Inuiterna hjärtsjuka..
Har inuiterna lika mycket hjärt- och kärlsjukdomar som vi har? Kommentarer? (jag har inte läst studien ännu)..
http://www.huffingtonpost.com/neal-barnard-md/eskimo-myth_b_5268420.html
Frågorna jag ställer mig är:
Tittade man på dagens inuiter och natives?
Vad äter de mer än "fish and blubber"
Var studierna på fiskolja utförda på personer som samtidigt åt inflammationsdrivande kost?
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Samma tanke här. Låter som om det är dagens befolkning, tycker jag.
data collected over many decades showed that coronary artery disease is common in Greenland's Inuit population
Vore väl tråkigt om man var tvungen att lägga hjärtsjuktom till benskörhet, blödningsbenägenhet, snabbt åldrande och tidig död.
Detta med omega-3 är mer skrämmande tycker jag. Har läst om det tidigare, men visste inte att det fanns så här många studier som redovisar här. Är omega-3 också en myt? Iofs vore det ju nästan skönt, så kan man äta fläsk och kycklinglår med gott samvete. 😉
Bra frågor! Men vilka inuiter ser taubes, eenfeldt och andra på när de refererar till inuiterna? Och vilken typ data har de sett på?
Enligt artikeln så kommer ofta påståendena från när Bang och Dyerberg besökte grönland.. Och detta var på 70 talet.. Men de får kritik för datagrundlaget de använt..

Eh.. för att göra en lång historia kort.. det visar sig dessutom att de flesta Inuiter sedan de befolkade Grönland är döda.. så vad nytta gjorde deras kost?
Nämenaltså.. tror det var densamma studie.. som skulle avslöja hemligheten med Inutiernas kost och deras låga hjärtkärldödlighet?
Och den (1) hemligheten skulle då vara Omega-3.. som sedan dessa legat till grund för försälning sedan dess av Omega-3 kapslar och olja.
Grejen är att det senare har forskats en hel del på Omega-3.. och några kapslar av detta eller ens rätt mycket fet fisk påverkar utgången av hjärdödlighet.. förutom en del submarkörer.
Submarkörer påverkas av en massa saker.. men leder sällan till någon övergripande hälsa eller överlevnadsgrad.. det är betydligt mer komplicerat än så.
Jag kan avslöja deras hemlighet.. fast ingen kommer att bli särskildt mycket klokare för det.. det var nämligen som så att de köpte inte sin mat på ICA/COOP/Willys.. utan jagade fiska den i naturen.
Och var de på besök där på 70-talet så hade de sanolikt redan gått över till att inhandla den stora delar av sin mat i närmaste butik?
Vad jag minns så hade Inuiter en överdödlighet i stroke, drunkning, fallolyckor och fysiskt våld av vildjur samt andra Inuiter.. om nu någon tror att de levde en idyllisk tillvaro?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
goliath skrev:
---------
Men vilka inuiter ser taubes, eenfeldt och andra på när de refererar till inuiterna?
---------
Vet inte, men när inuiterna inledde sin karriär som LCHF-idoler var det Vilhjalmur Stefanssons inuiter. Om vilka sagde Stefansson säger:
"The danger is that you may reason from this good health to a great longevity. But meat eaters do not appear to live long. So far as we can tell, the Eskimos, before the white men upset their physiological as well as their economic balance, lived on the average at least ten years less than we. Now their lives average still shorter; but that is partly from communicated diseases.
It has been said in a previous article that I found the exclusive meat diet in New York to be stimulating - I felt energetic and optimistic both winter and summer. Perhaps it may be considered that meat is, overall, a stimulating diet, in the sense that metabolic processes are speeded up. You are then living at a faster rate, which means you would grow up rapidly and get old soon. This is perhaps confirmed by that early maturing of Eskimo women which I have heretofore supposed to be mainly due to their almost complete protection from chill - they live in warm dwellings and dress warmly so that the body is seldom under stress to maintain by physiological processes a temperature balance. It may be that meat as a speeder-up of metabolism explains in part both that Eskimo women are sometimes grandmothers before the age of twenty-three, and that they usually seem as old at sixty as our women do at eighty."
Kan det vara så att inuiterna åt hela djuret och att de därmed också fick i sig en del fibrer och stärkelse? Jag har läst det där någonstans ,en kan inte komma ihåg var.
