Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 3320 ggr
[Rhodugune]
0

Hur äter jag egentligen?

För lite över ett år sen började jag äta lchf, ville göra en förändring och ta hand om mig själv bättre, både till kropp och själ och hörde från fler håll att lchf också hade hjälpt många med IBS.

Med en hjärna som inte var på top försökte jag ändå läsa in mig så gott jag kunde och orkade, vad det innebar, vad och hur man skulle äta, vad som man skulle undvika, det ända jag gjorde och egentligen fortfarande gör är att kolla procenten av kolhydrater per 100g när jag införskaffar nåt nytt.

Nåt rätt måste jag ha gjort, mår så mycket bättre, har minimalt med problem med magen och ett år senare har jag gått ned över 30kg, från över hundra till 74kg till mina 165cm, så efter övergångsbesvären så kände jag på en gång att det här var absolut rätt val för mig. :)

Jag vet att kroppen stabiliserar sig själv på en vikt och jag vet inte om jag börjar närma mig vad kroppen tycker jag borde väga eller om det också kan bero på vad jag äter att jag nästan står still.

Så jag behöver en liten avchecking på hur jag egentligen äter, lite tips på hur jag borde äta.

En vanlig frukost för mig är 2-3 ägg, brukar koka dem och en klick smör, kanske en matsked eller två.

Till lunch och middag brukar jag använda 500g broccoli som bas, alltså 500g för två måltider, äter samma två gånger och varierar dagarna i mellan vad jag äter till det, ibland kan det vara köttfärsås, wokad kyckling, korv, bacon osv.

Brocolin kokar jag för det mesta, gör mos av, men ibland så wokar jag den, där det blir mos har jag bara en klick smör eller så i den.
Till det dricker jag vanligtvis svart te med lite grädde i eller bara vatten, mest te på vintern och mest vatten på sommaren.

Att jag inte varierar mig mer beror på bekvämlighet tror jag, bor själv och jag är helt nöjd med att äta samma, är under utredning för asperger så det kan bero på det också, att jag trivs med att äta samma sak i perioder.

Jag känner mig mätt och belåten på det jag äter och står mig bra tills det är dags att äta igen.

Ibland gör jag avsteg, äter lite potatis, en chokladbit eller så, men det kanske blir en gång i månaden eller ännu mer sällan, socker har aldrig varit en bov för mig tack och lov, utan jag åt för mycket kolhydrater i maten innan, pasta, potatis mm.

Så hur äter jag egentligen? :)

[Rhodugune]
0

Kan tillägga att det är nog inte en matsked eller två utan en tesked eller två med smör som det blir till äggen, mina ögonmåt är inte att lita på. :)

dufva
7

"Så hur äter jag egentligen?"

Du äter uppenbarligen så det fungerar hur bra som helst 🙂

30 kilo på ett år är ju fenomenalt

Säkert får du i dig allt du behöver eftersom du har riktiga topp-livsmedel i äggen och broccolin samt att du varierar proteinkällan

Många känner säkert att du kunde variera dig lite mer både vad gäller kolhydraterna och kanske även testa fisk ibland

..men är du nöjd med kosten och inte minst med tanke på dina fina resultat är det bara att buga och bocka och gratulera till de fina resultaten😃