Snabb Frukost
Jag har tidigare gått ner i vikt med lågkolhydratskost (inte gjort LCHF för det passar mig inte riktigt) men sedan släppt taget om det och gått upp mina kilon igen. Nu när snö och rusk har gett sig av känner jag mig peppad att dra igång igen, men vad ska jag äta till frukost? Jag vill gärna att det går fort att tillaga under veckan. Just nu äter jag vitt rostbröd och det vet vi alla här hur nyttigt det är… Känns så besvärligt att starta stekpannan och steka frukost :o Hur gör ni under veckorna? Är ni morgonpigga och pallar upp et för att göra ordentlig frukost?
Jag äter frukost vid 6 under veckan och lunch vid 12:30 eller 13:00, så nåt som ger lite bra bukfylla uppskattas =)

Hej, Koka ägg och ha klara i kylen. Mkt praktiskt, koka många på en gång så behöver du inte trixa med det oftare än nödvändigt. En kall korv till det och en kopp med varma favoriten? Står du dig säkert bra på, och det går ju att slänga ner ett par ägg i väskan och ta med till morgonfikat också =)
När jag har bråttom micrar jag ett paket bacontärningar ett par minuter sedan knäcker jag i 4-5 ägg och rör om och krydda med örter och salt och micrar ett par minuter till vill man lyxa lite så släng i lite ost och/eller hackad fryst spenat med äggen Under tiden det är i micron så kan du göra dig färdig inför jobb :) Mvh,
Jag äter gärna plockmat till frukost. Köttpålägg i bitar, ost, grönsaker. Försöker lära mig äta kokt ägg för smidigare och nyttigare mat får man leta efter. Äter inte så strikt utan kan även äta turkisk yoghurt med lite vispgrädde, hallon och frön till.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#1 kalla ägg kan vara lite trist att äta tycker jag, men går absolut att varma med emellanåt. Kanske bra för varma sommardagar att äta kall frukost, Tackar för förslag 👍
#2 Det där låter bra, varmt på morgonen är gott :x Gör du i glasform? Under tiden det "puttrar" i micron kan jag ju fixa med brorsans lunch eller något sådant. Göra mig i ordning är ingen idé för jag sölar säkert ner mig ;)
Jag lagar eget LCHF-bröd, flera limpor på en gång som jag delar upp i påsar i frysen så jag kan ta fram för några dagar i taget.
Till det brukar det bli en liten skål turkisk yoghurt med grädde och kokos. Går fort att snurra ihop. Vill jag variera så lägger jag i lite småtärnad frukt eller bär.
Alternativ till yoghurten är att jag tar en kopp te med typ en tredjedel till en fjärdedel grädde i. Mättar också bra.
#5 eget bröd låter ju gott. Är det idiotsäkert? Jag kan inte göra annat än röra-ihop bröd :P
Oftast äter jag ingen frukost utan börjar dagen med kaffe med grädde och äter sedan en rejälare frunch på jobbet då de andra äter lunch.
Men OM jag äter frukost så brukar jag ha kokta ägg med majonnäs och skivor av salami som jag brer mjukost på och rullar ihop.
Middagsrester händer det också att jag äter på morgonen (kall grillad kyckling är en höjdare), eller lchf-pannkakor som jag stekt kvällen innan.
~God loves you, and I´m trying! ~
Har du testat "LCHF"-kaffe (aka magic bullet coffee, bullet proof coffee, etc kärt barn har många namn)? Det brukar jag köra på när jag har bråttom om mornarna. Kaffet gör mig pigg, alert och håller mig mätt hela vägen till sen lunch (dvs från kl 06.30 till ca 12.30/13.00).
Jag var sjukt skeptisk innan jag provade: smör i kaffe låter ju inte så himla göttigt, men ge det en chans i alla fall:
Såhär gör jag:
1. brygg kaffe (jag brygger med filterhållare och ställer den på mixerstavsbehållaren och låter kaffet droppa ner direkt i den). jag brukar brygga ca 3 dl medelstarkt kaffe
2. släng i ca 2 msk OSALTAT (OBS OBS!) smör och ca 1 msk cocosolja (ekologiskt, kallpressat, jag gillar den som smakar cocos!)
3. mixa tills du har något som ser ut som en latte
4. drick, njut and then conquer the world! :)
Det blir inte lättare än så här! ;) http://www.lchfgourmet.se/baka-med-lchf/lchf-brod/lchf-hasselnotsbrod/ I denna använder jag mandelmjöl istället för hasselnötsmjöl. Jag brukar ta tunna skivor och rosta dem. Låta dem kallna och vräka på med valfritt pålägg. Lycka till!
#7 Pannkaka från kvällen innan låter kanon, kan ju värma lite i micron så det blir varmt. Skall undersökas!
#8 Tack, men tror tyvärr inte det där är något för mig. Tycker INTE om kaffe, fy bubblan vilken dryck :P
#9 Låter kanon. Ska inhandla grejer till helgen och provbaka! =)
#4, Jag kör bara en porslinsskål där jag micrar allt i ;) Precis som du säger så kan man fixa med allt annat under tiden. Mvh,
Lutar extra starkt mot bacon-ägg i miron och LCHF pannkakor just nu. KSka bli så spännande! Tack för alla tips =)
#6 Det brukar kunna vara ganska individuellt vad man gillar för LCHF-bröd, så det är rätt mycket trial and error som gäller. Prova gärna flera sorter om du inte blir nöjd på första försöket. Jag brukar just nu äta mest detta:
http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=194
(Brödkryddorna kan man hoppa över om man vill, jag har bara i dem ibland för aningens smakvariation men tycker det är minst lika gott utan.)