"You are then living at a faster rate, which means you would grow up rapidly and get old soon. This is perhaps confirmed by that early maturing of Eskimo women"
😃

Det blir som vanligt en fråga om huruvida Inuiter dog eller ej.. och ja, de dog.. så varför överhuvudtaget relatera till vad de åt?
Samer och Masajer dog oxå.. så man kan lika gärna dricka sin Cola och äta sitt godis iomed att man ändå inte kommer att bli smal, lycklig, rik, framgångsrik, framstående, odödlig!😡
Grejen är att de dog av annat än vad vi dör utav.. typ diabetes/hjärtkärlsjukdom.. dvs det handlar om huruvida stort intag av animalisk föda leder till sjukdom.. det finns ingen som helst relevans för det!
Sen så förbises oftast i debatten att den främsta orsaken till hjärkärldödlighet är hög ålder!
Inuiter, Masajer och Samer levde inte lika länge som oss.. hade de gjort det så är jag inte helt främmande för att även de hade haft högre dödlighet i CVD.. dock sällan orsakad av diabetes/metabolt syndrom!
De dog som flugor av en enkel infektion/inflamation/förkylning, vilket vi som regel slipper.. iomed antibiotika/bättre hygien/sjukhus/läkare!
Grejen är fortfarande att animalisk föda/fett sällan ses vara något som helst problem.. utan vad som i dag ses vara det största problemet är den höga glykemiska belastningen.. och att vi till stora delar äter matsubstitut.. utan den näring vi behöver!
Tror det var Rössner som sade.. att om vi skall tillfredställa vårt näringsbehov av dagens mat blir vi tvungna att äta långt över vårt energibehov!
Hittar tyvärr inte linket från telefonen. Är grejen att Omega 3 inte är så bra? Indrömmar att jag är förvirrat på den delen. Skall man äta mer fisk…avokado och olivolja.. särskillt som kvinna….eller borde det vara kött…bacon…grädde och smör? Alltså bara för att förstå skillbad mellom Omega 3…omega 6? Det finbs nog tråder om detta men vi har väl alltid trod att inuiterna levde sunt?

Omega-3 är inte bara bra.. det är essentiellt.. likaså Omega-6! 🤪
Sen så handlar det om derivat av dessa, mängder och om fleromättat fett.. och att vår västerländska kost innehåller opropionerlig hög andel O-6!
Så för att göra en lång historia kort.. vi behöver främst animaliskt elongerat och desatuerat O-3 och O-6.. iomed att vi har begränsad mängd ensymer för ändamålet.
Grejen är att Omega-3 inte är den endaste saliggörande komponenten i Inuiternas kost som gjorde att de inte fick lika mycket CVD som vi i västerlandet.. dock så är det fortfarande nyttigt med fet fisk.. dock inte lika nyttigt från odlingar och/eller för mycket från Östersjön.
Tack Zepp. som vanligt har du koll ochså på omega3 versus omega6. Ja vi äter nästen inte lax mer…om man inte kan få tak i den vilda lax. Vi äter inte heller pangasius fisk (agent orange..) och annat i närheten av Vietnam. Men jag skulle gärna äte kött från djur på gräs…men ibland surrer det i huvudet…idealistiska tankar och vardagsplan…..odlat fisk inte bra i alla fald…Tyvärr är många fisk hotade….vi får nig mest spätte…inte den vanliga. Och på semestertiden fiskar vi själv…makrill…och öring och horngjädde.
Omega 3 är essentiellt ja.. Men inte som raffinerade fettkällor som tillskott. Det är inte ens säkert att det är bra. vi får i oss omega 3 i olik grad i allt animaliskt vi äter.
Detta med optimal O3/O6 ratio, inflammation och oxidering av ldl och alla teorier kring detta är ganska teoretiskt. Det vetenskapliga grundlaget är mycket tunt.
Väldigt många studier är in vitro studier (provrör). De har typiskt visat att mättat och fleromättat fett (O6) är proinflammatoriskt och att O3 (dha epa) är antiinflammatoriskt, eller att O6 oxiderar ldl. När studierna provas på människor kan man dock se motsatta resultat. Tex i denna finska studien som snarare visar att mycket O6 ger lägre oxidering av ldl och mindre risk för CVD: http://informahealthcare.com/doi/abs/10.3109/10715762.2014.883071
Detsamma har hänt gällande olika inflammationsmarkörer. in vitro visar inflammation från O6, men när man gett det till i måltider til människor har man sett det motsatta.
