Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6058 ggr
mimsson
1

Ny med lchf

Hej! Har sedan ca 2,5 vecka tillbaka ätit enligt lchf. Har mängder med frågor och funderingar och skulle gärna vilja att någon som lyckats med lchf skulle kunna bli min "kontaktperson". Jag hör till dom som gärna vill berätta allt om min dag och få feedback osv. Är det någon som känner sig manad för detta hojta gärna till :)

Om mig: 

20-årig tjej
175 cm lång och väger 75 kilo. Vill gå ner till 66.6 för att vara exakt ;)

Margareta
1

Du kan skriva här i tråden och få feedback från många erfarna Välkommen

Numer pensionär i Nynäshamn

mimsson
0

Kan börja med att skriva dagens mat, känns skönt att få bekräftat om jag äter bra, eller om jag är helt ute och cyklar. 

Mål 1 (09.30) : Lite mindre en ett halvt pkt bacon, 1 kokt ägg, 1,5 msk majonäs, två skivor ost.

Mål 2: 150g kyckling med ca 2-3 msk rydbergs beasås och broccoliris (80 g) stekt i smör och en questbar (suget efter något var enormt efter en dålig dag, men bättre än godis som jag annars skulle ätit!) 

Mål 3: 100g brieost och 100 g paranötter (4g kolhudrater/100g) 

Hur ser detta ut? Dricker förövrigt bara vatten och kaffe till och mellan målen :)

Denna kommentar har tagits bort.
goliath
4

de flesta på lchf äter mycket animalier.. Det är ofta en stor del av poängen med lchf..

magma
0

Jag skulle säga att det var relativt lite animalier! Mimsson: välkommen hit! :-)

Margareta
27

#3 Svenne123 har fått PM där jag förklarat skrivreglerna på Kolhydrater iFokus. Dvs att Kolhydrater iFokus är en Frizon där det inte är tillåtet att ifrågasätta nyttan av kolhydratreducerad kost. Har man valt att skriva här har man enligt skrivreglerna accepterat grundförutsättningarna för den här kosten. Allt annat accepteras ej och varning utdelas. Vi som varit med länge orkar inte ta de grunddiskussionerna om och om igen och därför startade jag 2006 ett eget forum för oss, där vi redan i grundförutsättningarna för forumet uppgett att vi vill vara i fred med våra åsikter om vad som är bra för hälsan. Det är däremot tillåtet att ställa frågor på ett artigt sätt och fråga varför vi gör som vi gör. Vi är oftast väldigt snälla och tålmodiga och ställer upp och svarar. Hälsningar Margareta i egenskap av sajtvärd

mimsson
0

Tack för svaren! Varje tisdag och torsdag brukar jag fasta, så idag ska jag hålla mig under 500 kcal. Det känns som att alla rasar i vikt med lchf medan jag bara gått ner något kilo eller två på tre veckor. Jag räknar inte kolhydrater och inte heller kalorier alla vanliga dagar. Men har märkt ett problem…folk säger att man ska äta när jag är hungrig. Problemet är att jag inte litar på min kropp och känner mig aldrig hungrig för att jag intalar mig själv att jag inte är det. Kan tilläggas att jag hållet på med diverse "svältdieter" innan. Så med allt fett jag äter nu känner jag inte hunger. Kan jag satsa på att äta tre mål per dag istället?

mimsson
0

Räknar inte kolhydrater men kollar på förpackningar, har helt uteslutit frukt, yoghurt, godis, pasta, bröd mm. Det jag dock använder är fiberhusk någon msk i veckan och keso, ibland créme fraich och grädde men inga större mängder

Dragonaut
3

Hej allihopa!

Jag önskar dej all lycka till TS, hoppas verkligen att du kommer trivas med din nya livsstil! :)

Jag började själv med LCHF för 1 vecka sedan idag och stormtrivs, det är helt underbart och jag har inte saknat något alls ännu men det kommer väl så småningom.

Min startvikt: 106,6kg

Målvikt: 70kg (jag har ingen aning om hur jag kommer se ut när jag väger under 100 så 70 lät som en lagom målvikt att börja med)

Vecka 1: 104,0kg (-2,6kg)

Jag är 29 år, 168cm lång, PCOS'are, astmatiker och har en enorm längtan efter att kunna springa vilket jag hoppas kunna göra runt Juni/Juli utan att behöva belasta mina knän alldeles för mycket då jag antar att de är rätt utslitna efter en hel livstid av övervikt.

