Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 601 ggr
Tintaglia
0

Hur övertyga?

Hej alla!

Jag har ätit LCHF snart ett halvår och mår hur bra som helst. Alla tycker att jag är jätteduktig och karaktärsfast, så även mina föräldrar som är 75+ och har diverse krämpor. Mamma har reumatism och en dåligt läkt lårbenshals och pappa är typ 2-diabetiker och har haft ett par stroke med en svag vänstersida som följd. Båda har alltså mycket begränsad rörlighet. Pappa har dessutom väldiga problem att hålla blodsockret lågt (äter tabletter) så humöret blir ju därefter, och det blir ju inte bättre av att hans strokar har gjort honom snabb till ilska… Till min mammas förtvivlan - hon skäms ju som en hund när han får sina utbrott i Konsum bara för att varorna inte gör som han vill när han ska packa kassarna…

Jag har försökt övertyga dem om att en övergång till LCHF skulle göra susen på både mammas övervikt och pappas diabetes, men det verkar trögt. Pappa är av den gamla stammen - bröd och potatis ska det vara till maten, och mamma tror att den här kosten är skadlig om man inte kan röra på sig - urfarfar var ju aktiv hela dagarna menar hon och då går det bra att äta så här mycket fett och protein. (Att jag mår så bra och har gått ner i vikt förklarar hon med att jag har ett rörligt jobb) Dessutom får hon ont i gallan av så mycket fett - hon gjorde faktiskt ett kortvarigt försök i våras!

Jag har gett henne många jättebra länkar - Annika Dahlqvist, SSS, Fettskrämd, Kolesterolmyten - ja, allt som tänkas kan. Stoppat Lars Wilson i händerna på henne och predikat om kolhydrater, blodsocker och insulinnivåer. Hon har läst och förstått, och håller "i princip" med, som hon säger, men tvivlar ändå. Hon är ju en intelligent, allmänbildad människa och brukar ha ett flexibelt sinnelag, men inte nu…

Vad kan jag göra mer? Vad kan jag säga eller stoppa framför näsan på henne? Jag blir så frustrerad…

hemul
0

När jag började med kosten kunde jag knappt ta mig till min mataffär, 2 kvarter bort. Jag tog inte skada. Tvärtom. Glad

Om fler orörliga och tidigare orörliga postar här så kan du ju visa dina föräldrar tråden.

Tintaglia
0

Jo, jag har förklarat för henne att många som inte KAN motionera äter så här för att bl a gå ner i vikt. Tog SSS som exempel, men det trodde hon nog inte riktigt på. Ska stoppa hans böcker i nypan på henne.

Jag har också försökt få henne att förstå att pappa skulle få lägre blodsocker automatiskt, utan att behöva motionera, vilket han ju inte kan. Där ligger problemet i att hon är övertygad om att han inte kommer att kunna sluta äta bröd. Det blir minst ett par skivor till varje mål.

magma
0

Skaldeman finns på rea nu, boken "Ät dig ned i vikt" kostar 59 kr på AdLibris tror jag det var. Köp den och ge bort!

felixifokus
0

positivt att hon vågat testa. när det gäller gallan kom jag att tänka på hemuls inlägg
 häromdagen.

Tintaglia
0

#3 Oj då - då måste jag nog beställa två exemplar, jag vill ju också ha en… :) Tack för tipset!

#4 Ja, det är jättekul att hon har provat - jag har läst Hemuls tråd förut och det är mycket intressant. Kanske man kan föreslå ett till test med kanske lite mindre fett?

venuseva
0

Förra året med LCHF åt jag bacon och omeletter. Ost i många former. Det gick inget bra, fick besvär med för mycket "fett". Kände Gallbesvär fast jag inte har någon gallblåsa. Och förstoppning.

Nu iår här och nu äter jag endast 20gr smör till varje måltid och nötter till mellanmål. Resten av maten är 1 ägg/nötkött/sardiner/makrill/fisk.  Och ovanjordsgrönsaker.

SSS skriver i sin första bok att kvinnor behöver ovanjordsgrönsaker för att må bra.