Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 6935 ggr
annamanna
0

Laktosfri mjölk vs grädde!

Förutom gräddens höga fetthalt så ligger kolhydratinnehållet på ungefär samma nivå. Finns det några fler fördelar med att använda sig av grädde istället för laktosfrimjölk vid matlagning? Då tänker jag inte smakmässigt…  Är laktosfrimjölk sämre vid fettbränning och om så är fallet, varför?

Sarah-S
0

Jag har hört att det spjälkade mjölksockret i laktosfria produkter ger en snabbare blodsockerhöjning och är därför sämre än laktosprodukter

Men en del (som jag) har ju inte något val utan kör laktosfritt oavsett

Så är du inte laktosintolerant välj inte laktosfria produkter

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

RobinEH
0

Mjölk innehåller mer vatten. Tycker du att maten inte blir för späd när du använder mjölk så är det inga problem. Men fettmängden kommer att bli betydligt högre om du använder samma mängd grädde istället.

Det blir ingen väsentlig skillnad.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Sarah-S
0

#2 Varför hävdas det överallt då? Och isf varför inte använda laktosfria produkter som nästan alltid ligger lägre i kh? Är det för att man missar lite fett istället?

annamanna
0

#3 precis vad jag också undrar eftersom laktosfriaprodukter har ofta betydligt lägre kh. Många vita såser vill jag gärna åtminstone blanda ut med lite mjölk då ren grädde kan kännas lite väl mastigt. Men bromsa min fina fettförbränning vill jag såklart inte.

Inkanyezi
7

Precis som allt annat i matväg är det inte helt oväsentligt vilka mängder det handlar om. Min uppfattning är att sås inte är en stor del av måltiden, så om man inte har någon direkt intolerans mot det som ingår, så är det mer en fråga om mängd än om exakt vilka proportioner av det ena eller andra som ingår.

Ett av skälen till att använda tjock grädde för sås är att den reder sig själv. De flesta andra redningar innehåller kolhydrater, och om man vill utesluta dem, så går vetemjöl, maizena och andra liknande redningar bort. Men det handlar som sagt om mängden, och en mindre mängd majsmjöl kan knappast göra någon större skada.

Fettförbränningen hämmas självklart lite grann av att man tillför kolhydrater som först måste tas om hand innan det är dags för fettet, men om man inte äter omåttligt av dem, så är det kanske rentav försumbart. Protein kräver ju också insulin, och det är väl egentligen bara om man kör extremvarianter där man siktar mot maximal ketos, som man riktar in sig på de sista grammen av kolhydrat.

Frågor av det här slaget får mig ofta att fundera över i hur hög grad LCHF kan vara kopplat till ätstörningar; hur mycket som är psykologiskt och hur mycket som har med kroppen att göra överhuvudtaget. Att det finns mindre nyttiga beståndsdelar i såsen, som socker från mejeriprodukten och majs eller vete tillfört som redning är så klart värt att fundera över, och i hur hög grad man vill ha det. Mjölksockret, eller det med laktas spjälkade sockret är försvinnande lite, om man inte har en massa andra kolhydrater i måltiden.

Jag tror mer på att se över sitt ätbeteende och mängden man sätter i sig, när de här tankarna dyker upp, och om man upplever att LCHF "inte fungerar". Jag tror på KBT som metod att ta itu med det som ligger närmre ätstörning än fysiologin i vår metabolism. Äter man mer än man borde, också när man har dragit ner på kolhydrater och ökat fett i motsvarande grad, så finns ett annat problem att ta itu med än det rent fysiologiska. Man kan behöva mäta och räkna för att få grepp om det, men man måste också hantera ovanan att sätta i sig mer än vad om är hälsosamt.

Det stora utbudet av "viktnedgångsrecept" i handeln tyder på att många är otroligt centrerade kring sin vikt, och det är ju rätt många som har väsentlig övervikt eller fetma. Det handlar inte om några mirakelmetoder för att komma till ett mer hälsosamt liv för den som behöver bli av med överflödigt fett på och i kroppen, utan det handlar om en långsiktig plan för att komma till ett bättre tillstånd.

