Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5654 ggr
cinajo
0

Hur får jag perfekta ägg?

Jag vill ha äggulan lite krämig men absolut inte fast, jag klarar inte att äta hårdkokta ägg. Gulan får inte vara rinnande heller utan ska vara perfekt krämig.

Det är få gånger jag får till äggen som jag vill ha dem fastän jag tar tid men det verkar skilja på äggen. Ibland är de perfekt efter 5 minuter men ibland är de helt hårdkokta efter exakt samma tid och då klarar jag inte av att äta dem.

Funkar äggkokare bra? Fast det verkar så onödigt att köpa en sådan när man har panna att koka i.

Magi-cat
0

Äggkokare är toppenbra! Det blir exakt rätt varje gång! 👍

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VildaVittra
2

Så här: http://kortomgott.taffel.se/2008/01/31/arets-kock-45-minutersagg/

Jag blev bjuden på det en gång och visst var dom goda, men jag själv har alltid bråttom att få min mat klar, så har inte tålamodet själv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zolunia
2

Jag tycker om mina ägg precis som du beskriver. Därför gör jag följande. 1. Jag har alltid äggen i rumstemperatur. 2. Jag kokar upp vattnen. 3. När vattnet väl kokar lägger jag i äggen/t. 4. Jag kokar dem i prick 5 minuter. 5. Häll av kokvattnet och skölj med kallt vatten. Perfekta ägg! (För det mesta, ibland missar jag att ha tigern framme och då blir det någon eller några sekunder för många… )

peoy
1

Har nog ett recept på det perfekta ägget på kylen.. återkommer och redigerar :)

Om jag har tigern framme så blir äggen uppätna, så för det mesta brukar jag kasta ut min tiger när det ska ställas fram mat på bordet…

Utgångspunkt kylskåpskalla ägg istoppade i kallt vatten..

Platta på max tills det börjar koka, sen ner på ungefär 1/3 .
Puttra i 6 minuter
Spola direkt i kallt vatten
Låt stå 3 min

Torparmor
2

Skulle inte klara mig utan äggkokare. De blir alltid exakt som jag vill ha, men jag har stora ägg och sätter bara i 6 st, sen häller jag i mer vatten, men vet efter experimenterande i början hur mycket vatten det ska vara. Jag kokar ägg ungefär var tredje dag och förvarar de kokta i kylen.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

hemul
0

Det går inte att säga en tid. Det beror på hur stora äggen är och hur många du kokar på en gång och i hur mycket vatten. Jag vill också ha äggen som du, med krämig gula. Men jag kokar 9-10 st på en gång i en kastrull där de precis ryms, så det blir alltså ganska lite vatten i förhållande till ägg (=det hela kyls ner). Mina är bra efter 8½ minut. Ett ägg i mycket vatten skulle ha en vitsmulig gula efter så lång tid.

Fiana
0

Sen beror det också på hur färska äggen är, gamla ägg kokar fortare. Det kan du i någon mån kolla med "flyt-test" dvs lägg ägget i en bunke med rejält med vatten, ligger det helt ned är det jättefärskt, ju mer det står upp desto äldre, flyter det så är det för gammalt.

Jag hör till de som inte gillade riktigt äggkokare, dels den otrevliga lukten som blir när det blir beläggning (antagligen för att äggen inte är super super rena även om de är tvättade) och att det ibland blev liksom lite ojämnt kokt.

Det är viktigt de inte riktigt kokar utan snarare sjuder, kokar det livligt så blir vitan gärna lite otrevligt hård, medans sjuds de blir den bara fast när den är färdig.

Det jag använder är ett sådant där litet rött "plastägg" som läggs ned med äggen och ändrar färg vartefter de blir klara, får nästan alltid exakt det resultat jag vill ha med det, de gånger det inte blir 100% har jag inte anpassat efter storlek och färskhet ordentligt. Fördelen med en sådan är att man inte behöver ta hänsyn till hur många ägg i hur mycket vatten eller hur fort de kokade upp den här gången osv då ägget kokar med och därmed automatiskt anpassar efter det. Det innebär också att man kan lättare småsjuda på lägre värme och inte riskera tråkig vita då det inte gör något att koktiden blir lite längre om det avstannar lite då och då eftersom det inte är tiden man går efter. 

Min har lite annan färg men den här är samma princip
http://www.smartasaker.se/en-perfekt-aggtimer.html
observera att du inte ska köpa en sådan som visslar eller liknande när det är klart, då kan du inte styra och anpassa efter storlek och färskhet själv, utan en sådan här som du kan visuellt se hur långt värmen kommit in i ägget (stora ägg behöver gå längre in och man bör ge marginal för att uppvärmningen fortsätter något innåt även när du tagit av och spolat av dem). Du ser även när de kyls ned i vatten när de är lagom kylda för som du vill ha när du skalar (det syns ju åt motsatt håll hur det svalnar).

Septima
0

Jag använder plastägg (som Fiana) + ett gammalt energispararknep som också ger bra ägg. Med tre stora ägg och vatten som nätt och jämnt täcker: När vattnet kokat upp stängs plattan av. Står kvar på plattan i sju minuter. Tar av när äggmätaren visar på knappt medium. Detta fungerar förstås inte på gasspis - och gissningsvis inte induktionshällar heller. Men både gammaldags gjutjärnsplattor och glaskeramikhäll.

hemul
0

Hur funkar de där plastäggen egentligen? Om man t.ex. har ovanligt stora eller små ägg, då stämmer väl inte ägget?

mysis
0

Rumstempererade ägg, 2-3 st i en kastrull, kallt vatten till halva äggens höjd.

Ställ tiden på 12 minuter och äggkastrullen på kall platta på högsta värme.

När äggen kokar upp, så slår du av plattan och låter äggen stå kvar på eftervärmen.

När klockan sen ringer så är äggen…VOILA…perfekta!

Fiana
0

#9 Nej det är ju det jag menar med att man får anpassa manuellt lite efter äggens storlek och färskhet - men med den typen visuella kan man ju det, de som spelar musik istället när det ska vara olika grader kokt går ju inte det.

Så om man har ett normalstort ägg (eller snarare på gränsen mindre, antagligen då de är baserade på amerikanska ägg där de säljer lite mindre som medium) kan man gå helt efter det visuella, så långt man vill ha det helfast in mot mitten går man då på, men har man istället stora ägg får man låta det gå lite längre in för att få det rätt, och tvärt om för små ägg. Men det är en anpassning man lär sig snabbt, men man ska se på färgen inte luras av vad det heter på olika mätställen. 

Det hela är mycket lätt och visuellt pedagogiskt när man ser ett "in action" så att säga. 

Är man lite nördig så är det också roligt att följa hur mycket längre kokningen hinner under avsvalningen också :P

pamina
0

Hej, hej! Ekoägg, brukar vara ganska stora - i alla fall de jag får tag på - så här gör jag för det resultat som efterfrågas: varmt vatten ur kran, lägg i ägg direkt från kylskåp, sätt spisplattan på max, sätt klockan på 11 minuter. När vattnet kokar, stäng av plattan och låt kastrullen stå kvar till klockan ringer. Skölj i kallvatten en kort stund efteråt.

Det finns så klart många parametrar som kan påverka resultatet med prova - någonstans i närheten av 11 minuter borde du få bra resultat. Lycka till!