Frukt är gift
"Det är vanligt att frukter innehåller rester av bekämpningsmedel, konstaterar Naturskyddsföreningen i en ny rapport. Av 647 testade frukter innehöll 87 procent sådana rester"
Något att berätta för alla som säger att frukt är såååå nyttigt…
Från Aftonbladet
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Det där har funnits länge :) det är mest skalet som har giftet, men föredrsr frukt från egna träd, både nyttigare och godare tycker jag :)
Och köttet blir så mycket nyttigare när giftet bioackumulerats i det?
Tror nog jag fortsätter att äta frukt jag, klart nyttigare.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ja och grönsakerna är förstås också giftfria?
Gifter finns det väl i all mat i olika mängd, inte bara i frukt. Välja ekologiskt och om man kan hemodlat så minskar giftmängden
Sen att frukt är samma mängd och samma sorts socker som Coca cola… Besprutad eller inte så är det ändå "gift"
Lite överdrivet att jämföra frukt med cola kanske? Samma socker ja, men är det samma sak för min kropp när jag äter ett äpple som när jag dricker ett glas cola? Knappast
Nej, inte om man frågar Lustig i alla fall.😛
Men han pratar väl om fruktjuice då när han säger det är samma sak hemul? Det kan jag hålla med om :)
#6 http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring
sorry jag gick lite off topic… men får mig att se frukt som ett gift :) även utan bekämpningsmedel. Dock slipper man E-nummer när man köper frukten!
Att äta frukt så som är rekomnderat av alla länders kostrådgivningar är helt uppåt väggarna, fel!
Sockret i dessa ger till en början fettlever och samtidigt förfettar alla andra inre organ. Att äta mycket frukt eller dricka dess juice är inte nyttigt. Man kan skilja på det yttre fettet som ansmalas och det inre.
Det är det inre fettet som leder till sjukdom inte det yttre bäbishullet!
Är man dillerdallrig i hullet så är det mer hälsosamnt än att ha en utspänd mage som inte dillrar och dallrar! 🚬
Om man läser hela artikeln så står det att ekologisk frukt är fri från dessa gifter… Jag äter inte frukt men om man avstår från frukt pga rädsla för bekämpningsmedel så är det bara att gå över till ekologisk :)
Ja, tacka vet jag dessa fantastiska bären som ju är nästan sockerfria och självklart fria från bekämpningsmedel…
#6 Precis. Kanske blev fel med negationerna där. Jag menade alltså att på ett ironiskt sätt säga att Lustig stöder det du säger. Han har inget emot hel frukt.😉
Sen en annan grej.. Alla som tycker SLV fruktråd är så otroligt uppåt väggarna..
Statens kostrekommendationer går ut till den friska befolkningen.
Det rekommenderas 500g frukt och grönt om dagen. halvparten frukt och halvparten grönsaker.
Låt oss se på det som skrevs på kosdoktorn som jiim länkade i #9
Kostdoktorn gör ett poäng av att det är så mycket soker i frukt jämfört med grönsaker och drar den goda gamla colajämförelsen.
Ok, han ser på gurka (gurka lixom), brokkoli och tomat. Snittar typ 2g kolis per 100g. Sen ser han på äpple och appelsin och banan.
För det första. Ska man ha med banan i fruktjämförelsen får man bannemig ha med potatis i grönsakskategorin och nypon i bärkategorin.
Men ok. Låt oss säga man äte kostdoktorns gurka, tomat och brokkoli (inte potatis). De innehåller i snitt typ 2,4g socker per 100.. Jag avrundar generöst nedåt till 2.
Lås oss sen säga man äter söta äpplen, päron och apelsiner (inte banan). så hamnar man på runt 9g per 100 (egentligen mindre, men jag har avrundat generöst uppåt)
Man får alltså i sig över 300% mer socker genom frukten! OH MY GOD!!! 😮
Så vad blir skillnaden i gram kolisar om man äter 500g grönsaker per dag eller om man följer SLV och äter 500g frukt och grönt per dag, med ovannämna matvaror?
Det skiljer totalt 16,9 gram kolhydrater!!
Alla som tror att 16,9 gram extra kolhydrater per dygn, från en naturligt evolutionär kostkälla, har någon som helst betydelse för en frisk persons hälsa räcker upp en hand!
"Ska man ha med banan i fruktjämförelsen får man bannemig ha med potatis i grönsakskategorin och nypon i bärkategorin."
