Majo
Såg att det pratades om Majo här i en tråd. Har någon ett recept på detta? vad äter man Majo till? Är bara nyfiken.
Majjo som majonäs?
Det har jag till ägg räkor och annat.. =) Det som behöver fettas till..
- en del äggula
- två delar olja
- smaka av med salt, cayenne, senap och citron
- tillsätt vatten om det blir stabbigt.
Kom ihåg att alla ingredienser måste vara rumstempererade och vispas ihop, varken för fort eller för långsamt.
Spricker det börja om på ny äggula och tillsätt smeten skedvis under vispning/omrörning.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Anterragae - vad använder du för olja?
Själv har jag nu försökt mig på att göra majonäs tre gånger med lite olika resultat; allt från totalt oätligt till märklig bismak som inte förhöjer maträtten precis. Mina försök har varit 2 gånger på olika ekologiska olivoljor, en ganska smakrik och den andra rejält neutral i smaken (för att vara olivolja) och det tredje försöket på ekologisk rapsolja.
Jag använder faktist vanlig varmpressad rapsolja. Utan smak. Det är det enda tillfället jag använder den. Annars blir majonäsen oätlig.
Hellre den oljan och inga E eller socker eller annat äckel..
//Ida
Tack för tipset. Det får nog bli så här också, för precis som du säger man slipper ju allt det andra man inte vill ha om man gör den själv!
(Innan min kostomläggning så tyckte jag på fullaste allvar att majonäsröror var helt oätliga, min mage vände sig nästan ut och in bara av lukten
, nu tycker jag att det är riktigt gott ibland.)

Hi hi, så det var majonäs
. Ja det kan väl vara bra med ett sådant recept också. Tack så mycket Anterrabae. Ska prova att göra majonäs själv. Det är ju gott till ägg.
Föresten, förr har det ju påståtts att man inte ska äta så många ägg. För egen del kan det bli ganska många ägg/vecka nu när man bland annat äter omelett varje morgon plus att det slinker ner ett och annat kokt när hungern sätter in. För trots att det skrivs här i inläggen att man ska bli så mätt av den feta kosten så ansätts jag av en våldsam hunger mellan varven. Vad gör ni när/om ni blir hungriga mellan måltiderna? Till frukost äter jag omelett på 2 ägg 4skivor stekt bacon alltsammans stekt i en klick smör. Därefter dricker jag en kopp kaffe. Oftast så blir jag hungrig innan det är dags att äta lunch. Vad ska jag göra?
Då ska du äta lunch när du blir hungrig ;-)
Jag äter när jag är hungrig, vissa dagar mer och andra dagar mindre. Och vet jag att jag inte kan äta så tidigt som jag blir hungrig gäller det att äta mer (fett) till frukost . :)
Skönt förresten att man vet bättre när det gäller ägg och kolestorol nuförtiden :) Bara att äta på av de små liven :)
BitteS - Håller med Amiechan; ät när du är hungrig! Men dessutom så undrar jag om det inte är så att du äter för lite till frukost om du blir hungrig så fort efter du ätit? Vore jag dig så skulle jag testa med att öka upp mängden jag äter till frukost för att se om det skulle göra mig mindre hungrig frampå förmiddagen.

Jag börjar jobba kl 6 på mornarna så jag måste äta frukost väldigt tidigt. Dessutom har jag svårt att äta mycket på mornarna. Mattiderna på jobbet är låsta så det är lite knepigt. Jag kan ju inte bara gå iväg och äta när jag blir hungrig.
Kan du ha oststavar och skiknkrullar och annat gott med dig som "istället för frukt" till mellanmål innan lunch. Komplettera gärna med extra smör till, så står du dig bättre.
//Ida

Ja det skulle nog gå. Får väl smyga till kylskåpet när magen knorrar

Ahh. Dessa dumma arbetstider ;-)
(Jag har inget annat förslag än Anterrabae)
Hur ofta stoppar kolhydratätarna något i munnen? Inte ska du skämmas för att du behöver äta.. *ler*
Kanske kan ha någon liten burk i skrivbordslådan (om du har en sån) och en större att fylla på ifrån i kylen..
//Ida
Hittade Kavli Ekologisk Majonäs, smakar riktigt gott.
Enda mystiska innehållet är E412, men det visade sig vara Guarmjöl för stabilisering.
Jag brukar använda Zetas kallpressad rapsolja de få gånger det händer. Kallpressad olja skall vara nyttigare än varmpressad. (Det är en massa otrevligheter med i tillverkningen av varmpressad har jag läst)
Numer pensionär i Nynäshamn
Kavli ekologiska majonäs har vi oxå när det inte är "äta-mycket-majonäs-period" Den håller bättre än den hemgjorda..
har provat att göra på den kallpressade rapsoljan, tycker det blev oätligt…
//Ida
Jag är livrädd för oljor sen jag läste om alla kemiska/mekaniska processer och lastbåtar… (burr)
Numer pensionär i Nynäshamn
föredrar helt klart smör…
nästa gång ska jag prova att göra på ghee.. smöroljan borde vara optimal..
//Ida