Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 11330 ggr
Omnivoren
4

Kolhydraternas tio i topp

Imponerad av den samlade kunskapen på forumet. Kan ni kanske hjälpa mig sätta ihop en lista på de bästa kolhydraterna? Eller rättare sagt de bästa kolhydratkällorna. Om jag exempelvis skulle vilja äta 30-40 E% kolhydrater, vad ska jag äta då för optimal hälsa? (Ingen diskussion här om varför jag vill äta så "mycket" kolhydrater, tack.)

Zepp
0

Grönsaker, mejerier, bär, rotfrukter, frukt, nötter, polerat ris!

För friska, smala är det inte så farligt med en del kolhydrater.. det man skall tänka på är att det även skall följa med andra nyttigheter, som vitaminer, mineraler o sånt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Omnivoren
0

Polerat ris? Inte råris alltså. Varför? Är ris nyttigare än havre och råg?

Pasi
2

#2 Ris innehåller inte så mycket antinutrienter som de vanliga spannmålen, och dessutom höjer det blodsockret lite mindre. Sen saknar ris gluten - en vanlig källa till allergi (ofta svårupptäckt).

Opolerat ris innebär större mängd dåliga/skadliga spannmålsfibrer och mer antinutrienter (fytinsyra och lektiner av olika slag).

Dock bör nämnas att ris är i stort sett näringsfri energi - motsvarande energimängd av kål eller tomater ger helt andra nivåer på vitaminintaget.

Zepp
0

Glömde.. Quinoa är nog en ganska bra kolhydratkälla bara man sköljer det ordentligt så man blir av med giftet!!

Har för mig det är en del näring!

lc-solkatt
1

grönsaker,mejerierprodukter,nötter,bär, frukt med måtta,baljväxter dvs kikärtor, svarta bönor, lrotfrukter kokta med skal,ite vildris

lc-solkatt
0

*lite vildris

JohanBaltic
0

Zepp sammanfattade det bra, vill bara tillägga att organiskt odlade kolhydrater (vad det än är, nötter, morötter, ris osv) innehåller mer av mineraler och vitaminer, så det kan ju vara ett bra val. De är ju heller inte besprutade.

Tycker själv att en rotfruktsgratäng med rödbetor, palsternacka, kålrot ugnsstekt i rapsolja (eller kokosfett) med fetaost på är fantasitkt gott - ger en del kolhydrater.

Janssons Frestelse gjord med ovan rotfrukter med smör, grädde och ansjovis
är grymt gott - med spadet från ansjovisen och rotfrukterna blir det också en hel del kolhydrater.

En sallad med rotfrukter och olika nötter (valnöt, hasselnöt, cashew etc) med citronolivolja - mmm. Blanda i lite apelsin och äpple, på med lite kanel och byt ut citronolivoljan mot vanlig olivolja och du har en grym kolhydratkälla.

JohanBaltic
0

Kan inte låta bli att rekommendera hemlagad glass!

• 2 ägg
  • 2,5 dl mjölk
  • 50 gr kakao
  • 1 dl strösocker
  • 4,5 dl grädde
  • lite vaniljsocker
  • (krossad mörk mintchoklad)

Tillagas i glassmaskin för bästa resultat - ger en bra dos kolhydrater via sockret och får i detta sammanhang betecknas som bra kolhydrater eftersom man får en god efterrätt samtidigt (svårt utan socker). Och för oss som kan käka lite kolisar ibland är det värt det.

Omnivoren
0

#3 Hur är det med ris som är "paraboild"? Det ska ju rädda en del näringsämnen. Räknas det som polerat?

Pasi
0

#9 Hehe - Nä, då ris är spannmål/frö, och främst innehåller energi för att en ny planta ska gro, så är det i stort sett vitaminbefriat; det finns inget att rädda.Flört
En vanlig grönväxt har lika mycket vitaminer men bara en bråkdel så mycket energi (tar sin energi från solen), vilket gör att man kan äta så mycket av den att vitaminerna kommer upp i verkningsbara doser.

mazen
0

Varför är inte Rätttika med, det är väl den bästa rotfrukten. Rättika slår ju alla rotfrukter du räknst upp även när det gäller kolhydrater

LarsCarlHansFson
0

#1 Zepp: har flera gånger läst dina kommentarer där du nästan lobbar för kolhydrater till friska och smala. Nästan lite som SLV ;-)

Själv ser jag fram emot att kunna äta lite mer kollisar när jag blir smal och vältränad. Dock skulle jag vilja veta lite mer om var gränsen går. Självklart inte 60% som SLV förespråkar. Självklart fortsätta undvika dålig mat med tillsatser etc. Självklart är det individuellt m.a.p. kön, ålder, träning osv. Men kan man få en ungefärlig fingervisning om var en gräns kan gå? Typ 30-40% som TS nämner? Idag ligger jag på <2% skulle jag gissa.

