Gå ner i vikt med måttlig LCHF?
Hej!
Har precis börjat äta enligt lchf och ligger någonstans mellan 30-40 gram kolhydrater per dag (det är min kärlek till frukt som ställer till det tror jag).
Min fråga är om det är möjligt att gå ner i vikt genom att äta måttlig LCHF-kost? Jag tränar ca 40 minuter varannan dag, dock inte högintensiv träning utan snarare jogging och yoga till exempel.
Sedan hoppas jag någon vänlig själ kan svara på om det är ok att äta mycket grönsaker? Jag har förstått att man ska undvika de grönsaker sm växer under jord, men hur ser det ut med de andra? :)
Tack på förhand!!
Johanna

Det är väldigt många obekanta i den ekvationen; det framgår inte ens om du har något vettigt skäl att gå ner i vikt. Jag har själv gått ner med kolhydratreducerad kost över en längre period, och min vikt har så smått blivit mer eller mindre stabil, även om man kunde ha sett det som att den var stabil när jag gick ner ett kilo om året. Under senaste året har jag ätit mer än omkring 30 g kolhydrater, ungefär dubbelt så mycket. Jag har inte gått upp.
Träningen kan du bortse ifrån. Den gör troligen varken från eller till.
Om du berättar hur mycket du väger och hur lång du är, kan man kanske få en idé om hur du kan gå ner - om det behövs.
Men varför skulle mitt skäl till att gå ner i vikt vara nödvändigt för att svara på mina frågor? Skälet är ju uppenbart. Skulle jag inte uppleva att jag väger för mycket skulle det inte finnas någon anledning för mig att gå ner i vikt - eller hur?
Jag har läst att det är många som lägger till kolhydrater efter träning för att musklerna ska återhämta sig bättre, och det var också anledningen till att jag berättade hur mycket jag tränade.
Jag förstår att du egentligen menar väl men jag är en vuxen kvinna och fullt kapabel till att ta beslut om min egen hälsa.

Det har inte att göra med om du är vuxen eller inte, men om du väger mindre än rimligt, kan du inte hoppas på någon viktnedgång med LCHF om du äter ordentligt. Så det går inte att svara på frågan om du kan gå ner. Det saknas indata.
För mig är svaret ja. De flesta lågkolhydratdieter ligger högre än LCHF och de funkar ju de också. Jag äter själv mer kolhydrater än du gör och anser mig inte ens äta LCHF (men low carb ändå). Jag Går inte ner... det förslår just nu, men jag har gått ner 45 kg. Att jag inte går ner så mycket nu beror på att jag blivit glupsk. Så fick du kanske ett svar till. 😉
Men många här upplever det nog annorlunda. Så du kan vänta dig rakt motsatt uppfattning mot min också. Du måste nog välja själv hur du ska lägga upp det och prova vad som funkar för dig.
Jag kan bara dela med mig av min egen erfarenhet. Jag har kört LCHF i drygt 2 år. Inte förrän nu den senaste månaden har jag börjat gå ner i vikt, innan dess gick jag bara upp i vikt. Det som verkar fungera för mig nu är att använda mig av Anna Halléns handflatemetod (http://www.annahallen.se/?s=handflata) och att jag äter frukost, lunch, middag, inga mellanmål. Frukt är nog tyvärr en känd faktor för att stoppa viktnedgång men grönsaker är ok. Jag äter det både till lunch och middag. Tilläggas kan att jag ligger mycket nära min normalvikt. Mitt mål har varit för mig att hitta en kost som gör att jag inte hela tiden går upp i vikt.
Jag gick över till GI i början av 2011, följde en plan upplagd av Ola Lauritzon där det startade med att man åt väldigt lite kolhydrater den första tiden, för att senare lägga till långsamma kolhydrater.
Jag vägde 63 kg till min 168 cm, och det får väl räknas inom ramen för idealvikt ändå gick jag ner i vikt ganska snabbt till 55-54 kg utan fysisk träning, jag la sedan till långsamma kolhydrater och hade stabil vikt länge.
Sen föll jag tillbaka i sockerberoende och hinkade pepsi och redbull, frossade i vitt bröd men det är en annan historia dock ledde det mig in på LCHF
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Ja det är ju nog så att oavset om man äter strikt LCHF eller mindre strikt får mängden av mat betydelse. ..och särskilt för en som är medelålders +45…mig i alla fald:-) alltså se upp för mängden. Det senaste halve år har det varit svårt att ha samma vikt. Och små ätande genom dagen inte bra för vikten.
Om du kan det har jag ingen aning om, men för mej funkade det så. Jag gjorde hela min viktnedgång med att minska på kvälls spannmålet och sluta med allt som är sött utom frukt. Men det var innan jag hittat lchf. För jag blev inte frisk, bara smal. Nu med ganska strikt lchf så är jag hyfsat frisk, pigg och mår bra också.
Hej, Skippa frukten, se det som godis åtminstone under tiden du vill minska i vikt, hitta hellre nyttiga goda grönsaker att växla till. Själv kör jag 16/8 i kombination med 5.2, det funkar bra. Jag tränar 3gånger i veckan, högintensiv träning + styrka. Jag laddar varken med kolhydrater före eller efter och det funkar för mig.
TS: För mig berodde det på hur mycket övervikt jag hade. Gick ner 12 kg på lchf, gick sedan över på lowcarb 40-80 kh/dag och gick ner ytterligare 10 kg men sedan tog sockersug över och hamnade på en platå. Då blev det tillbaka till lchf, suget har lugnat sig och jag klarar att äta den mat jag föresatt mig och nu går jag ner igen. Man får nog komma på vad som funkar för en själv… Personligen tror jag inte att jag går tillbaka till lowcarb förrän jag är i mål.

Många svar på en luddig fråga.. svaret blir ja/nej/kanske!😕
För det första så lär man inte gå ner enbart för att man äter någon typ av LCHF, utan det beror på vilken utgångspunkt man har.. främst om man har metabola problem.. typ diabetes/metabolt syndrom.. där funkar det bäst!
Om man är frisk.. men lite rundlätt så kan det minskade beroendet av glukos göra att man får bättre förmåga att leva av lagrat fett.. dvs man äter färre kalorier alternativt färre gånger under dagen.. då brukar man som regel minska i fettvikt.. om allt funkar som det var tänkt.
Grönsaker är sällan problemet till varför man lagt sig till med kärlekshantag.. så de är knappast de som man bör dra ner på i första vändan.. som regel lär man få äta mängder med grönsaker.. innan det blir kalorier att tala om.. likaså ett normalt intag av vanliga frukter.
Sen så.. är 30-40 gram kolisar om dagen redan det en rätt strikt diet.. jämföras med cirka 300 gram som är mer normalt i normalkosten!
Dvs det blir bara en tiondel så mycket kolisar.. det strikt så det räcker för att bli beroende av fett som främsta energikälla.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det var väl inget luddigt med frågan. Desto luddigare med svaren. Men det beror ju på att ingen verkligen vet. Många tror ditten eller datten, men vet är det nog ingen som gör.

Eh.. ja du har rätt.. fast frågan blir luddig i kontrast till vad man vet/vetenskapen!
Och svaren blir fortfarande utifrån vetenskapen.. ja/nej/kanske!😕
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.