Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9946 ggr
Malinkt
2014-04-08 11:02

Potatis och LCHF

Hej! När jag läser om LCHF så är ju grunden att man ska undvika kolhydratrika livsmedel såsom potatis, ris och pasta. Potatis räknas nästan alltid upp först och man ska undvika potatis i alla dess former. Men när jag tittar på kolhydratinnehållet för potatis i olika tabeller så ligger det får ca 16% medans det för ris och pasta ligger på över 80% kolhydrater, dvs ris och pasta måste ju vara en mycket "värre" livsmedel att äta än potatis. För mig som inte siktar på att gå ner i vikt utan mer bara vill äta hälsosamt och gillar idén med LCHF måsta väl potatis vara något som jag "nästan" kan äta? I vissa böcker skriver de att man kan lägga gränsen på 20 g kolhydrater per 100 g om man inte vill äta strikt LCHF, och i så fall är ju tom potatis ok?! Eller har jag missat något? Varför nämner man aldrig att potatis är mycket bättre än pasta och ris? Dessutom odlas det ju lokalt här i Sverige och finns ekologiskt! Någon som kan svara på mina funderingar? /nybörjare

Annons:
nyborjare08
2014-04-08 11:15
#1

Det finns ett slags "förslag" till definition av "normal" lchf och det innebär ungefär 20 g kolhydrater _per_dag_. 20 g/100 g har i alla fall jag inte hört talas om. Det man brukar nämna som ett slags riktmärke är 5 g/100 g livsmedel. Naturligtvis beroende på hur mycket man äter av varan. Om man vill komma in i ketos, vilket för många är målet med lchf så bör man ligga så lågt som 20 upp till max kanske 40-50 g kolhydrater per dag. Men är man frisk och inte har någon form av metabol störning så kan man säkert klara fler kolhydrater än så och ändå nå de mål man har satt upp. Vad gäller just potatis så kan jag personligen tycka att det finns värre livsmedel än just det. Men om man vill hålla sig till "normal" lchf och uppnå ketos så ryms knappast potatis i den dagliga ransonen kolhydrater.

 

 

jagga-ewe
2014-04-08 11:16
#2

Nu är jag inte LCHF-frälst, men… Saken är att man inte kan titta rakt på hur många gram kolhydrater per 100g ämne. Man måste kolla på energifördelningen. När det kommer till potatis må den ha ca 15g kolhydrater per 100g potatis, men energifördelningen är
74 kcal / 100g
11% Protein (1.8g/100g)
88% Kolhydrater (14.8g/100g)
1% Fett (0.1g/100g)

Dvs 88% av energin i potatis kommer från kolhydrater. Det är mycket mer än de 20% som anses vara okej av många LCHFare.

Palsternacka: 65 kcal / 100g
10% Protein (1.6g/100g)
68% Kolhydrater (11.0g/100g)
22% Fett (1.6g/100g)

Rödbeta: 45 kcal / 100g
13% Protein (1.3g/100g)
85% Kolhydrater (8.5g/100g)
2% Fett (0.1g/100g)

Morot: 45 kcal / 100g
6% Protein (0.6g/100g)
89% Kolhydrater (8.7g/100g)
5% Fett (0.2g/100g)

Rädisor: 15 kcal / 100g
20% Protein (0.6g/100g)
73% Kolhydrater (2.2g/100g)
7% Fett (0.1g/100g)

Och så pasta, för jämförelse: 360 kcal / 100g
14% Protein (12.5g/100g)
83% Kolhydrater (71.9g/100g)
3% Fett (1.2g/100g)

och så kokt basmatiris: 121 kcal / 100g
10% Protein (3.1g/100g)
87% Kolhydrater (25.8g/100g)
2% Fett (0.3g/100g)

(Alla siffror kommer från slv.se)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Malinkt
2014-04-08 11:38
#3