Zepp
1

Jag vill gärna avliva myten om kolhydraten som ett gift,, det är snarare som så att det handlar om hur mycket man tål.. typ alkohol!

Bägge kan bidra med både energi och någon form av njutning i rimliga proprtioner för de flesta.. men har du av olika skäl blivit allkis eller diabetiker har du inte mycket annat val än att avstå!

Potatis tex är ett bra livsmedel.. men det skall inte utgöra den huvudsakliga måltiden.. varje dag!

Äter man däremot LCHF blir det lite löjligt med en halv potatis till maten.. då blir det enklare att ta mer grönsaker istället!

LarsCarlHansFson
0

#13 några tankar om vart gränsen går där man lämnar ketos / fettförbränning till att bli kolhydratdriven igen? Läst någonstans om en gräns på typ 100 g KH men det är väl förstås också indivduellt…

Zepp
0

100 gram är en snyggt avjämnad siffra som kanske i någon mån stämmer på en hel befolkning.. nån stans måste någon sätta en gräns för att bestämma vad för kost man talar om!

Sen så är det inte ketos som avgör.. det är nog mer ett tecken på att du bränner fett som främsta enegikälla.. vilket kan vara avgörande för de som har problem med glukosmetabolismen!

100 gram kolhydrater per dag blir väl någonstans ett halvt kilo grönsaker och/eller mjölk per dag!??

Man skall helt klart inse att vi labbar med olika faktorer, där ketos bara är en men för diabetiker eller de med liknande symptom är helt avgörande.. för oss som är friska kan det vara annat som påverkar mest.. tex att vi kan leva långa stunder på våra fettlager utan speciellt mycket cravings o liknande!

Det är lättare att hålla sig på banan med LCHF.. utan att väga, maten är god o mättsam, sötsuget avtar. äter man för mycket fett blir man illamående.. osv, osv!

En annan myt jag gärna vill avliva (om det nu finns någon sådan) är.. det finns inget magiskt med LCHF.. det är bara nyttig mat med näring som håller en mätt länge, stabiliserar blodsockret och ger kroppen vad den behöver så den kan fungera som det var tänkt!

Vilken nivå av kolhydrater man tål beror till stora delar på genetiska faktorer, vilken typ av kolhydrater och hur skadad man hunnit bli!

Tex insulinresistens är ett naturligt tillstånd i kroppen som en del i regleringen av cellernas energibehov och fördelningen av olika macronuttrienter mellan olika organ och typer av celler.. det är när det har blivit ett kroniskt tillstånd som själva sjukdommen har uppstått!!

Funderar man lite så borde man inse att för bara några generationer sedan åt man både fett och kolhydrater utan att bli särskildt feta eller diabetiska, det hänger snarare ihop med socker som allmän matvara och den ökade raffineringen av spanmålsprodukter som tex jästbakat bröd vilket var en av de främsta orsakerna till Engelska sjukan på den tiden det begav sig!!

I dag kan man nästan inte köpa ett livsmedel utan tillsatt socker i någon form eller med olika former av stärkelse!

Läste någonstans att dagens ungdommar får 25% av sitt energibehov av godis och läsk.. till det kommer flingor o gröt till frukost, potatis, ris past till lunch, samt antagligen smörgåsar till kvällen.. det känns inte som om det vore den kosten som våra kroppar har utvecklats för!??

LarsCarlHansFson
0

Tack, det känns betryggande för mig att höra. Jag har levt UFO nästan hela tiden senaste 9 veckorna och haft lite "rädsla" för att det gäller resten av livet. Jag har inte hunnit få några allvarligare sjukdomar typ diabetes ännu som tur är och jag är förhållandevis ung med mina 35 år. Så jag hoppas att när jag nått min normalvikt och tränat upp min kropp, så kan jag då och då unna mig lite sådant som är förbjudet idag. Så länge jag i huvudsak äter LCHF till vardags så kanske jag kan äta en skål popcorn i månaden och kanske en glass på sommaren. Den som lever får se.

hemul
0

För att få i dig 100 gram från mjölk får du dricka 2 liter och de där grönsakerna måste i snitt innehålla 20% kolhydrater.Tungan ute

Zepp
0

Tack.. min matteförmåga var inte på topp! Skäms

Pasi
0

#18 Lågt blodsocker?Cool

Zepp
0

Gäller de flesta livsmedel.. mögel/aflatoxiner/mykotoxiner/EHEC/salmonella!

Rödris sägs ha samma effekt som Statiner!