Omelett eller äggröra kan du ju laga på kvällen och värma morgonen efter, med exempelvis korv eller bacon (också stekt kvällen innan) till. Det gör jag ibland.
Mitt favoritbröd (har testat mååånga) är detta.
http://www.lchfgourmet.se/baka-med-lchf/lchf-brod/lchf-solrosbrod/
Bröd är inte Lchf och sen får det vara alla möjliga varianter av mjöl dvs kokosmjöl eller mandelmjöl etc Men bröd existerar inte i LCHF!!
Hur kan ni få i er Stevia? Smakar ju fruktansvärt beskt!!!
#16 För mig existerar definitivt bröd i LCHF. Bröd är för mig ett sätt att få i mig ägg, för jag har tröttnat så totalt på ägg. Dessutom är det ett utmärkt underlag för tjockt med smör. Lite ost sedan så är det en utmärkt macka! Jag undviker de vanliga kallskuret-påläggen, då de innehåller rätt mycket tillsatasämnen.
Visst blir det lite fiberhusk och lite kokosmjöl i bröden. Jag har inte haft problem med det. Jag försöker undvika brödrecept med mycket nötter och frön pga det rikliga mängden omega-6. Lite nötter och frön går bra.
#16 Varför tycker du inte att bröd kan vara LCHF?
Nu har jag inte försökt kontrollera det själv men t.ex. enligt den receptlänk jag la upp så innehåller en sådan brödskiva 1,1g kolhydrater. Sedan äter jag den med gott om pålägg.
Jag brukar äta en avokado med ca 2 msk majonäs till frukost om jag inte har tid att fixa en mer ordentlig frukost :)
Jag äter antingen LCHF bröd med pålägg, "äggmjölk" eller LCHF-gröt.
Äggmjölk=ägg, fett, vatten + ngn/ngr smaker man gillar, exempelvis kaffe, choklad, kanel, kardemumma
Tack för alla förslag =) En del är lite fettextrema för mig, men det är det fina med tips och förslag: man kan modifiera dem så att det passar en själv!
Åh… avokadohalvor fyllda med skaldjursröra! DET är vardagslyx som går snabbt
~God loves you, and I´m trying! ~
Grace2009: vad äter du nu till frukost då? :) fått någon favorit?
#24 Stekte LCHF pannkakor igår som jag värmde i micron i morse. Så idag är experimentet att se om jag överlever fram tills lunch ;) Pannkakorna smakade pannkaka, men jag tror jag kommer ledsna på dem så småningom för att vara ärlig. Är lite sugen på att göra något LCHF bröd så det kommer jag nog prova. På måndag blir det nog att göra äggröra i micron =) På helgerna blir det mest kombinerad lunch+frukost så då kan det bli vad som helst.
Jag får säga helt ärligt att jag var förvånad att pannkakorna blev som pannkakor, var lite skeptiskt emot fiber husken. Tidigare har jag bara använt det till att göra glutenfritt bröd så detta var nytt. Ska tipsa det till min glutenintoleranta kompis faktiskt =)
jag gillar dem också :) Dock tar de ganska lång tid att grädda pannkakorna tycker jag.
Nu börjar jag bli hungrig, får nog modda upp pannkakorna med ett extra ägg nästa gång jag provar dem :P
Jag har en hink turkisk yoghurt i kylen som jag blandar med vispgrädde och lite vaniljpulver.
Om jag vill vara lite liberal så tinar jag 10 st hallon och blandar ner och hackar några nötter och lägger ovanpå.
Eller så steker jag två ägg och lägger ost och skinka på. Går supersnabbt. :-)
Jag äter 2 stekta ägg, går på nolltid. Till det 4 skivor Greve' ost och 2 msk smör. Står mig i 6 timmar på det.
Idag gjorde jag omelett med bacon, purjolök och ost. Det var mäktigt :P Men blir nog pannkaka på måndag igen med ett till ägg. Gillar idén att jag kan bara värma upp det snabbt på morgonen.
Tänkte ta en liten uppdatering =)
Jag blev lite för lat för att steka pannkakor kvällen innan så jag la ner det. Har istället gjort äggröra på 3 ägg på morgonen och det funkar okej. Det går snabbt och är okej men jag blir hungrig. Känns löjligt att öka på äggmängden mer så ska köpa lite grönsaker under helgen som jag kan äta till äggröran.
I övrigt tänkte jag inflika att jag fixar med mina andra måltider också för att få ner kolhydraterna. Luncherna funkar fint, är middagarna jag måste anstränga mig mer med. Men där vet jag i alla fall hur och vad jag ska göra, måste bara komma till skott. Och frukosten börjar jag ju få ordning på nu.
Vill tacka igen för alla tips och engagemang från er trots att jag inte riktigt äter samma kost som ni =)
För mig måste det definitivt gå fort på¨morgonen, först duschar jag, sedan sätter jag på kaffe och äggvatten, äggen blir klara på den tiden det tar att klä och sminka mig 😉så det tar egentligen inte lång tid att koka ägg och det sköter sig själv, bara du har koll på tiden, och är en bra näringsrik frukost.
När jag är klar lägger jag ca 25gr smör och 1msk kokosfett i en mugg, sen fyller jag med kaffe, det får smälta och jag rör om med en tesked, till det äter jag ett kokt (varmt) ägg.
Ibland sparar jag ägget (lägger i plastpåse i handväskan)och äter på eftermiddagen om jag ska träna, eller om jag kör 16:8 fasta.
Jag vet att detta med kaffet låter knäppt men jag vill inte mixa på morgonen då min sambo sover lite längre, jag gillar mitt mitt fettkaffe och ser framemot att dricka det, det lägger sig som bomull i magen och jag står mig jättelänge.😃