Ha ha! Ja, den jämförelsen haltade så det heter duga.😃
Spontant tycker jag bara att det är som att slänga pengarna i sjön och fylla bärkassen kapacitet med strunt. Bangar inte för ett grönt äpple då och då, dock!
#13 Aha ja, vi tänkte lika men med bristande kommunikation ;)
#14 För en frisk person kanske inte detta har någon betydelse, men för mig som LCHF'are är det ju en hel dags kolhydratintag i rent fruktos (eller var det mer i kolhydraterna du räknade?) och skulle definitivt få mig att gå ur ketos tillsammans med mitt övriga kostintag.
Jag anser mig förresten frisk nu. Efter att jag uteslutit gluten och kolhydrater i större mängd. Frågan var om jag var sjuk innan eller åt saker som inte var bra för min kropp?
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
SLV´s kostråd går ut till friska.
Det var total mängd kolhydrater det var tal om.
Om du är frisk behöver du nog varken ligga i ketos eller utesluta frukt för att må bra :)
#19 Där är vi oense. Jag mår bättre på lågkolhydratkost och en följd av det är ketos
Ser ingen mening i att äta frukt
Det är fan så mycket godare än vitkål dag ut och dag in i alla fall. 😉
#20 Om jag skulle äta det jag tycker är gott så skulle inte vara varken frukt eller vitkål men det är ju ett beroende jag har kommit ifrån
Tycker du ingenting annat än det (godis?) är gott? Det måste vara hemskt!
#23 Jo jag tycker att mycket är gott, men om jag skulle välja att äta något onyttigt bara för att det var gott så skulle det inte bli frukt.
Ja men då så! Jag tyckte riktigt synd om dig där ett tag. 😃
Det är ju just tack vare SLVs kostråd som befolkningen blir allt sjukare och sjukare, så de har snart "tagit död" på sin målgrupp.
Men är det verkligen det?
Tror du inte vitt bröd, godis, chips, läsk, fast food, halvfabrikater och stillasittande har större skuld?
Har jag hamnat i Frukt i Fokus eller vad är det frågan om?
För övrigt gör den här "alla mot en"-situationen mig illa till mods. Jag efterlyser mer respekt och mindre sarkasm.

#14: Hur var det nu du skrev:
naturligt evolutionär kostkälla
Snart sagt alla frukter du hittar idag är framodlade genom selektiv odling av sötare och större frukter, kallar du det för naturlig evolutionär kostkälla så har du inte mycket koll på vad du talar om
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#30 Och vi har inte avlat fram köttdjur genom selektion då eller? Sammansättningen på griskött och vildsvinskött är inte samma.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

#31: Och vad har det med saken att göra?

Hur hamnade jag här?.. Jaja nu när jag ändå är i tråden så passar jag på att fråga lite.
Hur menar ni när ni säger att banan inte kan jämföras med annan frukt?
Anledningen till att vi intalas att äta frukt är väl inte för att få i oss socker utan för att få i oss vitaminer och mineraler. Tyvärr så har ju förädlingen av frukt och grönsaker gjort att de sorter vi odlar nuförtiden inte innehåller lika mycket vitaminer som dom gamla sorterna gör. Odlarna vill hellre ha stora skördar och härdiga, sjukdomståliga sorter. Det kan man ju förstå iof men det går ut över alla som äter dessa och tror att dom är så väldigt nyttiga. Får man inte i sig vitaminer och mineraler via frukt och grönsaker får man se till att få i sig dom på nåt annat sätt helt enkelt.
#32 Köttråvaran är ju av ganska stor betydelse om man äter mycket kött.. Förädlat kött så som moderna grisar och köttkor är inte lika nyttiga som sin vilda motsvarighet. Finns väl inte ens vilda kor. Finns det kor som ens är ganska nära uroxen?
Skynda långsamt så går det fortare.
#26 Det där är en beskrivning av bordssocker, inte av frukt. Det varierar så klart vilka sockerarter de innehåller.
#30 Självklart har det odlats på söta frukter, men det innebär nog inte att alla stenåldersfrukter var sura. Våra våra vilda lingon och blåbär är ganska söta, för att inte tala om nypon. Jag gissar att de är sig ganska lika jämfört med hur de var på stenåldern. Varför skulle det då inte ha funnits söta frukter på de breddgrader där de kan växa? Var marken näringsfattigare då och solen svagare? Knappast.
