Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 867 ggr
_pat
0

Förvirrad

Hej, jag är förvirrad utifrån en GI-perspektiv. Ofta läser jag att Quionoa är ypperligt i ett GI-perspektiv och som den nybörjare jag är så har jag nu köpt hem denna vara. Nu läser jag fördelningen på "innehållet" i Quonoa'n och ser då att av 100 gram så är 70 gram kolhydrater i den Quionoa jag nu köpt på Ica. Jag trodde man skulle undvika kost med hög andel kolhydrater så är jag totalförvirrad, dvs varför är då Quinoa ändå så "hyllad" i GI-sammanhang trots sina rätt höga andel kolhydrater ?

Mervi
0

De som äter enligt GI tar inte bort kolhydraterna utan väljer de som har lågt GI. De äter långsamma kolhydrater. Vi som äter LCHF nästan inga kolhydrater och då går  bröd och dylikt bort.

magma
0

Eftersom hela GI-konceptet mer eller mindre har "shanghajats" av GI-Viktkoll, som i sin startfas starkt reducerar mängden kolhydrater, så sätter många likhetstecken mellan GI-kost och LowCarbkost. Quinoa är utmärkt när det gäller GI-värde, men uselt i low carb-sammanhang.

_pat
0

Hmmm jahupp… så inget uppenbart samband tycks då finnas mellan volymen kolhydrater, relativt övrigt volym, och det s.k GI-värdet. 

Där ser man.

hemul
0

Precis. GI är ett mått på hur mycket en mängd av en vara som innehåller en bestämd mängd kolhydrater höjer blodsockret. Så är det ett kolhydrattätt livsmedel som t.ex. mjöl, så får försökspersonen äta mycket mindre än om han t.ex. äter gurka. Då måste han äta jättemycket.Räcka ut tungan

Anterrabae
0

gi är alltså ett mått på hur fort ett livsmedel höjer blodsockret. Qinoa höjer blodsockret långsamt, alltså lågt gi.. Men likfullt höjer det och har därför kolhydrater, tom massor av dom..

Som jämförelse kan man titta på fruktsocker (rent, utan frukt till) Den har ett gi på ca 20 vilket är väldigt lågt (kokt potatis ligger närmare 100). Men det är fortfarande 100% socker, även om det är ett socker som kroppen får arbeta lite mer med.. Det höjer blodsockret som socker gör, men det tar lite längre tid.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade