be att få ta om det, se till att jag även fick apo-kvoten och se till att jag var rejält fastande… Bara för att utesluta felmätningar. Och för att se fördelningen små täta/stora fluffiga.

dufva
0

Det där lät väldigt konstigt 😮

Är det inte en ren felmätning lutar det åt att du har familjär hyperkolesterolemi..

Om så är fallet blir det nog tyvärr statiner och du tvingas göra förändringar i kosten (dvs börja tänka på att undvika dietärt kolesterol) och köra mer olivolja än smör som fettkälla i fortsättningen

Vi hoppas naturligtvis stenhårt på felmätning

Lycka till!

spirit
4

Man dör inte av högt kolesterol, man dör bara av kolesterolbrist.

Ditt värde på TC om 30 verkar vara ett felvärde eller att du blir synnerligen långlivad. 

Att ägg påstods höja kolesterolet beror på att amerikanarna räknar i mg och mg/dL.

Den av läkemedelsindustrin ovetenskapligt önskade nivån var lägre än 200 mg/dL och ägg innehåller 200 mg. Alltså fördubblade ett ägg kolesterolnivån. Men man glömde att blodvolymen inte är 1 dL utan 56 dL och i hela kroppen finns det den  totala kolesterolmängden i kroppen om 200 000 mg till 400 000 mg

Att äta mer eller mindre kolesterol i maten ger ingen effekt på kolesterolnivån.
Ägg som innehåller 200 mg per 100 g påverkar inte den totala kolesterolmängden i kroppen om 200 000 mg till 400 000 mg

Jag tänker aldrig äta statiner, jag vill må bra och leva till mer än 100 och det går inte med statiner som saboterar mevalonsyrasyntesen och därmed hämmar/minskar en mängd livsnödvändiga slutprodukter som kolesterol, könshormoner, coenzym Q10, cellsignalämnen och mycket mer.

odezza
2

Jag har också skyhögt kolesterol, apokvoten är 2,0. Den ska ju helst inte vara högre än 0,6 för kvinnor.

Tyvärr har jag inget värde från tiden före LCHF att jämföra med.

Hur som helst, jag vägrar ta statiner!

"still lost in space and time"

goliath
0

@Spirit,

"Ditt värde på TC om 30 verkar vara ett felvärde eller att du blir synnerligen långlivad."

Du menar att en sjukligt hög nivå av LDL skyddar mot hjärtsjukdom?

Du menar att FH skyddar?

mooonlight
1

#1 av goliath
LDL räknas ofta ut med hjälp av en formel. Den kallas Friedwalds formel och baserar sig på total, hdl och triglycerider. Det är altså ett estimat.

Det där är gammal information, som inte längre stämmer. Numera mäter de flesta lab i Sverige LDL i blodet, utan några matematiska övningar.

#0 av fass
Det är möjligt att ha mycket högt LDL… Hade du mer "normala" värden innan LCHF? Att du hade totalvärde på 11 för ett år sedan tyder lite på det…

goliath
0

#8 Jag bor i norge så är inte helt uppdaterad på sverige.. Men du menar att man nuförtiden oftare mäter den än beräknar den i sverige? Go Sweden i så fall! :)

ClausKlettermaus
0

Det är ganska stor variation i proven, även om de är tagna med bara dagars mellanrum.  Sedan är det, enligt min läkare, bra om du inte dricker alkohol eller tränar dygnet innan provtagningen.

goliath
2

@Fass

I motsättning till det Spirit skriver, att det är jättefint att du har skyhögt kolesterol och kommer leva längre pga det, så tänker jag på FH (om du nu har det) som "fettdiabetes". Detta är INTE någonting bra och folk med FH lever INTE längre. Det finns homo och heterozygot FH (FH gen från en eller begge föräldrarna). Den vanligaste är hetero. De med heterozygot form obehandlade utvecklar statistiskt sätt hjärtsjukdom tidigare än andra. De med homozygot (mycket ovanlig) dör innan de är 30 (du har inte detta). Precis som man kan ha en fel i kolhydratmetabolismen, kan man ha ett fel i fettmetabolismen. Och det är precis det FH är.

Fel i kolhydratmetabolismen löser man logiskt nog med att undvika kolhydrater.

Fel i fettmetabolismen löses enligt Spirit ologiskt nog med att äta mer fett? (saknar svar från dig Spirit på mina frågor).

Om du har ett fel i din fettmetabolism är det inte alls givet att lchf är bra för dig, lika lite som normalkost är bra för en diabetiker..

Statiner är tyvärr oxå något att tänka på om ma har LH. Statistisk sett sskyddar detta folk med LH.

Bara överväg dessa sakerna och sätt dig för all del ned med din läkare om inte nästa blodprov är bättre. Jag tycker Spirits råd och signaler är direkt farliga och oansvariga. Tycker dina kolesterolvärden bör tas mycket mer seriöst än så. Och för all del, lyssna inte på mig heller. Finn en relativt ung och kompetent läkare och gör lite research :)

Hoppas inte denna post skrämmer dig! Men ta det på allvar och tro inte automatiskt att lchf är lösningen. Jag skulle aldrig varna mot lchf, förutom när det är risk för FH eller fel i fettmetabolismen..

