Har jag ätit för lite smör?
Jag har ju varit in ett par vändor och gnällt över noll viktnedgång efter två månader.
Gjorde en spenatomelett idag som var ljuvligt god, ett LCHF-recept. Det är för två personer. Jag häpnade över mängden smör - 100 g men följde lydigt receptet. Äter ni så här mycket fett? Kan det vara orsaken till att jag inte går ner nåt? Här kommer receptet som jag varmt kan rekommendera:
Spansk omelett med spenat
Skrivet av Gustaf Segerström, 18 augusti, 2011 - 23:53
Näringsinnehåll:
Den här rätten innehåller 76.9 g fett, 3.1 g kolhydrater och 35.8 g proteiner per portion.
Sammanfattning
Antal portioner
Ingredienser
- 5 st ägg
- 250 g tinad hackad spenat
- 100 g smör
- 1⁄2 dl vispgrädde, 40%
- 3 st finhackade vitlöksklyftor
- 1⁄2 tsk salt
- 1⁄2 nypa malen muskot
Så här gör du
Fräs spenaten i smöret under cirka 5 minuter. Använd gärna en bra teflonpanna. Tillsätt vitlök och salt och fräs ytterligare under 5 minuter. Smaka av med lite muskot.
Vispa ihop äggen tillsammans med vispgrädde och häll över. Rör om direkt så att spenat och äggstanning blandar sig väl. Låt stå på svag värme tills omeletten stelnat.
Skär upp och servera tillsammans med en god sallad.
Hej!
Jag tycker du ska lusläsa så mycket du orkar på denna sida:
https://www.kostdoktorn.se/dags-for-en-friskare-framtid
Du behöver den kunskapen för att förstå vad LCHF egentligen handlar om.
Och du, fokusera inte på din vikt, fokusera på hur du mår istället så ska du se att din vikt följer med.
Nä, inte till en rätt som är fet i själv och även innehåller grädde. Men jag använder inte teflonpannor eller gör omeletter på låg värme heller. 😉
Fast det beror ju på hur många portioner det är. Med ledning av antalet ägg gissar jag på två?
Jag har då inga problem med fettmängderna i det receptet. Jag får nog rätt ofta i mig 50 g smör och 0,25 dl grädde + fettet i proteinkällan i mina måltider om jag räknar både stekfett och tillsatt fett, men vill du veta hur du ligger till så testa att registrera din mat i något matverktyg på nätet.
Bästa viktnedgången fick jag då jag hade ca 75-80% av dagens energiintag från fett.
~God loves you, and I´m trying! ~
Äter mycket fett och är pigg och glad, kan få i mig 100 g smör på en portion många gånger.
Jag äter inte så mycket fett. Behöver inte, för jag blir mätt och nöjd med mindre mängd och då vore det ju bara onödigt.
Men jag är inte heller åt andra hållet, alltså är inte snål med fett.
Man får prova sig fram tills man vet sina behov.
Jaha, nu ser jag att det står hur mycket en portion innehåller och då inser jag att receptet är för bara en portion. Då tycker jag framför allt att det är en jäkligt stor portion! 😃
Fast det stämmer inte heller. Uträkningen är fel. För att komma upp i den där proteinmängden måste man ta 5 stora frukostägg. Men fettet de anger är ju mindre än bara smöret som ingår. Den verkliga fettmängden på hela receptet blir 130 g, 85 E% fett.
Hemul, receptet är för två personer.
Jaha, men då blir det bara hälftens så mycket protein som anges. Men en betydligt mer rimlig portion.
Det är lite skumt angivet - att receptet är för två men näringsvärdena för en portion (dvs halva) - men tycker inte riktigt proteinet överrenstämmer med det.
Brukar nog oftast inte äta så mycket smör, men spenat och spenatomelett är bra val om man vill "gömma" smör utan att det märks så mycket om man har svårt att få i sig tillräckligt.
Ja, jag sa ju det. (Back at you!) 😃
*sparar receptet* 
Hur ser ni på det att man tar med o äter fettet i stekpannan efter ni stekt bacon eller fläsk? Är det kanske inte så nyttigt som att kanske istället smälta lite smör i micron o hälla över efteråt istället?
#12, jag tar alltid vara på fettet i stekpannan :) Bara för det är så gott. Fast det är väl bättre att ta ett par omega-3 kapslar, haha. Man ska komma ihåg att man blir tappar kilon av att äta fett, utan det är att ersätta fettet man blir smal av :D Så jag säger: Gör det du tycker är godast!