När man börjar närma sig att bildligt talat sila mygg, så kanske man har en tendens att inte se tillräckligt långt framåt. Vad man är ute efter med LCHF tycker jag borde vara något som fungerar långsiktigt; ett sätt att äta som man kan följa resten av livet utan att uppfatta det som att man späker sig eller avstår från något. Den lilla mängden socker som finns i mejeriprodukten man tillsätter i såsen, har mycket liten betydelse för hur man förbränner fett. När man upplever att "viktnedgången bromsas", är det kanske för att man har fel förväntning om hur en behövlig viktnedgång utvecklas. Det tog år att gå upp i vikt; man ska kanske inte vänta sig att fettet man samlade på sig under ett decennium ska försvinna över några månader.

RobinEH
3

Om en laktosfri produkt har ett lägre kolhydratsinnehåll så beror det på att tillverkningen sker genom att dryga hälften av laktosmängden "silas" bort, tillverkningsprocess som de stora företagen som Valio och Arla använder sig utav, för att återstående laktosmängd spjälkas genom tillsatts av laktas.

Varför använder inte alla bara laktosfria produkter? Som laktosintolerant så antar jag att du är väl medveten om att det är dyrare Sarah. I praktiken så blir det ingen större skillnad på blodsockerresponsen om laktosen redan spjälkats. Dessutom som du själv påpekade så innehåller laktosfria produkter oftast mindre kolhydrater än originalet varvid det blir mindre glukos att påverka blodsockret.

Känner du att det blir för mastigt med enbart grädde så fungerar ju mjölk ypperligt för att späda det, personligen brukade jag använda vatten som spädning.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

annamanna
0

Jag kan till viss del förstå dina tankar kring ätstörningar och mitt inlägg, något som jag verkligen inte lider av själv men många andra tyvärr. Självklart är det mängden som spelar roll i slutändan när det gäller antal kh i en viss produkt. Men vad jag var på jakt efter var att få klarhet i hur kroppen skiljer och reagerar på olika mjölkprodukter med samma kh mängd. Jag var bara nyfiken helt enkelt!

# 6 

Tack, ska våga mig på att späda med vatten nästa gång.

Zepp
3

Håller med Inkan o Robin.. det är väldigt sällan sådana hårklyverier har någon relevans.. utan tenderar mer åt det felaktiga/ätstörda.. bantningsrelaterade/viktfixerade hållet!

Undrar snart om man kommer att analysera kolhydratmängden i kött.. den kan skilja på mellan 3 till 1 %.. så söker man stressade dåligt behandlade djur så kan man få tag i kött med 1% kolhydrater.. hur vettigt är det på en skala?

Medans välbehandlade och ostressade djur kan ha upp till 3% kolhydrater i köttet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annamanna
2

#5 och #8 Hur kunde mina rader uppröra så??? Märkligt och inte särskilt snälla komentarer.

Zepp
1

Inte dina frågor i sig.. de är relevanta!!

Som jag ser det, våra kommentarer handlar mer om hur bloggar och andra kommentarer har en tendens till hårklyverier.. nappar på senaste trenden.. kan handla om lite av varje.. och mer lär komma.

Såå, bli inte förvånad när nästa hårklyveri diskuteras.. lär komma åtskilliga allt eftersom man kommer på olika vetenskapliga samband/sammvariationer.

Senaste är väl Resistent stärkelse, förra var Optimal Ketoszon, före det var det proteinbehov.. och MBC.

Samma bloggare/kommentatorer har en tendens att anamma senaste trend.. de behöver det.. för att fortsätta blogga/kommentera.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
0

#9 Jag får väl be om ursäkt då för att jag har matat ett troll.

annamanna
2

# Matat ett troll! Att jag skulle benämnas som ett troll på den här sajten trodde jag faktiskt aldrig.

Fiana
0

Det större problemet med mjölk jämfört med grädde är ju den mindre fetthalten. Du får i dig mer mjölksocker och mjölkprotein per fettmängd och energi. Båda kan dels vara ett problem viktmässigt för en del (för andra spelar det ingen roll alls. Dels är ofta ration inte helt irrelevant (egentligen vilken energiprocent fett du äter).

Det här är ju dock totaler och knappast inte av vikt gällande ett enskilt livsmedel. Om man t ex tar en liten mängd mjölk och ökar med smör så du får samma fördelning som om det vore grädde så blir det "samma sak". Tar du bara samma mängd mjölk kolhydratsmässigt som du skull grädde utan att på något sätt någonstans kompensera med fettet så kan det bli problem. I de fall detta är ett problem (alltså fettenergi%-mässigt) är det ett större problem än några få gram kolhydrater hit eller dit. 

