Huvudvärk utan socker
Vad exakt är det som händer när man får huvudvärk av att utesluta socker? Ökar trycket i huvet och att det därför gör ont eller vad händer? Att det är abstinens förstår jag men varför gör det ont?
Jag har aldrig aldrig huvudvärk i andra fall. Bara när jag inte äter tillräckligt mycket kolhydrater/socker och då får jag så ont att jag nästan tuppar av. Jag kan inte koncentrera mig på nånting.
Jag *tror* att det helt enkelt beror på energibrist i hjärnan. Hjärnan får inte den mängd glukos den är van vid och kroppen har inte ställt om dig till att använda andra system än.
Mår du så dåligt tycker jag att du ska öka kolhydraterna till en nivå där du mår bra och sedan trappa ner under några veckor istället för att gå cold turkey. Önskar att jag själv gjort så. Fick inte huvudvärk, men var enormt orkeslös och dum i huvudet.
För du menar att du dragit ner på kolhydraterna va inte bara sockret, typ börja äta LCHF? Om du fortfarande äter tillräckligt med andra kolhydrater och bara skippat sockret, då kanske det är någon slags abstinens ändå.
Konstigt, jag är precis motsatt. Vid tillfällen då jag haft längre fusk, exempelvis då jag tog "julledigt" och tillät mig äta i princip vad som helst…då hade jag mycket mer huvudvärk än normalt.
Jag har ätit lchf i över 2 år och får bara ont i huvudet när jag äter kolhydrater. Så det verkar vara tvärt om också.
Om man är ny på LCHF så är det en avgiftningsprocess med sockret som sker och omställningsbesvär för att kroppen inte hunnit gå över på fettdrift. Kroppen måste lära sig bränna fett och bilda ketoner som används som bränsle i bla hjärnan.
Om man gör tvärt emot man är van vid, när man har kört LCHF ett tag och är i fettdrift, så får kroppen en chock om man äter socker igen.
Jag får själv huvudvärk av att fuska, om jag gör det efter en tid på lågkolhydratkost. Det bevisar för mig att socker måste vara skadligt för kroppen!
"Bara när jag inte äter tillräckligt mycket kolhydrater/socker…"
Hur mycket är tillräckligt mycket? För oss som håller på med LCHF så existerar inte det uttrycket, det är som att svära i kyrkan 🙂
Är du nybakad LCHF:are så är det nog det som det beror på, du är lite bakis efter alla kolhydrater som du har fått i dig och när du plötsligt slutar och istället börjar äta riktig mat så reagerar kroppen, bland annat på det sätt du beskriver.
Jag hade abstinens huvudvärk i ca fyra veckor. ( är socker beroende) De lättaste är ändå att köra cold turkey som man säger. Börjar du trappa ner kolhydraterna successivt så förlänger du bara plågan.försök stå ut,de blir bättre. ;-)