Sötsug efter att ha slutat med kolhydrater?
Jag har aldrig gillar söta saker. Godis,kakor och tårtor har inte varit för mig.
Men nu när jag dragit ner kaftigt på kolhydrater känner jag ett sug efter tårta?? Eller söta saker helt enkelt.
Har detta något samband? Kan man få det suget då man drar ner på kolhydrater? Eller är det bara för att jag ska ner i vikt som min hjärna lurar mig? ;)
Du får väl nån slags abstinens av att dragit ner på kolisarna, som ju omvandlas till socker i kroppen. Det går över efter ett tag om du håller ut och äter mkt fett.
Ävrn om du inte har varit glad i sötsaker så har du ätit kolhydrater i annan form tex bröd. Nu saknar kroppen dessa och ger dig abstinens i form av sug.

Ha lite feta, goda mellanmal i beredskap! Haromdagen fick jag tipset att rulla in oliver i bacon och steka frasigt. Jag ater garna lite goda ostbitar med oliver, nar andra i familjen eller grannskapet tycker att det ar dags for kaffe med kakor t ex.
Det låter som om kroppen saknar de kolisar den tidigare fått iform av bröd, pasta, chips osv. Eftrsom kroppen gör om sådant till socker när det kommer in i kroppen så saknar kroppen socker.. Inte så konstigt.
Dessutom upptäcker den mer och mer hur den har saknat bra fett, troligtvis därför du får sug av söta och feta saker..
Fortsätt med fetterna så kommer suget ge sig, men jag lovar inte att det blir lätt.. men ge sig kommer det.
*kram*
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag äter inte så mycket fett. Har inte kommit så långt ännu. Äter mest kött och grönsaker. Så jag får i mig kolisar ännu, dock mindre än förut.
Innan åt jag pasta, ris eller potatis till var måltid.

Äppelcidervinäger i ett glas vatten kan hjälpa till att ta bort sötsuget, liksom att äta feta saker till "mellanmål" när suget sätter in. Se till att du har något gott att äta när du blir sugen.
Känner verkligen igen detta sug efter kolhydrater är nu inne på andra veckan och är sugen jämnt saliven hopar sig i munnen och fruktälskare som jag varit (och är) skulle ett saftigt sött päron sitta fint…inte detsamma att äta en bit ost alltid….men allting går bara viljan finns! Sägs det..
Blir det för jobbigt tar jag en tugga på en frukt. Men väger upp t ex 50gr äpple så jag vet hur mycket jag ätit. Det begränsar mig när jag ser hur mycket kolhydrater det blir.

Jag har aldrig heller varit mycket för söt saker, men vad jag kunde bli sugen på i början var Vattenmelon och Blodgrape.
Fast nu har jag inget sug efter något sött alls, det går tom jättebra att dricka te utan honung fast jag trodde det skulle bli jättesvårt.
Men då har jag iofs en skvätt vispgrädde i istället ;)
Jag skulle nog påstå att jag är sockerberoende utan att jag nånsin varit ohemult sugen på godis, kakor, sött osv- för mig är det socker i form av pasta, ketchup, ris, bröd som var/är min akilleshäl. Kolhydrater ombildas till glukos i blodet och består av sockerkedjor…