Något att tänka på kanske?
http://rawfoodsos.com/2011/05/31/wild-and-ancient-fruit/
Vill man inte äta frukt tycker jag inte man ska göra det, men det evolutionära argumentet håller inte riktigt, inte heller att frukt är som godis eller läsk. Det enda som håller är väl egentligen att man vill äta extremt lite kolhydrater, oavsett skäl.
#0 Då utgår jag ifrån att du enbart äter svenska köttprodukter, annars får du i dig både antibiotika och tillväxthormoner.
#29 av KunskapÄrMakt :::::Jag efterlyser mer respekt och mindre sarkasm.:::: - Det tvivlar jag på!
#34 av hemul Ett kort svar från mig…. vi bodde inte på dessa breddgrader på den tiden när vi utvecklades till HomoSapiens! Det sötaste du kan finna på en afrikansk mark året runt är Casavaroten!… Då fanns inte gräs och inte heller Mango eller Papaya! Dessa träd kom till under en lång tid efter! Jag kan garantera dig att vi levde väldigt primitivt och kanske just därför är människan av en överlägsen natur!
Om du drar det kortet kan vi ju knappt snacka om någon matvara över huvudtaget. För stort sett ingenting är ju precis som det var för en miljon år sen.
Men vi snackar väl lite grann inom lchf ramar här gör vi inte? Och man kallar väl inte kött, fisk fågel och ägg som onaturliga matvaror, även om de produkterna har går igenom samma förädling och framavling som frukterna? Så då ser jag inte varför man inte skulle kunna tala om frukt på samma sätt.
Detta var en fint exempel på motsägelsefulla utspel argument tycker jag.
#37 Men det handlar fortfarande om stärkelse och det finns fortfarande ensymer för sådan föda, precis som det finns enzymer för att spjälka feta skalbaggslarver i människans matsmältningskanal.
Däri ligger kärnan tycker jag - att det är rimligt att vi äter lite av allt istället för att utesluta något.
Många jobbar hårt med just LCHF för att gå ner i vikt och visst, jag håller med om att socker är den värsta boven i det dramat, men … inte den enda boven. Det går bra att bli överviktig utan socker också om man stoppar i mer än vad "motorn" behöver.
Min tanke är generellt att är man överviktig har man ätit för mycket mat och då känns det rimligt tycker jag att reglera det genom att äta mindre mat. Mindre socker och salt tycker jag är givet ändå, men inte att utesluta något.
🙂

#37 Naturen utvecklas och vi med den, precis som alla andra arter.
Innan vi kunde frysa, torka och konservera åt vi efter säsong. Vi struntade nog inte i att äta mango bara för att den inte fanns året runt.
Det är en självgod nidbild vi har i Sverige att vi skulle ha så mycket bättre djurhållning än andra länder. Ekologiskt kött från många andra länder (även på andra kontinenter) är bättre än svenskt industrikött, både för hälsan och djuren.
#40 Bra inspel! Jag håller med om att frukt inte är nödvändigt. Men det behöver heller inte på något vi vara skadligt. Jag håller med mångas kritik till SLV om att frukts viktighet och nyttighet kan vara överdriven. Men jag håller oxå med dem som menar lchf's skrämselspropaganda mot frukt är överdriven. Inte alltid för sjuka men definitivt för friska. MEN! Så har vi detta med evolution och mantrat "vad våra gener är designade för". Man avstår gärna från tex aspartam. Varför? Man har ju ingen som helst vetenskaplig anledning till det. Det finns inget sötningsmedel som det forskats så mycket på som aspartam. Men man har inte funnit någonting skadligt med det. Men ändå undviker man det. Och det pga försiktighetsprincipen. Man har inte ätit asparmat under evolution. Och detta köper jag och lever efter själv. Av samma anledning äter jag lite frukt. Av ren försiktighetes princip. Man borde ju inte helle vilja utesluta något som vi ätit genom evolutionen.. Tänk om det är något vi behöver? Fytosteroler eller nått? På savannen var det inte så jättemycket frukt. Men å andra sidan fanns det inte mycket av någonting där :) Men i skog och djungel fanns det nog ganska rikligt med frukt. Därför går jag emot allt prat om att frukt är godis och giftigt etc och att SLV är så hemska för att de råder friska att inkludera frukt i sin kost. :)
Varför vi, HomoSapien, överhuvud taget har överlevt är för att vi tog oss ut från djungeln. Vi hade förstånd till att fatta att vi var en rätt så klen art som inte kunde hävda oss bland allt bladverk och snår. Vi drog ut på dom öppna landskapen, reste på oss och såsmåningom utvecklade vi en strupe med tillhörande stämband. På savannen började vi jaga istället för att äta djungelns färdiggjorda påfund. Med en kost rikare på protein och fett så växte vår djärna och tack vare vår skickligeht att komunicera med varandra och hålla ihop flocken så gavs grogrunden till vilka vi är idag. Hade stannat kvar i djungeln så hade vi gått under!