Man har oxå sett att lågkolis dieter ger en reduktion i inflammationsmarkörer. Men detsamma har man sett i lågfettsdieter. Vilket kan betyda att fettyp inte har någon betydelse. Därimot vet vi att viktnedgång för den överviktiga reducerar inflammation.
Vidare har man sett att dieter rika på O6 från plantolja reducerar CRP.
Man har sett att högfettsmåltider ökar inflammation oavsett fettyp.
Ibland har man sett att O3 tillskott inte har den effekt man trott.
Ja, listan är lång.. Jag förespråkar inte O6 här altså… Och jag vet det finns flera studier som tyder på inflammation från O6 oxå, tex finns det många på inflammatoriska tarmsjukdomar..
Jag säger bara att evidensen är ganska begränsad gällande O3 och O6 och vi ska kanske inte vara så himla säkra på att O6 är så himla farligt för oss..
Fan.. snart finns det ingenting vi kan veta säkert… 😕 Det var mycket enklare förr när alla visste att mättat fett var farligt och grova kornprodukter var bra ;)
Ja..tack.. Goliath. Det verkar som att viktnergång är faktorn som brömsar mycket. Och sedan får vi ju kanske tänka att variera kosten. Men ibland kan man få lust på kött och andra dagar fisk. Har fortfarende en känsla av att fisk är mest lättsmält..och ibland får jag lust på mycket grönsakor. Och på så sätt växlande mat. Om vi växlar olika oljar blir det väl bra. Får försöka läsa mer upp. Tyckar fortfarende många är lite fett förskräckt i alla sports och hälsamagasiner. Det blir lite av samma mat. Och til kvinnor blir det lax och kyckling i dom flesta recept…kanske oliv och avokado…men smör? Tja:-)
Ja.. De flesta är nog i allafall överrens om att övervikt och inflammationsfaktorer hänger ihop och att viktreduktion för den överviktiga reducerar inflammationsfaktorer. Bra att vi vet något hyffsat säkert iaf :)
Och sedan det att mycket av alla sjukdomar beror på inflammationer i kroppen är det många som inte tänker…alltså "vanliga". Människor. Alltså se till inte att äte inflammatorisk kost. Det är ochså det nya ämne i kioskblade…eller hur?
Vad är kioskblade?
Kiosklektyr…dvs tidningar, tror jag.
Aha, tack! Jag uppfattade inte språkblandningen. 🙂
Ursäkta ja! Kiosklektyr:-)
Jag tror nog jordnötsolja majsolja snart får acceptans igen då många Asiater är trådsmala trots höga halter omega 6? att många dör i barnsäng har inte med fettkvoten att göra därför ger medellivslängden en felaktig bild av det faktiska läget. De som överlever barnsängen blir äldre än oss kan vi nog lugnt påstå.
Tillbaka till inuiterna..
Ok.. de traditionella inuiterna fick varken cancer eller hjärtsjukdom.. Men de blev inte speciellt gamla heller va? snittet var väl kanske 40? Den största riskfaktorn för hjärtsjukdom och cancer är ju hög ålder..
Och som Zepp skriver fick de ofta hjärnslag.. Slag är är ju en kärlsjukdom som kan orsakas som konsekvens av aterosklerotiskt plack. Hur kan de få igentäppta kärl då de åt så kolisfattigt och antiinflammatoriskt?
Måste vara allt fleromättat fett de fick i sig med fisken! 😃
Inte enbart skämt. Det finns de som säger att man ska passa sig lite för fisk från alltför kalla hav. Ju kallare vatten, desto mer fleromättat fett. Urfarfar levde inte vid nordpolen.
sant!

Vet vi om det var främst ischemisk stroke eller hemorragisk?
Omega 3 lär ju ge större benägenhet för blödning.
Det har du ju jäkligt rätt i. Hade vart intressant att veta om det var propp eller blödning..
De var ju kända för att vara blödningsbenägna redan på vikingatiden så…
Det räckte ju ofta att bara peta på dom så förblödde dom enl. hörsägen?. Visst är det intressant att de dör så tidigt på den sk. nyttiga kosten kanske är inte kost gåtan löst än?
Precis! Sant eller inte så är det roligt. De behövde bara rispa lite. 😃