Aha, tack #2! Såklart är det energifördelningen som är viktig, det förklarar saken! Potatis innehåller ju mycket vatten, så därför blir inte andelen kolhydrat per 100g livsmedel så mycket, men desto mer av energiinnehållet! Pasta och ris (okokt) är ju torra så då blir siffrorna annorlunda! Tack för svaret! Vad innebär att gå in i ketos som #1 skriver om? Är det när man förbränner fett?

jiim
2014-04-08 11:38
#4

Det är inte rättvist att potatis räknas upp först. Man borde säga: "Undvik pasta, ris, potatis". Pasta är vetemjöl och är i stort sett lika med socker. Potatis och ris är långsammare kolhydrater. Jag tycker inte man ska kolla så mycket på E% kolhydrater. Kolla istället på kvaliteten på kolhydraten. Är den snabb eller långsam?

jiim
2014-04-08 11:40
#5
Lilltilda
2014-04-08 12:09
#6

Jag började med lchf för att gå ner i vikt och under viktnedgångsperioden så var det extra viktigt för mig att försöka vara i ketos. (Väldigt förenklat, ketos är det stadium som inträder då kroppen får så lite kolhydrater att fett blir huvudkälla till energi) 

Sedan mer än ett år tillbaka så är jag normalviktig och äter en sorts liberal lchf/lågkolhydratskost där vikten av att vara i ketos inte längre känns lika viktig. 

Jag är helt frisk och kan därför äta en lite högre mängd kolhydrater än många andra som valt lchf av andra hälsoskäl som t.ex. diabetes typ 2 eller någon inflammatorisk sjukdom. 

Rotsaker, lite potatis och frukt ibland är det som jag lagt till i min kost och jag märker inga negativa konsekvenser av det. Snarare vissa fördelar faktiskt då jag av strikt lchf fått nåt som påminner om "Raynauds fenomen" med extremt frusna fingrar och tår (smärtsamt!). Med mer kolhydrater i kosten så har de besvären minskat radikalt!

Vikten ligger fortsatt stabilt, måendet är bra och magen fungerar precis som den ska. Jag får fortstatt fördelar från min lågkolhydratskost, men slipper de nackdelar den strikta fört med sig. 

Potatis är visserligen fyllt av stärkelse, men den innehåller i alla fall ingen gluten. Gluten tror jag är värre för många än vad potatisstärkelse är.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
korseett
2014-04-08 16:04
#7

Vi reagerar olika så en del kan vid en mer liberal LCHF äta en och annan potatis emellanåt andra kan det inte. Vad som fungerar bäst för dig är enklast prova ut genom att äta en potatis nån gång och se vad du får för reaktioner. En halv smakrik potatis kan förgylla min tallrik då och då för jag har mina stora reaktioner på spannmål

hemul
2014-04-08 18:22
#8

Det finna andra sätt att lowcarba än LCHF. Jag har gjort det i snart 10 år och jag äter dagligen potatis. Jag har utmärkt blodsocker (var pre-diabetiker), har sänkt mina kolesterolvärden, jag har blivit frisk, tämligen mycket smalare och blivit av med mer problem än jag trodde var möjligt.

Alla lowcarb-varianter utesluter inte rotfrukter eller ens saker med riktigt högt kolhydratinnehåll utan lägger mer tonvikten på mängden kolhydrater man får i sig. Alla tror inte att en så lågt intag som möjligt är optimalt heller och en del tror att stärkelse faktiskt är den bästa kolhydratkällan.

Jag tror faktiskt att mycket av LCHF-reglerna beror på ett, i mitt tycke missriktat, försök att göra det enkelt. Folk ska inte behöva tänka. Men det verkar ha motsatt effekt, det blir krångligt och svårt. Sen tror jag också att det är ett försök att nischa sig. När detta drog igång i Sverige och LCHF skulle bli en egen diet måste man ju på något sätt skilja sig från Atkins, Eades, Lutz, Groves och de andra killarna som man refererade till då. Alltså gick man lägre än de andra.

Sarah-S
2014-04-08 19:00
#9

Strikt GI är kanske mer lämpligt för den som önskar äta potatis och rotfrukter

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

hemul
2014-04-08 19:11
#10

Varför det? Tycker det går utmärkt med lowcarb, jag. Potatis passar väl f.ö. inte alls i en GI diet som går ut på att äta saker med lågt GI. Potatis har ju högt GI.