Det skulle vara roligt om det finns fler här som just har börjat så vi kan följas åt lite! :)

mimsson
1

Vad kul att du börjat och kommit igång så bra! Fortsätt gärna uppdatera om hur det går:) kanske vi kan ge varandra lire feedback under vägen och vägleda varandra lite :)

Dragonaut
1

Ja det låter som en bra idé :D

Har just tryckt i mej några bitar ost med beasås på, var så sugen på nåt gott och i mitt huvud så låter det ju riktigt äckligt och fettigt men fan vad det smakade gott!

mimsson
0

Låter gott! Hur många ggr äter du under en dag? Eller äter du olika varje dag? Jag har svårt att veta när jag är hungrig eller om kroppen bara lurar mig för att jag är sugen..

Dragonaut
0

Ja det är rätt olika, jag har aldrig varit en person som äter många mål per dag, dock var det oftast mycket kolhydrater och läsk.

Just nu äter jag 1-2 ggr per dag. Idag tex har jag jobbat 7-12 och matlistan har blivit ungefär såhär:
07.00 - 1 termosmugg te med grädde

12.30 - köpte en rätt stor kycklingsallad, en sån man får blanda själv på Ica, åt ca 70% av den

- 2 större koppar kaffe med grädde häremellan

19.00 - resten av salladen!

22.30 - osten med beasåsen + te med grädde

dock idag känner jag att jag fått i mej för mycket, är lite halvdegig i magen.

Igår tror jag inte att jag åt mer än köttfärssås med fetaost och aioli + ett flertal koppar kaffe med grädde.

Observera att jag avskyr att laga mat :D

mimsson
0

Okej okej! Kul att höra hur andra lägger upp sina dagar och vad dom äter. Räknar du kalorier eller äter du tills du är mätt?:)

Dragonaut
0

Nej jag räknar inga kalorier, inte just nu ivf. Vill först och främst komma igång och känna mej "trygg" i LCHF tänket så att säga innan jag börjar med något mera.

Idag har jag då ätit lite mindre, 2-3 muggar gräddkaffe, 1 dl lättkvarg med frusna hallon och nu några korvar och lite feta ost.

Känns bättre i magen!

Äter du ungefär samma varje dag eller har du fler varianter?

mimsson
0

Okej! Det tycker jag låter väldigt sunt och bra tänk :) Jag måste äta betydligt mer än du i alla fall. Märker inte av hunger men känner att när humöret börjar gå ner måste jag äta. Annars kommer alla i min omgivning få det väldigt jobbigt… För mig ser en dag ut ungefär så här: Mål 1: ägg med majonäs och bacon Mål 2: kött/fisk med rydbergs bea och stekt vitkål Mål 3: om jag är hungrig samma som mål två. Annars lite brie och några nötter. Eller en questbar. Känns dock som jag överäter och att det inte ger så mycket resultat… Har kanske inte så mycket att ta av som jag egentligen vill?

Dragonaut
0

Jaadu, enligt mej så är du fullt normal på 75kg eftersom du är såpass lång också. Jag läste nånstans att en kvinnas normalvikt är längden -100 och sen då plus/minus ett par kilo.

Där ligger du ju precis där du ska om det är så man tänker, till skillnad från mej själv som bör ligga på 68 och istället ligger på just över 100.

Vad är det du är missnöjd med? Kanske du skulle nå ditt mål bättre med styrketräning etc där tanken är att forma kroppen?

Kram

mimsson
0

Ja det kanske är så… Men jag hatar att träna ;) ska i alla fall fortsätta med lchf ett tag, mår väldigt bra av det. Känner mig inte alls lika sötsugen längre och min mage är inte lika svullen på kvällen som den annars va. Går jag ner några kilo får jag se det som en extra bonus istället! tack för ditt stöd, lättare att ha någon att bolla lite med! :) går allt bra för dig?

Dragonaut
0

Jodå det går fint än så länge, fast jag känner att jag håller igång så mycket på jobbet att det är trögt att ta sej ut och promenera. Speciellt när vi har så fruktansvärt mycket snö ännu!

mimsson
0

Ja det förstår jag! Jag brukar se jobbet som motion faktiskt, jag går och står i ca 3 timmar och tycker oftast det räcker för dagen…för ett tag sen började jag träna och gick ut allt för hårt=skadat knä. Nu får jag välja mina tillfällen helt enkelt! Men se se jobb som motion och allt utöver som ett plus bara :)

mimsson
1

Hade mät/väg dag idag. Visade sig att jag gått ner 0,8 kilo! Förra veckan stod helt stil, nu ska jag utvärdera veckan och se vad jag har gjort annorlunda och sedan fortsätta på det spåret :)

Dragonaut
0

Åh vad härligt, grattis!! Jag kan tänka mej att det känns tungt och trögt dom veckorna som det står still men bara man är tålmodig så ska det nog lossna tills veckan efter :)  

Jag mätte mej idag, har inte haft ett måttband tidigare men min vägdag är inte förräns på torsdag. Dock är jag lite sån att jag väger mej nästan varje dag eftersom jag vill ha en kurva på hur min kropp reagerar på olika livsmedel. 

Däremot åkte jag till Rusta och beställde deras Crosstrainer för 1295kr på extrapris! Det är typ vad 3 månader kostar på gymmet så känns verkligen värt dom pengarna, plus att du kan stå och se på tv/film medans du tränar vilket är ett stort plus.

Att gå ut och gå här är nog det mest tråkiga som finns, finns bara fula tallar att titta på =/

mimsson
0

Ja förra veckan var inte kul! Men skam den som ger sig. Resultatet kom denna veckan istället, nu är det bara att köra vidare :)

Okej! måttbandet är ett bra mått tycker jag, man liksom ser skillnaden i ett annat perspektiv. Att väga sig för att se hur kroppen reagerar låter som en bra början tycker jag. Själv väger jag mig fredag och måndag. Förut vägde jag mig flera gånger om dagen och tillslut blev det helt ohållbart. Stirrade mig blind och började må dåligt över det så nu är det strikt endast två gånger i veckan.

Oj vilket kap! Det gjorde du verkligen rätt i. Gymmet är svårt att komma iväg till och dyrt….så en crosstrainer låter ju super!

Dragonaut
0

Jo jag börjar känna lite grann av det du berättar om vågen, speciellt idag på morgonen blev det ett irritationsmoment. Först visar den en sak, och jag vart så glad att jag ville prova igen för att se om det verkligen stämde men så visade den på 0,5kg mer 2 sekunder efter första vägningen och sen provade jag igen och igen och igen och fick olika resultat varje gång. Tror kanske att vågfan börjar ge upp och behöver bytas ut mot en ny…

Har i alla fall börjat lära mej att ta med mej vatten nu vart jag än går, istället för kaffe. Dom där två litrarna man ska dricka blir så mycket lättare att få gjorda på det viset när man tar sej en slurk lite då och då.

Hur går det för dej med själva maten? Har du hunnit bli less på någonting eller hittat nån ny favorit?

Tränar du nånting och vad i sånt fall? :)

mimsson
0

Låter nog som att du behöver investera i en ny våg! Men tror som många säger att måttband egentligen är det bästa. Vågen kan ju variera så mycket beroende på vätska i kroppen osv.

Okej vad smart, ja det blir ju lite jobbigt för magen att dricka allt på en gång. Jag är själv dålig på det här med att dricka vatten…dricker endast till maten och något extra glas ibland. När jag drack två liter om dagen varjag  tvungen att springa på toa hela tiden så jag la ner det där och dricker om jag är törstig istället.

Jo maten går faktiskt bättre och bättre. I början åt jag paranötter men har kommit på att det inte fungerar för vikten och därför har jag slutat med det. Annars försöker jag äta så ren mat så möjligit, kött/fisk med lite vitkål eller broccoli och smör eller bea. Någon dag eller två i veckan lyxar jag till det med mina nya favoriter kesoplättar eller ungspannkaka. Både innehåller dock fiberhusk, men är så små mängder att det inte påverkar de få gångerna jag äter det. Försöker att inte äta allt för mycket mejerier lite cremé fraiche och keso är ungefär det jag använder. Hur går det för dig? Har du någon ny favorit att tipsa om?

För tillfället tränar jag inget alls då jag har skadat knäet. Väntar på att få komma till en sjukgymnast i början av april. Men när jag tränade körde jag mest PW och crosstrainer även lite styrka på pilatesboll.

Dragonaut
0

Ooh jag har inte provat kesoplättar ännu men är väldigt sugen, använder du nån osötad sylt till det och grädde? 