:)

[fass]
2

Goliath: Kan dessa allvarliga tillstånd finnas i kroppen trots att man mår prima och inte har några symptom på ohälsa i övrigt?

Skulle det kunna bara uppstå plötsligt, med tanke på att mitt tidigare prov var bra?

Hur kan kosten vara ett problem om man äter varierat med mycket av allt utom just spannmål och socker?

Zepp
1

Att man har höga blodfetter känns inte fören det gått för långt och man får problem som leder till något allvarligt.

Som regel uppstår det inte plötsligt.. utan ens föräldrar eller syskon lider av samma sak.. det är ärftligt.. det är altså som regel en genetisk defekt.

Och om det handlar om samlingsbegreppet FH så har man höga blodfetter redan som barn.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[fass]
0

Och vad är då höga blodfetter? Är det totalkolestrol, tricyklider eller vad?

Zepp
0

Det är olika saker för olika genetiska defekter.

Man kan ha skithögt kolesterol men skitbra fördelning.. eller lågt nominellt bra kolesterol, dålig fördelning och stå med ena foten i graven!

Grejen med dina värden är att du behöver reda ut en del.. dels utesluta fel vid provet.. sen så behöver du få hela fördelningen.. med APOkvot.

Tillsammans med vanlig lipidpanel och APOkvot så kan man börja fundera på vad det kan handla om.

Sen så.. det där med FH är en ärftlig deffekt.. så då har någon av dina föräldrar detta.. eller bägge.. oså har du haft det så sedan barnsben.

[fass]
0

Okej. Ja eftersom mitt prov för ett år sedan hade 11 i totalkolestrol men bra fördelning så kan man antagligen utesluta det medfödda varianten då. Ska ta om ett vanligt prov på måndag. Därefter kan jag be om apo-prov.

Zepp
0

Man skall som regel inte utesluta någotting fören man har mer på fötterna.

Det finns annat konstigt och ovanligt förutom FH.. tex oförmåga att shunta fett ut och in i fettdepåer.. där handlar det mer om brist på ensymer för ändamålet.

FH handlar för det mesta om dåligt med LDLreceptorer i levern.. eller att de saknar någon ensym.

goliath
0

@fass

Håller med zepp. Han har väl möjligen FH själv?

Käkade du lhcf vid ditt senaste blodprov?

Detta men var som är högt kolesterol och inte.. Har du 10 tex så har man "högt kolesterol". Är fördelningen bra, apokvot fin etc så är det inte säkert att det finns anledning att tänka två gånger över det. 30 i tot och över 23 i ldld är därimot det som anses sjukligt högt. Här måste det nästan vara nått fel. Antagligen fel på blodprovet eller ldl receptorn..

Vet du hur ditt kolesterol var innan lchf, när du käkade mindre fett?

[fass]
0

Jag to g mitt förra prov strax efter att jag börjat äta LCHF, för två år sedan. Det var det första provet. Så här såg det ut:

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4fd103e9d3b4fd216b0009bf-kolestrolfraga?participating-7

goliath
1

Det kan ju tänkas att ditt kolesterol har skjutit i höjden på dessa två åren om du mångdubblat ditt fettintag jämfört med hur du åt tidigare. För en normalkostare lchf resultera i en bättre lipidsammansättning och kanske i vissa fall en reduktion av kolesterolet. Men om man har en defekt ldl receptor så kommer övergången til lchf resultera i att ldl skjuter i höjden.

Kanske du skulle återgå till att äta närmade det sättet du åt innan du startade med lchf som kanske bäst speglar det provresultatet du linkade? Fast med det positiva du lärt från lchf? För det blodprovet var ingenting att klaga på.

Men innan du tänker för mycket så gå ta ett till blodprod. Labben kan faktiskt strula till det där..

[fass]
0

Odessa: Hur äter du då?

[fass]
1

Kan inte låta bli att fundera vidare på detta med kost och kolestrol, även om jag inte vet ännu om mina värden är höga.

Jag testar att regga en dags mat enligt slv:s rekomendationer men minus spannmål och socker.

Det blir verkligen svårt att få ihop en dags mat för en som tränar hårt, med den låga fettprocenten. Trots att jag lagt in potatis, rotfrukter, massor av grönsaker(som jag redan brukar äta), bär, magert kött. Bara genom att lägga till 1 msk olivolja och 1 msk smör till tillagningen av maten så hamnar jag på 10% över slv:s rekomenderade max 40% fett. Och då ligger mitt dagsintag på 300 kcal underskott, vilket inte skulle vara bra då jag har ganska låg vikt och fettprocent.