Sarah-S
2014-04-08 19:18
#11

#10 Kall kokt potatis går utmärkt att äta om du äter GI.

Kokt potatis GI 69, kokt kall GI 22, kokt kall och återuppvärmd GI 23

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

hemul
2014-04-08 19:45
#12

Ja, kall ja. Men nu var det ju varför man inte kan äta potatis när man lowcarbar det gällde. Och det kan man alltså, men man kanske inte kan kalla det LCHF.

goliath
2014-04-08 19:55
#13

"Kokt potatis GI 69, kokt kall GI 22, kokt kall och återuppvärmd GI 23"

Att de skiljde sig så mycket mellan varm potatis och återuppvärmd potatis visste jag inte. Vad händer när den svalnar som gör att den får permanent lägre GI? Nån som vet förklaringen?

Annons:
hemul
2014-04-08 20:01
#14

Resistent stärkelse, baby! 😉

Zepp
2014-04-08 20:16
#15

Eh.. det e mycket enklare än så.. potatis är huvudkällan till kolhydrater i sverige.. därav kommer det först när det räknas upp vad man skall undvika!

Är man inte jättekänslig är potatis och andra rotfrukter hyfsat bra livsmedel.. och man kan begränsa dessa till en hyfsat liten mängd/lagom och nästan betrakta dem som en grönsak!

Fan så mycket hälsosammare än Cola, socker och Muffins!

Såå.. hur gör man.. man begränsar potatisen.. kanske bara en (1) till huvudmålet!

Oså.. vem f*n äter kall potatis.. mums? 😡

Ungefär lika gott som potatismjöl utrört i vatten som en smothie!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lilltilda
2014-04-08 20:58
#16

#15 Kall potatis brukar jag då ha i potatissalladen 😉

~God loves you, and I´m trying! ~

hemul
2014-04-08 21:22
#17

Kall potatis med salt och en smörklick på är också gott. 😉

Zepp, jag har väldigt svårt att tro att potatis är den största kolhydratkällan i Sverige. Ska man komma upp i det "rekommenderade" dagsintaget får man trycka i sig nästan 2 kilo. Som trådstartaren redan sagt är kolhydratinnehållet jämförelsevis blygsamt.

Jag håller en hundring på spannmål för de flesta och socker för en del. Jag skulla gissa att de som har potatis som huvudsaklig kolhydratkälla är sådana som jag, som inte äter så mycket kolhydrater annars.

Sarah-S
2014-04-08 21:27
#18

#13 Det här är vad jag hittat:
om du tar en rå potatis är den svårsmält för kroppen och ger föga insulinpåslag, (men vem äter r potatis?). När du kokar potatis blir den däremot är lätt för kroppen att bryta ner, kolhydraterna/stärkelsen frigörs vi kokningen, vilket ger snabbt insulinpåslag i blodet. Men, om du låter potatisen kallna så kapslas kolhydraterna in igen och blir mer svårbearbetade i matsmältningsprocessen, och därmed blir insulinpåslaget lägre. Och så har vi steg tre. Värmer du sedan upp den kalla potatisen igen så behåller kolhydraterna sin inkapsling.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Zepp
2014-04-08 21:31
#19

#17

Eh.. fel av mig igen.. felformulerat.. potatis är en (1) av de största kolhydratkällorna i sverige!

Iallafall bland folk som äter mat.. och inte så mycket junk??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2014-04-08 21:58
#20

Tror du? Hur många potatisar brukade du äta förr då? Jag äter i stort sett lika många nu som då + frukt/bär + mjölk/fil och det klarar jag på c:a 50 g.

Om vi säger att en normalstor potatis väger 70 g och normalt äter man 2 - 3 sådana så rör det sig om 22.5 - 33.5 g. Det är några hundra gram kvar till det rekommenderade intaget va? Så mycket att de där potatisgrammen nästan blir oväsentliga faktiskt. 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: