Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 3486 ggr
Hungerflickan
5

Träning utomhus=fettförbränning

Intressant det där med att dagsljus och sol faktiskt kan påverka vikt och välmående en hel del!

Har haft en liten downperiod där jag varit inomhus mycket, varit trött, stressad och tröstätit. Trots mer träning (inomhus) än vanligt har jag dessutom gått upp en del i vikt samt haft höga blodsockervärden och haft väldigt lätt att samla på mig vätska som jag alltid gör under stress.

Nu när solen och våren har tagit fart ha det blivit mer uteträning och vistelse utomhus i överlag och jag har märkt otroliga skillnader på både insulinbehov, stressnivåer och energi!

Träning i friska luften minskar mitt blodsocker (typ1diabetiker) ungefär dubbelt så mycket som inne på ett gym. Jag vet inte om det beror på att stressnivåerna minskar eller om det kanske är tillgången på syre eller d-vitaminmängden. 

Samma ökning av insulinkänslighet borde förmodligen gälla för alla och borde därav ha en påverkan på viktminskning. Så ni som står och trampar på samma ställe, pröva att vistas mer ute i friska luften och se om det kanske hjälper även er! :)

Glad påsk!

Viktinfo
1

Tack för detta positiva inlägg! Det får mig ut på en promenad idag i varje fall o därefter lek med sonen på lekplatsen tror jag' Visst är det så att man mår bättre i vårsolen! Sedan är det väl så också att om det är lite kyligare får kroppen jobba lite för att hålla sig varm också! Ytterligare en morot till att träna utomhus öven om det är lite småkyligt! //Lotta Www.Viktinfo.wordpress.com

Anna Abraham
1

Hej! Jag har inte diabetes men märker också av årstidsväxlingarna på liknande sätt. Under den mörka årstiden stannar liksom min kropp av och jag går upp i vikt. När solen och våren återvänder är det mycket lättare att gå ner i vikt igen.

Stig Björne
0

Glöm inte att putta in fettförbrännande kosttillskott om du vill gå ned i vikt. Jag la upp denna sammanfattning om hallon, chili, ingefära etc som stimulerar metabolism och därmed även fettförbränning. 

Läs mer om fettförbränning på Familjeliv

Hungerflickan
0

Glöm inte kokosfett! Har försökt börja vänja magen vid det och jesus vad förbrännande det är! Man riktigt känner hur pulsen och värmen stiger efter några tsk i kaffet!