För att inte tala om vilken trist mat det skulle bli! Kokta grönsaker med potatis och ugnsbakad kyckling utan fett….

hemul
2

Jag har också räknat på det där. Utan spannmål och socker är det nästan omöjligt att komma upp i den rekommenderade mängden kh. Man skulle behöva äta nästan 2 kg potatis om det var enda kolhydratkällan. Byter man ut en del potatis mot annat med lägre kolhydrathalt blir ju volymen man måste äta annu större.

odezza
6

#21 av fass

Jag äter LCHF, började med det i juli 2006. Jag ser till att få i mig mycket fett, då jag mår bra av det. Anledningen till att jag började var att jag ville undvika att få diabetes2, som jag har ärftlig disposition för.

Frukost: 3 kokta ägg, 2 tsk majonnäs och en skiva citron, LCHF-kaffe (40 g osaltat smör, 12-13 g kokosfett, vatten o pulverkaffe, som mixas)

Lunch: 3 stekta ägg, något tillbehör, t ex en stekt tomat, eller lite överbliven coleslaw från dagen innan, en LCHF-kaffe

Middag: oftast fisk, ibland kött, någon grönsak, t ex coleslaw, blomkål, broccoli, spenat, haricots verts. Ibland hemgjord LCHF-pasta.

Ibland blir lunchen sen, då jag inte är hungrig, då förstärker jag den lite med t ex bacon eller hyfsad korv, eller något överblivet från middagen dagen innan, och struntar i middagen. Dvs jag nöjer mig med 2 mål den dagen.

I övrigt dricker jag vatten, och någon kopp te med grädde. Äter sällan mellanmål.

Äggen köper jag från en liten lokal producent, hönsen får bra mat, och går ute.

"Fuskar" enstaka gånger med pasta, lite oftare med glass.

Tränar styrketräning på gym, samt försöker få upp konditionen genom att jogga.

Jag kan inte "gå tillbaka" till vad jag åt före LCHF, för då mådde jag jättedåligt både fysisk o psykiskt. Sedan vet jag ju inte om mina kolesterolvärden beror på LCHF, för jag har inga värden från tiden innan att jämföra med. 

Läkaren trodde att jag kunde ha FH, men jag är 57 år, och lever fortfarande, mår bättre än jag någonsin har gjort, har inget fel på hjärtat, vilopuls på 60, normalt Blodtryck, väger 48 kg till min 156 cm. Efter att jag har läst Uffe Ravnskovs böcker, så oroar jag mig inte för mina kolesterolvärden.

Däremot såg jag vad statiner gjorde med min far, han blev ett vårdkolli på slutet, dement och oförmögen att stödja på benen.

Min mor fick också statiner, för ca 6 år sedan, men hon fick muskelförtvining så pass att hon inte kunde gå ens med rullator. Hon blev deprimerad, och började tänka att hon måste göra sig av med sin hund, om hon inte längre kunde gå ut och raste den. Som tur är slutade hon med statinerna och kom på benen igen. Hon blir 85 i sommar, och har hunden kvar.

Oj, det blev långt! 😉

[fass]
0

Odessa: Allt du skriver stämmer in på mig förutom några detaljer. Intressant att läsa. Får man fråga hur höga värden du har?

Jag känner just nu likadant, att LCHF har förändrat mitt mående och min kroppsform på ett sätt jag inte kan backa ifrån. Och att jag hela mitt liv mått dåligt av spannmål socker,stor mängd frukt och stor mängd fibrer. 

Uffe Ravnskog, är han forskare eller vad?

odezza
3

#25 av fass

Mina värden 20012 12 19, referensvärden inom parentes

P-apolipoprotein A1: 1,58 (1,10 - 2,10 g/L) godkänt alltså

P-apolipoprotein B: 3,16 (0,60 - 2,00 g/L) dåligt

Apokvot: 2,00 (mindre än 0,6 för kvinnor) mycket dåligt

Detta gjorde att min läkare ville ta om provet, uppdelat denna gång, det gjorde jag 2013 01 03:

P-kolesterol: 12,7 (3,9 - 7,8 mmol/L) dåligt

S-triglycerider: 3,5 (0,45 - 2,6 mmol/L) dåligt

P-HDL-kolesterol: 1,2 (1,10 - 2,10 mmol/L) godkänt

S-LDL-kolesterol: 9,9 (2,0 - 5,3 mmol/L) mycket dåligt

Kommentarerna dåligt/godkänt är mina egna…

Uffe Ravnskov har forskat på njursjukdomar. Han har inte forskat själv på kolesterol, men sedan 1985 (om jag minns rätt) har han gått igenom all forskning som finns om kolesterol, och kommit fram till andra slutsatser än vad etablissemanget och läkemedelsföretagen gjort. 

Nu var det länge sedan jag läste något av honom, men en sak som har fastnat är att där man testat statiner, och har haft kontrollgrupper, så dog det lika många i båda grupperna. Fler dog i hjärt o kärlsjukdomar i kontrollgrupperna, och fler dog i t ex cancer i statingrupperna. Och dö ska vi ju alla, det är bara frågan om hur.

Jag kollade min mors statinmedicin i Fass för förskrivare, och där kunde jag också läsa om att det dog lika många i båda grupperna. Tyvärr minns jag inte vad medicinen hette, och inte min mor heller. Jag har inte lyckats hitta det avsnittet igen…

Uffe Ravnskovs hemsida!