#43: "Det finns inget sötningsmedel som det forskats så mycket på som aspartam. Men man har inte funnit någonting skadligt med det."
Det var ju en överraskande nyhet! så aspartam skulle alltså vara förbjudet i Sverige före EU-inträdet och är det fortfarande i Japan utan nåt vetenskapligt underlag?
Skärp dig! det finns en väldigt lång lista på biverkningar som man starkt misstänker aspartam för.
#45, har du någon källa på att aspartam var förbjudet i Sverige innan EU-inträdet? Det var verkligen en nyhet för mig.
#42 av Lurtz Jag håller med! I Svergie blir vi itutade att man ska välja svenkt OCH ekologist. Många som hänger här har köpt hela kittet och man vill tro att vi i allafall bryr oss om djuret vi ska äta. Vilket är bullshitt! Att tro att ekologisk mat skulle vara bättre på någotvis är som att tro på att det som är nyckelhålsmärkt är bättre. Vi är hjärntvättade slavar under påverkan av slagdängor skapade av fertila småhjärnor! Jag skulle vilja se den svenska slakatare som utövar sitt yrke med samma stolthet som en Halal-slakatare! Då snackar vi etik och omtanke för denna procedure! Kanske klistra på en liten lapp på köttet…. Halal-slaktat!
#47 Du har alltså inte varit i ett icke ekologiskt hönsstall hör jag, vilket jag har och föder själv upp ekologiska frigående höns. En gigantisk skillnad djurvälfärdsmässigt och även rent näringsmässigt på produkten, då den icke ekologiska kycklingen/hönan äter ensidigt och växer fort, medan den ekologiska inte bara växer mer långsamt utan även pickar i sig ett och annat ute.
Jag bryr mig om alla djur vars produkter hamnar på min tallrik.
Jag slaktar med samma stolthet, så nu har du sett en.
#48 av VildaVittra Det glädjer mig att höra! Jag vet inte om du tillhör undantagen och det låter som en idyll du lever i. Bor man i Stockholms mest tätbefolkade område så förblir ändå detta att äta frigående äggvärpta ägg en utopi! Småskalig på landet är inte min verklighet.
#49 Nja, är sthlmare själv från början och jag håller inte med dig, jag hade aldrig problem med att få tag på ägg från ekologisk/frigående utomhus-produktion.
Sedan har du ju alltid möjligheten att gå på bondens egen marknad:
Okay, bra! Personligen kan jag inte nyttja dessa…. jag bor i ett land långt borta från Sverige men ändå bra att höra! Den dagen jag flyttar hem så kan jag förvänta mig ett bra utbud och det är ju inte så pjåkigt att veta!
Starhawk skriver:
"så har du inte mycket koll på vad du talar om"
"Skärp dig!"
Det var många kraftuttryck från dig i denna tråd, Starhawk. Jag har ingen koll för att jag säger vi ätit frukt under evolutionen och jag ska skärpa mig för att jag inte tar till mig anekdoter om aspartams misstänkta bieffekter som inte låter sig bekräftas i vetenskapliga studier..
"så aspartam skulle alltså vara förbjudet i Sverige före EU-inträdet och är det fortfarande i Japan utan nåt vetenskapligt underlag?"
Ja.. Japan måste ju ha rätt och resten av världen har fel… Så måste det vara. Dessutom, bara för att en tillsats inte är godkänd i ett land betyder inte automatisk att det finns bevis för att den är farlig.
"Skärp dig! det finns en väldigt lång lista på biverkningar som man starkt misstänker aspartam för."
MISSTÄNKER??
Ja.. Jag är medveten om det.. Det kallas anekdoter. Visa mig gärna de VETENSKAPLIGA studierna som bekräftar denna listan.
