Varför lågt blodsocker?
Jag har under flera års tid mätt mitt blodsocker med jämna mellanrum. Av nyfikenhet bara. Jag är inte diabetiker eller sjuk.
Jag har nästan alltid väldigt lågt blodsocker. Mellan 2,5 till 3,5 för det mesta, men ibland även 2 eller till och med 1,9. Jag mår inte dåligt av detta, men undrar hur detta kan komma sig. Är det för att jag äter strikt LCHF? För ca. 15 år sedan när jag åt mycket kolhydrater och vägde 114 kg hade jag ett långtidsblodsocker på 5,8.
Råkade idag kolla på någon infosida om just blodsocker. Där stod det att det var väldigt ovanligt att ha under 4 mmol/L vid mätning från stick i fingret. Googlade sedan och kom till denna sida:
Där står bland annat detta:
Blood sugars under 70 mg/dl (3.9 mmol/L) are considered to be hypoglycemic. However, if you are not on insulin or a drug that causes your pancreas to secrete insulin, a blood sugar slightly below this range, while it might be uncomfortable, is not dangerous unless there is evidence that it is continuing to drop.
The dangerous levels of low blood sugar--the hypos that require a visit to the ER--are those in the 40 mg/dl (2.2 mmol/L) range and lower. At those levels unconsciousness and brain damage can occur.
Här står alltså att man kan bli medvetslös och få hjärnskador om blodsockret sjunker under 2,2 mmol/L! Bör jag vara orolig? Finns det någon sjukdom som ger lågt blodsocker?
Har du mätt med mer än en mätare? Har du tagit fastesocker och HbA1c hos doktorn de senaste åren?

Jag har mätt med samma mätare hela tiden. Precision Xceed. Använder den även till att mäta ketoner. Det kan ju vara fel på mätaren, kanske borde skaffa en ny.
Tog fastesocker och tror att de tog långtidssocker i december. Doktorn sa att det var bra värden men jag tänkte inte på att fråga vilka värden det var. Ska kolla nästa gång jag träffar henne.
Då är det nog fel på din mätare, ska du se. Ring och be dem skicka provsvaren vet jag! Och berätta sen. Jag blev nyfiken.😉
Om doktorn inte hade några frågor om ditt mående efter blodprovet, där långstidssockret ingick, var den antagligen inom referensen. Detta får mig att misstänka att mätaren du använt visar för lite..

Så lågt hade jag under graviditeten. Fast jag mådde väldigt dåligt av det. Jag hade mätare hemma och mätte tre gånger om dagen varannan dag.
>>>Malum domesticum<<<

Då är det säkert fel på mätaren!
Trollbus:
Vet du säkert att de tog långtidssocker dvs hbA1c?
På vår VC gör de inte det om man inte tidigare haft högt fasteblodsocker som tas mer som rutin när man ändå skall ta andra prov. Har man då förhöjt bs (över 7) går de vidare med glukosbelastning och hba1c.
Rutinerna är olika i olika landssting och jag är bara nyfiken eftersom jag numer har svårt att få dem att ta hba1c på mig.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag får inga prover tagna alls som jag vill på min vårdinrättning.. så nu tar jag mina prover själv.
Hade HBA1c på 32!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#7 Ska kolla om det var långtidssocker!