Dunkin Donuts
Blev nyfiken efter nyheten att de snart öppnar butiker här så jag surfade in på hemsidan, kollad hur innehållet är för EN munk ser ut, jag valde blåbärssmak.
**Nutrition Facts Per Serving (1 Donut)
**
500 calories
160 calories from fat
18g 28% fat
84g 28% total carb
28g fiber
52g sugar
4g protein
Här är receptet för den som vill baka!
CONTAINS ALLERGENS: Eggs, Milk, Soy, Tree Nuts, Wheat
INGREDIENTS: Donut: Enriched Unbleached Wheat Flour (Wheat Flour, Malted Barley Flour, Niacin, Iron as Ferrous Sulfate, Thiamin Mononitrate, Enzyme, Riboflavin, Folic Acid), Palm Oil, Water, Dextrose, Soybean Oil, Whey (a milk derivative), Skim Milk, Yeast, Contains less than 2% of the following: Salt, Leavening (Sodium Acid Pyrophosphate, Baking Soda), Defatted Soy Flour, Wheat Starch, Mono and Diglycerides, Sodium Stearoyl Lactylate, Cellulose Gum, Soy Lecithin, Guar Gum, Xanthan Gum, Artificial Flavor, Sodium Caseinate (a milk derivative), Enzyme, Colored with (Turmeric and Annatto Extracts, Beta Carotene), Eggs; Crunch Topping: Sugar, Coconut, Yellow Corn Flour, Caramel Color, BHT (antioxidant); Glaze: Sugar, Water, Maltodextrin, Contains 2% or less of the following: Mono and Diglycerides, Agar, Cellulose Gum, Citric Acid, Potassium Sorbate (Preservative), Artificial Flavor; Blueberry Filling: Sugar Syrup, Wild Blueberries, Corn Syrup, Water, Modified Food Starch, Contains less than 2% of the following: Citric Acid, Natural and Artificial Flavors, Xanthan Gum, Locust Bean Gum, Potassium Sorbate and Sodium Benzoate (Preservatives), Sodium Citrate, Cinnamon.
Our donuts have been bringing smiles since 1950. Treat yourself, or share the joy by bringing people together with a dozen donuts. Made in a variety of colorful and delicious varieties—there is a favorite for everyone.

Jo, det var ju off topic.
En gång i tiden gillade jag såna munkar. Vi brukade äta dem till kaffet och det var en lek som gick ut på att försöka äta en sockerdoppad munk utan att slicka sig om munnen. Den som slickade först förlorade.
Nu tycker jag inte att de smakar gott. Ja, jag tycker också att de luktar illa. Det är antagligen för fettet som de är friterade i.
#1 jag instämmer, lukten är hemsk liksom den söta smaken, mitt problem har ofta handlat om bakverk med lite mer syrlig smak, sånt tycker jag är gott, dessvärre är det inte ett dugg bättre. Det får bli brie-tårta.

Det låter gott. Jag hade brie till frukost idag. Hade faktiskt glömt att jag hade köpt den för ett par dagar sedan och lagt den på en hylla i köket i rumstemperatur för att den var lite hård. Den var perfekt, krämig och mycket aromatisk. Tur att jag upptäckte den när jag skulle ta teburken som stod bredvid.
#1 Jag vann tio kronor från en kompis farsa en gång på 80-talet genom att klara att äta en hel sockermunk utan att slicka mig om munnen en enda gång! 🏆
Ja det verkar ju som en riktig pärla. 😉 Vet inte om jag skulle tycka om dem eller ej men mitt sug på sådana saker ebbar ofta ut när jag läser innehållsförteckningen. Kanske inte en kedja vi behöver i sverige kanske eftersom vi verkar följa i USA:s fotspår vad gäller fetma i befolkningen…
Mer off topic - Mamma berättade i affären hur vansinnigt goda en sorts färdiglagade marinerade ribs är. Glädjeförstörare som man är förklarade jag att de sex olika sorters socker kanske är skälet. En av sockertyperna var iofs bränt socker så jag vet inte om den räknas. Tänk att socker kan ha så många namn. 🤔
Jag har aldrig gillat munkar, speciellt inte såna med iceing på.
Munkar är en av de få kaffebrödgrejer jag gillar. Men de här amerikanska med glasyr på ser ju uräckliga ut. Riktiga flottyrkokta med bara lite socker på ytan ska det vara! Men jag har alltid varit sån att jag krafsar bort glasyren från wienerbröd också. Jag är nog inte riktigt normal, jag.
Jag säger i äkta Simpson anda: Mmmmm…. DoughNUTTS!
De skriver att dom har tillverkat donuts sen 1950.
Men var ens hälften av deras ingredienser ens uppfunna 1950?
Jag skulle då hellre äta en munk 1950, då den kanske var friterad i kokosolja och inte hade tagit vägen om Beckers måleriverkstad.
Jag har haft en craving efter sånna munkar helt sen jag såg den där dokumentären om de där tvillingarna som åt fett eller socker!
Farligt farligt, tyvärr skrämmer inte innehållsförteckningen mig och har testat både Dunkin' Donuts och Krispy Kreme i staterna förut. Förbannat gott! Donuts är nog det enda bakverk jag är riktigt svag för…
Jag bor i Chicago och jag har en Dunkin Donuts bara 2 kvarter från mig. Men jag köper nog bara någon munk kanske 1 gång i halvåret. Det räcker gott. Dom är skit goda, massor med olika munkar… men när man har ätit sin munk, så är det bra sen! Man kan gå dårifrån och behöver inte tillbaka på ett bra tag.
Själv gillar jag deras kaffe, det är grejer det!!!
håller med, krobb.. Det är är så in i h"$#%$te gott! Och berlinerbullar eller vad de heter.. Sånna runda men socker på med vanlijfyll eller hallonsyltfyll.. De med hallonsylt är totalt livsfarliga..