Hur är det med GMO? Vissa vill påstå att GMO är farligt… GMO är ju bara en smakförstärkare som uppfanns av en japan efter World War II. Andra vill utveckla det ytterligare genom att…. GMO är Japans svar till omvärlden att hämnas tillbaka för att man förlorade kriget mot USA! Konstigt att den har fått ökennamnet… Kina-restaurang-syndromet!? Mycke konstigheter finns det i vår lilla värld. Kanske daggs och backa tiden lite!
GMO smakförstärkare??
Nä nu får du nog googla lite
#53 Jag tror du blandar ihop GMO och glutamat.
#54 av Sarah-S Tack för din vakenhet (för en gångs skull). :O) MSG… glutamat, menar jag! Goggelerat klart för nu! Är det inte för härligt att blöta ner sig utan att behöva bli blöt…. Goggeliduu!
#56 Jag är alltid vaken (även när jag försvarar dina kalvsynonymer)
😎

#52: Vi har tydligen olika åsikter om vad anekdoter är, kallar du följande för anekdot så är det upp till dig
"Enligt en studie som presenterades i Environmental Health Perspectives kan kontinuerlig konsumtion av aspartam leda till leukemi, lymfcancer och bröstcancer"
Här är studien som nämns i #60: http://www.feingold.org/Research/PDFstudies/Soffritti2007-open.pdf
Dä va en uppfriskande livlig debatt! Fnissar högt för mig själv: Fettlever, aspartam, kött, frigående ägg, glutamat, viktminskning, djungel, hälsa och utropstecken i en enda röra!
Vem har påstått att dela med sig av kuskap, ge och ta är en lätt uppgift? #62 av BirtheX… vill du kontribuera eller slasha?! Visst fa-an kan du fnissa röven av dig om du vill men vad ger det för näring i debatten? Håll med om att ju flexslibrare man är ju tänjbarare kan en liten tråd som denna tenjas utöver dom normala gränserna! Att vara PC är inget för mig men många vill vara det och det är sååå trist att läsa. Stick ut huvudet och ifrågasätt… allt!
Kul att det fortfarande finns die-hard aspartam skeptiker även om det finns få saker som är så ihjälforskade och diskuterade som aspartam..
Ja, det är bara anektoder som visar skadlighet av aspartam. Den samlade vetenskapliga evidensen visar att det är ofarligt. Gång på gång på gång på gång…….
Det har gjorts genomgång efter genomgång som konkluderar med detsamma. Den senaste kom i regi av EFSA i november 2013. Det gick igenom att tillgänglig evidens. Pressmeddelande finner du här http://www.efsa.europa.eu/en/press/news/131210.htm. Aspartam som vanligt ofarligt inom RDI.
Av de hundratals studier som visar aspartams ofarlighet finns det ett par som konkluderar i att det är skadligt. Dessa återanvänds in absurdum av aspartamskeptikerna.. Bla den du nu postar.
Stuiden nu nämnder genomgicks oxå av EFSA. Den blev förkastad pga bl.a. alvarliga fel i metoddelen. Bl.a. härjade organsjukdom bland mössen och man kunde inte se något sammanhäng mellan dos av aspartam och förekomst av cancer mellan d olika grupperna en miljon andra fel. Här kan du läsa om alla brister med studien http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2089.htm
Tycker du inte EFSA rapporten är tilförlitlig? Eller FDA´s stora genomgång några år tidigare? Soffrittis studie borde väga tyngre?
Vad med aspartam är det som är farligt? Mekanik? Finns det ens någon förslag på skadlig mekanism? Vad är denna?

Det är som dom visa säger :
Man skall inte diskutera med dårarna då drar dom ner dig till sin nivå och vinner beroende på överlägsen erfarenhet
#65, är det inte bättre att argumentera varför du tycker att studien inte har de problem som goliath nämner? Än att dra till med personliga påhopp menar jag…
#65 Det skulle vara mer lämpligt om du kom med sakliga motargument istället
"Man skall inte diskutera med dårarna då drar dom ner dig till sin nivå och vinner beroende på överlägsen erfarenhet"
vinner på grund av överlägsen erfarenhet måste det väl ändå vara?

#69 Ska det vara helt korrekt bör det väl ändå vara "tack vare sin överlägsenhet?
#70,
Ja, ännu bättre!