Grava lax med sukrin?
Jag vet att det finns flera trådar här där det pratas om att grava utan socker och många "gravar" lax så.
Jag hävdar att det är att rimma, det är också gott, men har någon provat att grava med sukrin?
Jag fick en gång i tiden när jag läste livsmedelskemi lära mig en regel, när du gravar lax byt inte ut grundreceptet. Anledningen till att man gravar är för att inte få bakterietillväxt, en konserveringsmetod helt enkelt. De recept som fungerar är ju de som folk överlevde🙂. Det är inte ovanligt att man hittar Clostridium i lax (risk för botulism).
Ett tag var det populärt att använda örtsalt och liknande och då fick man förgiftningsfall. Sukrin vet jag inte vilken bakteriell effekt den har jämfört socker. Socker används även den för konservering. Kanske mängden salt räcker för den bakteriella effekten?
Gör rimmad lax istället i så fall. Bara hälften av socker mot gravad. Håller med #1 att sockret inte kan bytas ut.
Rimma laxen med salt. Så kan du dra på lite sukrin innan serveringen om du vill ha även söt smak. Det händer knappast något med bakterier på någon eller några timmar i kylen. Sedan äts det ju upp med en gång.