Jag tror inte det är nån fara med lite fiberhusk i, det kan ju vara bra för att hålla magen igång också om jag inte tar fel. 

Det är någonting som jag har märkt av, att göra nr2 händer bara typ varannan dag för mej nu på LCHF men det är alltid av "bra kvalitet" dvs jag blir inte dålig i magen längre som jag alltid blev förr. 

Jag provade lite lättkvarg med 1tsk kakao idag, var inget vidare så jag skvätte i lite av mitt gräddkaffe också å då blev det riktigt gott :) 

Annars har jag inte riktigt provat något nytt, min kost är väldigt enformig med mest ägg, köttfärs, kyckling, Avocado, turkisk yoghurt och kvarg. Hatar verkligen att laga mat :) 

Vad tråkigt med knät ditt, hoppas att det läker snart :( Men det är ju bra att du får komma till sjukgymnasten, dom brukar ge ut fina träningsprogram anpassat för just dej som du kan göra hemma och om du nämner att du även försöker gå ner några kilon och forma om din kropp så kan hon/han säkert komma med några goda råd på saker som du kan göra. 

I övrigt, vägdag på Torsdag men det kommer inte bli förrän på e.m eftersom jag jobbar natt nu i två nätter och kommer sova bort mest hela dagarna. Är lite nervigt, hoppas verkligen att jag gått ner minst ett kilo denna vecka =/

mimsson
0

Åh då måste du prova! Är verkligen gott :) receptet jag använde är: 100g keso 1 ägg 0,5 msk fiberhusk 1 tsk bakpulver Blanda allt och stek, enkelt och bra. Till det brukar jag äta kanelsmör eller walden farm Carmel syrup. Det är en kalori/gluten- fri sirap som man kan beställa från internet. Dock innehåller den säkert massa annat konstigt men jag tycker den är god till plättar och liknande. Även supergott att blanda i grädden smakar som toffeglass då. Vad skönt med din mage! Min är tvärt om…tror den fortfarande håller på att vänja sig vid allt fett. Men märker skillnad dagar då jag ätit fiberhusk, så det kanske är en ren hälsovinst. Ja, jag hoppas jag får hjälp. Vilken bra ide att fråga om råd om att gå ner i viikt samtidigt. Det ska jag absolut göra! Usch man blir alltid nervös inför vägdagen. Hoppas du nått ditt mål, annars är det bara köra vidare, skam den som ger sig. Berätta gärna på torsdag hur det gått, kul att höra. Jag får återkomma med mitt resultat på fredag för då är det min vägdag.

Dragonaut
0

yay v.2 och -1,3kg. -3,9 totalt på två veckor :D

Bär nu på 102,7kg men neråt går det! Längtar efter att vågen ska visa 2siffrigt…

Har ännu inte fått min crosstrainer men förhoppningsvis imorgon, vill inte vänta till måndag!

Ska absolut prova dina plättar, dom låter ju hur smarriga som helst!

Jag har lite funderingar om min kost, vet inte riktigt om jag får i mej nog med mat/fett men jag blir ju inte hungrig och om jag blir så räcker det oftast med ett par ost skivor till lite kaffe med grädde. I övrigt blir det inte mycket mer än 1-2 mål per dag varav en är nån form av kött och den andra är nån form av ägg.

Jag håller tummarna för dej och din invägningsdag imorgon!

Oh förresten, äter du eller funderar du på att äta nån form av vitamin tillskott? Själv funderar jag på den hära Multivitamin kvinna med extra järn

mimsson
0

Åh grattis vad kul!! Det var du verkligen värd :) Inte långt kvar till tvåsiffrigt, heja dig!

Ja det här med kosten är något jag brottats med lite också. Jag känner inte heller av hunger direkt men märker när mitt humör börjar gå nedåt. När humöret förändras till det sämre är det dags för mat…Jag försöker äta 2-3 ggr per dag. Oftast två riktiga mål med kött, fisk, ägg osv sen något mindre på kvällen som lite ost eller keso. Du borde nog försöka äta minst två mål så du får i dig tillräckligt. Om man äter allt för lite kan ju kroppen gå in i "svältläge" och spara på fettet istället.

Jag själv är en riktig gottegris som gillar att ha något gott att tugga på under kvällen. Är rädd att jag får i mig för lite rent fett och brukar därför 1-3 ggr i veckan äta ketobollar.

