Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2002 ggr
Jagebest
0

Hjälp behövs!

Jag måste ner i vikt nu, det handlar inte om utseende utan om min hälsa. Bär på 17 kg övervikt och det känns, mitt vardagsliv har blivit enormt försvårat. 

Jag har läst på om LCHF och försökt att börja med det också, men det gåår inte!! Efter en dag så blir jag så trött, ledsen och sötsugen att jag måste ta en frukt. Jag har försökt att ist äta smör, ost, en köttbit eller en hel måltid. Det funkar inte, jag måste äta något med kolhydrater. 

Förut har jag gått ner 20 kg genom att äta 1300 kcal om dagen, lågfett och mycket kolhydrater. Vill börja med det igen, men har några frågor. 

Vad är bättre egentligen, att äta mindre kolhydrater och mer fett eller mycket fett och lite kolisar ? Blir det någon skillnad egentligen ? Kan lugnt stå ut med hunger men inte med sötsug. Är det mer ohälsosamt att gå ner i vikt genom lågfett även om man går ner ?

Zepp
5

Trappa ner i stället om det blir för svårt.

Börja med att ta bort alls socker och sött.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sarah-S
1

Du måste helt enkelt övervinna ditt sötsug!

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Aros
0

Börja med att ta bort allt synligt socker och var försiktig med övriga kolhydrater. Försök äta mycket fett, det är fettet som gör dig mätt och är du mätt minskar suget drastiskt. Den här metoden gjorde att mitt sug efter sött eller ris och pasta försvann på ett par veckor.

Kolhydrater gör en sjuk, varför riskera så mycket för att det suger lite i magen?

Jagebest
0

hm, får nog fundera lite på det. Har aldrig varit särskilt konsekvent eller haft stark karaktär så jag kanske ger upp lite för snabbt. 

En till fråga, är det värt att räkna kalorier när man äter lchf? Kanske låter lite brutalt men skulle vilja gå ner relativt fort och orkar inte sega på med 2 hekto i veckan. Kan det vara så att jag har svårare att gå ner i vikt eftersom att jag får två år sedan svältbantade i 4 månader ?

nyborjare08
8

#4 Risken med att gå ner fort är att du går upp lika fort (ofta med moms) sen när du inte "orkar" med det strikta kalorijagandet längre. För jag tror att man tröttnar för eller senare. Om du vill hålla din nya vikt under en längre tid så är det bättre att hitta en metod som är långsiktigt hållbar. Det hänger inte (och ska inte hänga) på "karaktär". Jag tycker att det är ett skällsord som snarare sänker än peppar. Det gäller att hitta ett sätt som funkar och underlättar för en, och att ta bort sockret i kosten är ett sätt att underlätta. Ju mindre socker man äter, desto mindre längtar man efter det. Hur lång tid det tar för just dig att gå ner dina 17 kilon är svårt att svara på. Men om du kan hålla dig till en relativt strikt variant av lchf så ökar dina chanser att bli av med sötsug och tappa i vikt.

Aros
3

Vi kan alla svälta ned oss några kilo. Men så länge du är slav under kolhydraterna kommer du alltid att gå upp igen, precis som #4 beskriver.

Fokusera på ett liv utan kolhydrater istället, de första två-tre veckorna är skitjobbiga men efter det går det bättre och bättre. Med ett bättre leverne kommer din vikt att hänga med.

Jag antar att du har läst Kostdoktorns blogg och kanske framför allt dessa kapitel? http://www.kostdoktorn.se/dags-for-en-friskare-framtid och även http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

Lycka till!

Sindri
10

Du skriver att du förut har gått ner 20 kg genom att svälta dig. Och hur bra gick det? Och hur hållbart var det?

Jag förstår att du inte vill höra detta men LCHF är ingen quick-fix, ingen bantningsmetod. Det handlar om att äta det som våra kroppar är gjorda för att använda som bränsle.

Du har tydligen ett svårt sötsug, och tro mig, vi är många här som haft det. Men det GÅR att övervinna. Tänk på att det finns människor som slutar med sprit, knark, cigaretter….nog skall du klara detta.

Jag ser det som att du inte är tillräckligt motiverad ännu. Du behöver läsa på om hur skadligt socker är, vad det gör med din kropp. Du behöver bli lite ARG och känna dig lite pålurad detta eviga socker överallt, och att du blivit invaggad i tron att det "väl inte är så farligt". Du behöver känna att du själv vill ta kommandot över din kropp och bestämma vad du skall äta. För att du är värd det!!

Det finns många ställen på nätet att läsa om sockerberoende, sök på ordet både här på sajten och på nätet. Du kommer att hitta Bitten Jonsson, Ann Fernholm och Kostdoktorn bl a. Läs, läs, läs!

Du behöver mycket pepp och stöd, det kan du få här (men inte om att svältbanta). Kom igen bara med frågor, funderingar, besvikelser och framgångar. 

Det finns massor med recept här på sajten på underbart god och mättande mat som hjälper dig att hålla sötsuget stången. Jag tycker grädde är sött, det funkar inte så bra för alla att gå ner i vikt med det, men till en början kan det kanske hjälpa dig att stå emot sötsuget.

Det blir naturligtvis en abstinensperiod, men du kommer att komma över den. Ge dig själv andra bra saker som belöningar varje gång du lyckas motstå lusten att klämma i dig något sött.

Fortsätt skriva i den här tråden med frågor och hur det går för dig.

Jagebest
0

Tack för tipsen men LCHF är inget för mig. Hittar ingen mat som jag tycker är god och blir mer äcklad när jag äter än mätt och belåten. Därför tänker jag äta 1300 kcal med fördelning 35% proteiner, 35% kolhydrater och 30% fett :)

nyborjare08
3

Blir du äcklad av vanlig mat? För LCHF handlar inte om att vräka på med fett, det handlar om att äta helt vanlig mat men att välja helfeta produkter istället för lightprodukter och välja bort socker/pasta/ris/bröd. Sallad med en god dressing, till exempel. Eller en omelett stekt i lite smör med grönsaker till.

SpurtAnne
2

#8 av Jagebest

Det kallas jojobanting och är inte alls bra. Du kommer att gå upp allt förr eller senare och förmodligen lite till. Ledsen om jag låter negativ men det är sanningen.

Lchf är ju bara vanlig mat förutom pasta, ris, potatis, godis och läsk. Vad är det som är äckligt med det? Äckligare med pasta än en klick Creme fraiche och en avokado i sånt fall.

Lycka till hur du än gör

Aros
2

Jagebest, idag noterade jag att jag gått ned 10,3 kilo tack vare LCHF.

På 5 veckor…😉

nyttiga_jag
2

#8, om det är en kost du vill äta så gör det!

Vi är alla olika och allt passar inte för alla. Det handlar om att hitta "sin grej" oavsett vad det är.

Tycker du ska investera i en bok som heter ISO-metoden och det är så du planerar äta, 1/3 kolh, 1/3 protein och 1/3 fett.

Lycka till!

peoy
2

Vad för mat är "god", om inte "LCHF-mat" är det ?

Vad smakar makaroner ?
mitt svar: ingenting, ketchup om man ketchuppat, konsistens: klister

Vad smakar bröd ?
mitt svar: socker, kryddor, konsistens: klister

Vad smakar ris ?
mitt svar: ingenting

Vad smakar potatis ?
mitt svar: salt om man saltat den, ketchup om man ketchuppat, konsistens: klister