Det hela med snabbare kolhydrater och inte är lite sammanblandning i stor del. Skillnaden mellan "låglaktos-produkter" och "laktosfria" sådana. I fallet med låglaktos produkter är det spjälkat i snabbare sorters kolhydrater (dessa smakar också ofta sött och var den lite äldre sorten där man helt enkelt bara tillsatt det enzym man har lite ont om om man är laktosintolerant) - i de laktosfria så har laktosen helt tagits bort och de kolhydrater som tillsatts är för smakens skull, dessa har ofta lite lägre mängd, men som jag nämnde ovan spelar några få gram kolhydrater inte någon särskilt stor roll. Inte lika stor roll som om man hamnar väldigt fel med saker som proteinmängder och sorter eller energiprocent fett. 

Du kan säkert späda gräddsåsen med lite mjölk utan att det är något större problem. Däremot byta ut grädden helt mot mjölk utan att tillsätta annat fett (och ponera du reder med något kolhydratsfritt, finns sådana, personligen tycker jag de smakar slemmig apa men to each their own) blir nog sällan ett särskilt bra val även om kolhdydratsmängen blir samma eller något lägre.

annamanna
1

Sort Tack Fiana för din tydliga förklaring. Jag har alltid undrat varför både laktosfrigrädde och mjölk smakat nästan lite "sött". Mjölksocker och mjölkprotein, ska jag läsa mer om, mycket intressant! :-)

Mjölk kan aldrig ersätta grädde när det gäller både smak och fetthalt. Men som jag tidigare skrev så kan jag uppleva grädden som lite för mäktig ibland exempel när jag gör en ostsås till min lchf gratäng. Vatten och grädde skrevs det om här tidigare och har nyss testat, i kastrullen blev min sås tjock och fin med några äggulor och riven ost som redning. Slutresultatet på kvällens gratäng tror jag blir smaskig. Avstår nog mjölk fortsättningsvis.

Sarah-S
2

Intressant att se att mängden kh i mjölk inte går att diskutera innan man anses ha ätstörning…🤔

Inkanyezi
2

#15 Ingen har vad jag sett påstått att någon har ätstörning, utan det är mer en allmän diskussion kring inlägget som startade tråden. Alldeles självklart kan man diskutera utan att vare sig "anses ha ätstörning" eller påstå att det vållar upprördhet när ämnet diskuteras.

Så jag tycker att det kan vara slut med insinuationer om upprördhet eller att någon skulle anses ha ätstörning. Det här är en diskussion, och det är faktiskt ämnet som diskuteras. Man kanske ska skicka datorn samma väg som vågen om man har svårt att diskutera och känner sig träffad om någon nämner att det kan vara onödigt att problematisera någonting som förekommer i väldigt liten mängd, så länge man inte är överkänslig. 

Din insinuation är väldigt ohövlig.

AndersAA
4

Nu tycker jag faktiskt ni var lite ojusta mot TS. Hon ställde en relevant fråga och fick en massa kommentarer om ätstörningar och liknande. Och uppmaning att kasta ut sin dator om hon inte tålde en diskussion… det tycker jag inte är OK. Ja, visst kan några haka upp sig på ibland för små detaljer och missa den stora, långsiktiga bilden, men glöm inte att många har problem med sockerberoende och många har problem att få kilona att släppa och därmed kanske behöver rikta in sig på detaljerna. Jag själv var, säkert lite onödigt, strikt i början och lusläste kolhydratsinnehållet på allt. Men alla är vi ju nybörjare nån gång och man lär sig under resans gång. Nu när jag inte behöver gå ner mer i vikt, behöver jag inte vara så strikt längre utan fokuserar på att äta långsiktigt bra. Och som svar på frågan föredrar jag själv grädden då den som sagt är fetare, och en fet sås till maten har jag alltid varit svag för :-)

annamanna
4

Om jag i efterhand hade kunnat så skulle jag döpt om den här tråden! Jag var inte ute efter att lyfta fram eller att välja varken mjölk eller grädde som bästa alternativ. Bara en önskan om att diskutera dessa  produkters för och nackdelar. Ibland kan det vara lite spännande att gå in på detaljnivå även om det kan uppfattas som att sila mygg och svälja kameler. Mjölkprodukter intresserar mig, dels för att jag tycker att det smakar så gott och för att kroppen reagerar så olika på hur den hanterats från mjölkning till färdig produkt som smör, ost grädde osv.