Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4154 ggr
[Lupse]
4

Fundering kring mejerier

Många som äter enligt LCHF rekommenderar att dra ner på mejerierna förutom smör. Jag undrar lite varför just smör är okej, men inte tex hushållsost som innehåller mindre än 0,5 kh/100 g?

Har funderat på att dra ner mejerierna men äter väldigt mycket ost och vet inte vad jag skulle kunna ersätta osten med :)

hemul
1
Zepp
1

Förutom de teorier som Hemul framför så tror jag att det handlar om att många nybörjare tror att mejerier är det samma som fett!

Dvs de börjar leva på mejerier för att få i sig en stor andel fett!

Om man ser till mjölk som matvara.. så är det främst skapat för att öka i vikt.. dvs ett av de få livsmedel som är högt på  kolisar, protein och fett.. sett ur energisynpunkt.. dvs E%!

Och som  du själv konstaterat.. smör är nästan bara fett, ost är nästan bara protein!

Du kan lätt ersätta osten med riktig mat.. det är inga problem alls.. tex fläskkotletter, entrecote, biff burgion, levergryta, köttfärssås.. you name it!

Dvs vad har du i ditt kylskåp egentligen.. köp en halv gris/en kvarts oxe.. eller ett styckat lamm.. får sjutton inte plats med mejerier i kylen/frysen då!

Såå.. för att gå från det lite raljerande tonläget till ett mer upplysande.. köp hem och planera 2-3 måltider om dagen.. är du köttätare/omnivore, då skall det oxå ligga mat för sådana måltider i kylen/frysen.. när du kommer hem och skall laga till maten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hungerflickan
0

Jag tror inte det har med ökat insulinpåslag att göra. 

Däremot har många cremefraiche och grädde som en stor del av kosten. Man tar en klick cremefraiche till maten som plötsligt blir två klickar och tillslut är man uppe i 500 kalorier extra.  Många lchf efterrätter kan också var en kalorifälla. En portion pannacotta och där har vi ännu minst en dl grädde. En bit ost på det och slutligen har vi 1000 kalorier i enbart mejerier under en dag.

Tror med andra ord att det lätt sticker iväg med mejerierna eftersom de är så energitäta och lätta att överkonsumera kalorimässigt.

hemul
2

Alltså, jag skulle redigera mitt inlägg ovan och rätta ett stavfel och använde fel webläsare så hela inlägget försvann istället. Jag lyckades backa och kopiera det så det kommer här. Inte för att det var så värdefullt, men tråden blir ju konstig annars.

Antagligen för att de tror att kasinet ställer till det. Men det är vassleprotein som ska vara ovanligt insulinhöjande, inte kasein (det protein som är i ost), så jag har också lite svårt att förstå det där resonemanget. En sak kan väl vara att det är ganska lätt att äta mycket ost och då blir det lätt både väldigt mycket protein och väldigt mycket kalorier.

Men jag är fel person att svara. Jag tror inte riktigt på det här med att insulinhöjande protein skulle ställa till det.

Loj
1

#4 Men är det verkligen rätt ur lchf synpunkt att utesluta pga det är för mycket kalorier? Är inte grundtanken att INTE räkna kalorier?

Ulf-S
0

#5: Grejen med LCHF är att man kan bli mätt och nöjd på ganska små mängder naturligt fet mat.

Om man inte lyssnar på mättnadssignalerna är det lätt att ta en till portion av den smarriga maten fast man egentligen har fått nog. Det kan också vara så att man inte riktigt känner igen kroppens naturliga signaler.

Man kan inte äta hur mycket som helst bara för att man skär ned på kolhydraterna.

hemul
2

Och det kan också vara så enkelt att man helt enkelt inte blir mätt på kaloriunderskott. Och si då går man inte ner.

Sarah-S
4

Jag tror att det är för att man kan lura sig at man äter low carb

Mitt största kolhydratintag kommer från mejeriprodukter. Jag försöker att logga vad jag äter i Lifesum för att ha koll på mängden.

Snittar ca 20-50gr/dag och då kommer som sagt det mesta från mjölk till kaffet, grädde i mat, yoghurtsmoothie etc. Innan jag började logga mitt intag tyckte jag att jag åt low carb men fick en chock när jag såg hur mycket det faktiskt blev på den dag även med mejeriprodukter som ligger under 5gr/100gr kh. Jag stod och stampade i min viktnedgång innan jag insåg det här.

Ost däremot unnar jag mig och innehåller inte mkt kolhydrater alls

I'm only responsible for what I say, not for what you understand