Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4470 ggr
[postmortum91]
2

Nybörjaruppdatering

Tänkte köra en uppdatering nu.

Idag har jag kört lchf i fyra dagar. Jag har bakat ostpones, fast jag blev inte så förtjust i dem tyvärr. Idag och igår käkade jag korvstroganof, det var första måltiden som jag faktiskt njöt riktigt av hittills i min lchfveva. Jag har aldrig varit mycket för ris, så det rörde mig inte i ryggen att få slippa det.

Sambon däremot som inte käkar lchf har bakat bröd 2 dagar av dessa 4. Jag ÄLSKAR deg, så det har svidit i mina ögon och smaklökar av att han har suttit och käkat nybakat bröd och massa deg som legat framför mig, men jag har klarat mig än så länge iaf.

Värsta dagen var i förrgår, jag är en person som inte bara har en tendens till att ge upp, jag liksom bara skiter i det och förhandlar bort skuldkänslorna för mig själv. Så när jag väl "gett upp" så ser jag det inte som ett nederlag utan jag bara slutar bry mig. En sådan dag hade jag i förrgår, mycket hade gått snett under dagen och jag kände verkligen för att skita i allt och köpa Ballerina och coca cola. 

Den dagen märkte jag även väldigt tydligt att jag har ett stort behov av att tröstäta. Nu borde jag väl vara i Ketos?
Jag är fortfarande lite sugen, men det känns lättare och lättare iaf.

[frökenF]
1

Hej!

heja dig som kämpar, det blir bättre har jag förstått så ge inte upp. Jag är också ny, kört en vecka nu. Min erfarenhet såhär långt är att är jag sugen mellan målen har jag ätit för lite fett. Dagar när jag ätit rätt mängd är jag inte sugen på mellis eller sött. Skulle suget dyka upp har jag druckit en kopp kaffe med grädde eller tagit en babybel

Lycka till :)

Allamanda
0

Sockertrollet finns alltid i huvudet och man får kravla sig upp igen och haka på rätt spår igen, din sambo är hemsk som bakar bröd så där ofta! 😂 det var doften av nybakta bullar hos en bekant som gjorde att jag blev golvad av sockertrollet sist, som resulterade i bulle, påse smågodis, potatis och majs..😕 Jag har nog tur som inte har en baknisse till sambo 😂

Du är stark som står emot!

[postmortum91]
0

Tack hörni :)

Det som är jobbigast är frukost, men även ballerina när jag blir nedstämd, eller när jag pluggar, ser på film, är glad. Haha ja ni ser ju själva, men jag ska klara det här :)

SpurtAnne
3

Ballerina, här är nåt bra att tänka på nästa gång du känner dig sugen på dem: Innehåll: Kakaofyllning 38% (socker, härdat vegetabiliskt fett, vasslepulver från mjölk, fettreducerat kakaopulver, emulgeringsmedel (sojalecitin), arom, salt), vetemjöl, socker, vegetabilisk olja, fettreducerat kakaopulver, vetestärkelse, invertsocker, salt, bakpulver (natriumbikarbonat), emulgeringsmedel (sojalecitin), arom, hasselnötter. Vegetabiliskt fett=Palmolja: Som dödar tigrar: http://www.greenpeace.org/sweden/se/skog/indonesiens-regnskog/radda-tigrarnas-hem/?gclid=COznqbDZlr4CFQTncgodx2QAdw Orangutanger: http://www.wwf.se/vrt-arbete/arter/1125849-orangutang Annat dåligt: http://www.radron.se/granskningar/hogt-pris-for-billig-olja/ Det finns tusen andra orsaker att inte äta palmolja(Ballerina och andra kex, godis och kakor) men här var i alla fall några.

[Jennifer71]
3

Hej,

Jag brukar tänka på vad det dåliga innehållet gör med min kropp när jag äter det, hur allt klägg far runt i mina artärer, hur fettcellerna sväller, den dåliga lukten som kakorna/godset har. Enklast för mig är att vara realist och inse att allt bakas på margarin något jag absolut INTE kan täka mig att äta, då försvinner suget snabbt.

Sen vet jag ju att det dåliga samvetet kommer som ett brev på posten. Jag tycker det är jämförbart med att sluta röka, man får hålla ut och med tiden avtar suget men helt kanske det aldrig försvinner.

När du känner detta sug ta en stund och blunda, fundera på dina val, vill du verkligen behandla din kropp och dig själv på detta sätt, är det värt det? Hur mådde du mentalt sist du fuskade? Kan du avstå eller göra ett bättre val? Jag tror på att stanna upp och bestämma sig innan, inte bara ryckas med i ingivelsen. För varje gång du avstår kommer en bit bättre självkänsla och respekt.

Boken Ett sötare blod ger garanterat en bra bild av hur illa det är för kroppen att äta allt skräp, för att inte tala om hur det blir ett steg bakåt i viktminskningen varje gång man "trillar dit".