Inspiration till veckomeny
Inför varje ny vecka sitter jag och sambon och planerar middagar. Då är det toppen med lite inspiration då det ju ofta är de återkommande favoriterna som dyker upp i huvudet. Man vill ju variera sig och hitta nya favoriter också! Startar därför upp en tråd med hopp om att vi kan dela med oss av våra veckomenyer så vi kan inspirera varandra när det är dags att planera middagar!
/Johanna Carlsson
Johannas LCHF
Livskvalitet genom kosten
Jag är först ut och bjuder på vår veckomeny för denna vecka mån-fre:
Mån: Kyckling i currysås med broccoli
Tis: Entrecote med vitlöksstekt blomkål och bea
Ons: Chili con carne
Tor: LCHF-pannkakor med hallon och grädde
Fre: Kassler i ostsås med broccoli
/Johanna Carlsson
Johannas LCHF
Här kommer två veckomenyer:
Måndag: Thaigryta med kesobröd som tillbehör
Tisdag: Ugnsstekt kyckling med strimlad smörstekt vitkål
Onsdag: Skinksallad (kokta ägg, stekt bacon, fetaost, gurka, tomat, solrosfrön, strimlad skinka olivolja och majonnäsbaserad hemmagjord dressing)
Torsdag: Köttfärssås med strimlad smörstekt vitkål
Fredag: Pepparkyckling (gratäng av kyckling, cantadou pepparost, cf, riven ost, kryddor mm) med kokt broccoli
Lördag: lchf-pizza
Söndag: Lax med broccoli och romsås
Måndag: Fetaostspäckad köttfärslimpa med strimlad vitkål och gräddsås
Tisdag: Kotletter med ugnsgratinerade grönsaker och sås
Onsdag: ost och baconspäckad falukorv (hög kötthalt) i ugn med blomkålsmos
Torsdag:Rödspätta, stekt och panerad (sesamfrön, pofiber, ägg och salt) med blomkålsmos och remouladsås
Fredag: redd broccolisoppa med ostchips
Lördag: Pulled pork med lchf-bröd och grönsaker
Söndag: Frittata fylld med kryddig korv och grönsaker
~God loves you, and I´m trying! ~
Tillbehör beroende på säsongsvara och vad vi känner för
måndag: Kålpudding
tisdag: Kycklingryta
onsdag: Svampomelett
torsdag: Plättar med bär o grädde
fredag: Kokt fisk och äggsås
lördag: Rökt fårfiol med blomkålsgratäng
söndag: Ostfylld lövbiff
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Jag testade en nyhet idag. Jag stekte ett kilo kycklingben i ugnen med lite smält smör, vitlök, citron, kryddor och åt det med vitkålssallad och fetaost. Imorgon tänkte jag köra samma fast med coleslaw eller grekisk sallad. Är singel så då får man variera resterna med olika sallader m.m.
#4 Det är inte bara singlar som gör så. Det är smart! Jag lever i ett distansförhållande så vi ses bara på helger och strödagar. Blir mycket "singeltänk" i min matlagning vissa veckor. Skönt att inte behöva laga mat från grunden varje dag. Enklare att utgå från samma grund till flera måltider per vecka.
För att slippa äta samma flera dagar på raken gör jag annars ofta stora mängder och fryser in i matlådor som jag kan värma en annan gång.
~God loves you, and I´m trying! ~

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Detta var ju en väldigt bra tråd när man har idétorka eller som för mig som är alldeles ny inom denna världen. Jag kommer att dokumentera och planera alla mina veckomenyer på min blogg www.viktinfo.wordpress.com.Hemma hos oss har menyn för denna vecka sett ut som följande:
Måndag: Kött m. cashew & citronsmör serverat med. blomkål
Tisdag: Torskfilé m. purjogrädde och grönsaker
Onsdag: Kotlett m. tonfisksås och sallad
Torsdag: Ugnsbakad falukorv m. blomkålskräm
Fredag: LCHF-pizza
Lördag: Kyckling m. ugnstekta grönsaker
Söndag: Köttbullar m. sås o broccoli
//Hälsningar Lotta
Kul att läsa nya fräscha veckomenyer :) Denna vecka ser vår (halvfärdiga) veckomeny ut såhär: Måndag: "Spökkyckling" med broccoli Tisdag: Köttfärsbiffar med brunsås, blomkålsmos och lingon Onsdag: Korvstroganoff med haricoverts Torsdag: Baconlindad torsk med gräddstuvad spenat Fredag - söndag tar vi som de kommer.
/Johanna Carlsson
Johannas LCHF
Hej är en av nybörjarna här med dålig viktnedgång och börjar få brist på motivation. Läser allt jag kan här på forumet. Dessa menyerna här, finns dom på http://www.lchfrecept.com/?
Jag vill verkligen lära mig detta men har som sagt förklarat krig med kolhydraterna och just nu känns som att dom har övertaget 😭
Och mon vecka se ut så här; Måndag: Lunch: Rökt lax med smörstekt sparris och kall CF- sås med dill och citron Middag: Grillad karré med smörslungad, kokt broccoli, kryddsmör och bea Tisdag: Lunch: Spenatsoppa med ägghalvor och räkor Middag: kalventrecote, kryddsmör, sallad, bea och steksås Onsdag: Lunch: Gårdagens middag Middag: Tacogratäng med sallad och CF Torsdag: Lunch: Köttfärsås med smörstekt vitkål Middag: Biffar med stekta champinjoner, sallad och gräddsås Fredag: Lunch: Omelett Middag: Hel kyckling i lergryta med broccoli, blomkål, lök och gräddsås Lördag: Lunch: Köttfärsgratäng med sallad och CF-sås Middag: Chili con carne med CF Söndag: Lunch: Rökt makrill med broccolimos och dillmajo Middag: Viltskavsgryta med kantareller och rödlök, kokt smörslungad broccoli
Hej alla, vilka härliga menyer ni har!
Jag skulle bara vilja höra hur det går att frysa in smörstekt vitkål och broccoli mos?
Broccolimos har jag fryst in.
Jag frös broccolimos in i en plastlåda och avdelade portionerna med folie, gör inte det, dom gick inte att dela på.
Det blev grönt mos både här och där i köket när jag gick
loss med kniv. Det var stenhårt.
Frys varje portion i särskilld påse eller ask.
Tack för tipset, kanske man kan använda sej av en sån där iskubs grej också :)