Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5049 ggr
Hungerflickan
0

Sockerfritt godis

Vad säger ni om detta?

http://www.debron.se/sortiment.php 

Det är sockerfritt och delvis gluten och mjölkfritt godis. Innehåller naturliga färgämnen. Men det innehåller maltos. Hur påverkar det kroppen och hur tas det upp?

Sukrin t.ex är ju 100% kolhydrater men inga av dom tas upp av kroppen. Dessa innehåller mellan 50-90% kolhydrater ungefär, varav väldigt liten andel är sockerarter, ca 0,5%

Visst jag är diabetiker (typ1) och skulle ju kunna exprimentera genom att äta en påse och sen mäta blodsockret men.. nja. Bättre om någon har svar så här på rak arm 🙂

Sen om de triggar igång sötsug eller inte är en annan fråga.

Veda
0

Det var ett mellanslag i länken ovan, som därför inte fungerade.

Lchfman
0

Många anammar ju sockerfrihypen. Men för oss alla så är det "upptagningsbara" kolhydrater som är mest intressant. Maila dom och kolla, posta svaret här!

Trollbus
0

Jag har ätit marsh mallows och chokladen ett antal gånger. Äter man bara lite fungerar det för mig, annars får jag så fruktansvärt ont i magen! Och blir uppblåst av gaser. Inte kul…

Nä, när jag vill ha god choklad köper jag svindyra Cavaliers steviasötade choklad. Väldigt lite kolhydrater. Och ingen magont…

eljope
0

Jag brukar tåla saker sötade med malitol och liknande som tillexempel läkerol, men dessa räcker det med några få bitar så bullrar det i magen. Mycket otäckt!

Hungerflickan
0

Har nu testat  och ja ingen höjdare för magen :(. Inte blodsockret heller för den delen, även om det är bättre än vanligt godis såklart.

Fiana
0

Det är rätt mycket kolhydrater i den typen av produkter.

Luras aldrig att tro på några angivna "Nettokolhydrater" eller "net carbs" de värdena stämmer inte. 

Den typ av sockeralkoholer som används har ganska ordentlig blodsockerpåverkan. Dock är GI något lägre i de flesta fall och de är definitivt bättre för tänderna än socker!

Veda
0

Kollade på några sorter och det var 65-85 gram kolhydrater per 100 gram godis. Rätt mycket alltså.

Hungerflickan
0

oj, men alla dessa kolhydrater kan knappast tas upp av kroppen. I så fall borde det inte få kallas sockerfritt, eller ens finnas någon mening med att tillverka detta i substitut till vanligt sockergodis! Med tanke på hur det påverkar magen. 

Kan de inte börja tillverka godis med sukrin/stevia istället?

Veda
0

Mycket möjligt, men svårt att läsa sig till i den lilla stilen på påsarna. Alla kolhydrater var inte socker. Det var ganska lite kolhydrater från socker. Är det någon som kan bena ut detta är det bra.

Fiana
0

#8 Klart det kan få kallas sockerfritt, socker är inte tillsatt. 

Det finns egentligen två anledningar, en är "ok". Den andra känns inte fullt så ok. 

Den första finns det som tradition att tillverka för diabetiker. Dock funkar det ju inte så bra som också märktes. Finns gott om t ex kakor tänkta till diabetiker som är fullproppade på snabbt metaboliserat till blodsocker vitt mjöl men bara just sockret utbytt till sötningsmedel (lustigt nog har socker lägre GI än vitt vetemjöl på både gott och ont ifrån fruktosdelen - det här stammar ofta lite i grunden från tiden innan GI blev mer på tapeten). Alltså från en felaktig uppfattning att det bara är socker som blir blodsocker. 

Den andra är mer sorgligt mest ifrån geschäft och vilja att tjäna pengar. Man bygger då vidare lite "smart" på att i USA där fibrer samdeklareras med andra kolhydrater så behövs "net carbs" där fibrer dras bort - sedan har man extrapolerat lite mot sockeralkoholerna vilka är långt ifrån lika sinsemellan. De flesta har en ganska så signifikant blodsockerpåverkan, dock har de flesta något lägre GI. Det stora "problemet" vidare är att det som smakar och fungerar bäst att söta choklad (och mycket annat godis) är maltitol och maltitolsirap - en av de med störst påverkan på blodsockret och högst GI i gruppen. Men de här produkterna har inte helt osällan dock en grund i den första. 

Men med tanke på hur ofta frågan kommer upp (än mer i samband med typ Atkins-bars och liknande) så är det många som vill äta få kolhydrater som lockas av dessa angivna "net carbs" (som i bästa fall är sanning med modifikation). Alltså går det mycket bra att tjäna mer pengar på att köra på det. 

Det finns dock en mycket bra anledning till att välja dessa framför sötat med vanligt socker - de är inte skadliga för tänderna på samma sätt! En del är till och med bra för tänderna (som xylitol som används i tuggumin). De bör inte heller ha samma potentiellt hälsonegativa effekterna som fruktos kan ha (vanligt socker är till hälften fruktos).

Rent praktiskt då kan man göra ett ungefärligt mer sanningsenligt uträknande av förväntad effekt på blodsocker jämfört med "vanliga" kolhydrater. Ta de som är sockeralkoholer och halvera. Lägg till övriga kolhydrater och det sammanlagda värdet är närmare sanningen och med något lägre GI än om det vore socker (i allmänhet). Exempel: Totalt antal kolhydrater: 45, varav sockeralkoholer 40. 40/2= 20, 20+5= 25. Räkna som motsvarande ca 25 gram kolhydrater. 

Det är inte exakt då det beror på exakt vilka sockeralkoholer som används och proportionerna men ett värde ganska nära sanningen.

Fiana
0

#8 De flesta kommer inte tycka att de tillverkade med sukrin/stevia kommer smaka lika bra som de maltitolbaserade men smaken varierar ju, det ska finnas steviasötad choklad dock numera. Har inte provat.

Veda
0

Tack Fiana för förklaringen. För min egen del låter det som vettigare att någon få gång äta vanligt godis istället för att luras att köpa "sockerfritt".