Nej det har jag faktiskt inte funderat över. Om du provar får du gärna säga till om det ger någon effekt osv.

mimsson
1

Yeees -1,3 kilo sen i måndags! Nu ska jag bara hålla detta över helgen då det lätt kan sväva iväg lite ;)

OlgaMaria
0

Så roligt att det går neråt! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SpurtAnne
0

#29 av Dragonaut

Kan inte du starta en egen tråd? Det vore jättekul att följa dig. Ni är superduktiga båda två!

:-)

Dragonaut
1

Wow härligt Mimsson, grattis!! :)

Ja nog kan jag ta och starta en egen tråd, det är inga problem!

mimsson
0

Yes! Skönt att det går åt rätt håll för båda två :) bästa vägning är på måndag då hoppas jag att det inte gått plus i alla fall. Har du fått din crosstrainer än?:)

mimsson
0

Yes! Skönt att det går åt rätt håll för båda två :) bästa vägning är på måndag då hoppas jag att det inte gått plus i alla fall. Har du fått din crosstrainer än?:)

mimsson
0

Dragonaut
0

Neej den har inte kommit ännu! :(

mimsson
0

Åh vad jobbigt! Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Blir extra kul att träna sen nät den väl kommer då!:)

Dragonaut
0

Jaa absolut!

Dom har ringt idag och sagt att den kommer på Måndag morgon, yay! :D

mimsson
0

Åh vad bra! Kul för dig att komma igång med det! Jag har tänkt på en sak under helgen. När jag räknar kolhydrater, vill helst ligga under 20g /dag så kan man ju knappt äta några grönsaker? Alla ovanjord innehåller ju ganska mycket…lägger man till broccoli och vitkål till två måltider + grädde eller liknande har man ju redan överstigit 20g för längesen. Räknar du eller kör du på känsla? Vill ju kunna äta ovanjordgrönsaker, känns fräscht och gott till maten.

Dragonaut
2

Nej jag räknar inte mina kh och jag äter de grönsaker jag vill, inte just morötter dock men lite grann utav allt möjligt.

Jag känner så att så länge jag håller mej borta från de stora bovarna som potatis, ris, pasta, bröd etc och fortsätter gå ner ca 1kg per vecka så är det bra. Om det nu däremot skulle börja stå still på vågen så kanske man måste börja tänka om men i nuläget tycker jag bara att det är gott, nyttigt och fräscht med grönt i all de slag :)

Du får nog ta och känna efter hur din kropp reagerar, vi är ju alla så olika!

Margareta
0

Färsk spenat, sallad och gurka går att äta helt fritt. Sparris har nästan inga kolhydrater. Håller man sig till 100g av de andra brukar det gå bra att hålla sig under 20g. Alternativet är att ta dem med max 3g/100g, då behöver man inte räkna.

mimsson
0

Okej! Ja morötter och andra kålrötter äter jag inte alls heller. Ska nog börja lägga till lite mer grönt då jag saknar det något enormt. Hoppar att räkna några dagar nu och ser om det påverkar något. Tack Margareta, om det påverkar för mycket att inte räkna ska jag testa att hålla mig till grönsaker under 3 g kh :)

mimsson
2

Tänkte uppdatera lite om hur det gått den senaste tiden. Ser tråden som en dagbok där det är skönt att skriva av sig ibland. Hade en väg/mät dag i måndags då jag hade gått upp sen i fredags men minskat sen måndagen innan, så jag är nöjd. Idag har jag ätit enligt lchf i 30 dagar. Resultat: Startvikt 77,0 kilo Nu: 72,4 Har alltså gått ner 4,6 kilo. Där jag mäter midjan har jag minskat från 102 cm till 98, alltså -4cm. Nedåt går det och jag har snart nått hälften av mitt slutmål. Kommer dock att få ett rejält bakslag i helgen då jag ska på 20-års fest. Dricker väldigt sällan alkohol men när jag väl gör det kan jag lika gärna göra det ordentligt. Egentligen började jag denna resa för 30 dagar sedan med att utmana mig själv. Utmaningen var att fram tills 20-års festen leva enligt lchf och vara nyttig. Jag kommer att synda big timme på lördag men på söndag är det tillbaka till lchf som gäller! Har aldrig mått bättre och kommer därför att fortsätta, inte som utmaning utan som livsstil.