Luncha med kund
Skriver detta med tanke på min sambo. Han tycker det är svårt att äta annorlunda när han är ute och lunchar med kunder. Det blir därför ibland vegetariskt trots att han vill äta veganskt och han vågar/vill inte hoppa över de snabba kolhydraterna vid sådana tillfällen. Han har inte problem med sockerberoende som jag, så det har inte varit något han brytt sig om tidigare, men vi konstaterade precis att han också har candidaöverväxt genom spott-testet. Kanske har att göra med att han tidigare missbrukat alkohol. Hur gör ni andra som är i samma situation? Ofta är han ute och far och då är det kunden som väljer restaurang.
Om jag misstänker att det kommer krisa så brukar jag ha med mig smör i en bytta, babybel-ostar, skinkrullar med smör och ost inuti osv. Men det kan man ju knappast kalla veganskt;) Har tyvärr inga råd direkt eftersom grönsaker för mig mest är tillbehör, inte basen…*funderar* Kan han inte ha med en egen matlåda och en minikylväska som han kan ta upp och äta ur efter/föremiddagen? Nötter måste väl vara ett bra alternativ, macadamianötter är feta och mättar ganska bra.
hur är det med oliver, avocado? en vegan äter inte mjölkprodukter alls eller? för jag tänkte på fetost.
Vegetariskt vet jag hur det är med maten men vad är riktlinjerna för vegan? Undervisa mig supermoccine så kanske det dyker upp något lämpligt tips. Det är inte många här som är veganer men nån ska ju vara den första att ställa frågan så får vi andra försöka kläcka idéer så gott det går. Ha tålamod med oss bara.

Han kan ju skylla pa att han ar allergisk mot ….(det som han inte vill ata). Bra gjort att kunna sluta med alkohol, har han klarat det, klarar han sakert att kunna ata det han vill om det ar for halsans skull!

Tack för era svar. Tänkte mest på hur ni hanterade en sådan situation, att för trevlighets skull luncha med en kund och inte vilja vara "besvärlig" men samtidigt inte kompromissa för mycket med sitt ätande. Matlådor är alltid bra. Jag försöker få in honom lite på den vägen, men han är en van restaurangbesökare :) Nötter är alltid mycket bra. Båda vi äälskar våra nötter ^^ Förresten, magma, grönsaker är tillbehör för oss också..
Oliver och avocado är topps. Mjölkprodukter är precis som du anar inget som veganer äter. Inget från djur, ganskat simpelt.
Men som sagt söker jag mer tips på hur man hanterar situationen än vad man kan ha med sig att äta, för det kan vi nog allt komma på :) Det är ju svårt att sitta där och bara peta i maten/äta inget med kunden för att sedan goffa i sig en matlåda i all hast någon överbliven minut. Då blir det ingen positiv känsla för kunden, vilket man ju gärna vill. Problemet med vegetarisk/vegansk mat på icke kompetenta restauranger (de flesta köttishak) är att maten man får i många fall består av endast vitt ris/vit pasta/potatis och grönsaker, alltså bara kolhydrater och snabba därtill. Vet inte hur många gånger han kommit hem och klagat över pasta med trist tomatsås >.< Kan tänka mig att det är lättare för köttisar att på vilket ställe som helst bara välja köttgrejen och sallad eller nåt sånt.
De flesta ställen, även små hålor, har ju i varje fall falafelhak där man brukar kunna säga att man bara vill ha falafel och sallad, men det är ju knappast en passande miljö för en affärslunch..
Att stå för att jag helt enkelt inte klarar av den vanliga maten för att jag mår dåligt av den brukar vara ett argument som de flesta köper. Om det sedan är fysiskt eller psykiskt har ju inte kunden med att göra. Bara sga den enkla kommenataren att jag det är lite jobbigt men jag blir sjuk av annan mat
Vad äter din sambo egentligen?Inte kött/fisk/mejeriprodukter förstår jag.Men inte heller ris/pasta/potatis och grönsaker.Vad blir kvar?
Jag äter själv ofta lunch och ibland middag med kund. Jag gör i sådana lägen ingen affär av vad jag äter, inte för att jag inte står för mitt val av kost, men för att det inte på något sätt har med min verksamhet att göra. Till det så är jag inte överviktig idag och har inte lust att få höra kommentarer som: "varför bantar du för?" och liknandes om: "det är farligt att inte äta kolhydrater!" mm.
Jag beställer in så rena produkter som möjligt (i mitt fall så rent kött/fisk/fågel som möjligt - men detta kanske inte är en lösning för din sambo?) och så lite potatis/ris/pasta/osv som möjligt. Potatisen/riset/pastan/osv äter jag inte utan det lämnar jag kvar, (möjligen petar runt lite på tallriken). Oftast finns det en grönsaksdisk på lunchrestaurangerna och där förser jag mig med tillbehören jag vill ha till köttet och oftast finns det även bregott eller smör där som jag ofta smusslar på min mat i dessa lägen, (eller olivolja). Hamnar jag i en situation som känns omöjlig ber jag att få tala med kocken och berättar att jag är överkänslig mot spannmål - vilket jag också faktiskt upplever att jag är. Ibland händer det även att jag "grundar" med oststavar, oliver eller liknande innan om jag tror att situationen blir extra ohållbar för mitt val av kost.
Handlar det om att fika väljer jag kaffe med massa vispgrädde och skyller på att det är så mättande så jag behöver/orkar inget fikabröd.
Hoppas att det löser sig för din samo!

#6 Jodå han äter grönsaker. Och visst även potatis/pasta/ris, och även det vitt tidigare. Nu blir det kanske då övergång till fullkorn som vi äter hemma då jag inte äter något vitt. Utöver det baljväxter (linser, bönor och produkter därav t.ex. tofu), nötter och frön samt frukter och bär. Och lite annat smått och gott. Men det går ju inte för någon att bara äta bara raffinerat spannmål och grönsaker och samtidigt må bra. Framförallt bristen på protein i sådana rätter är ju mycket illa.

#7 Tack för ditt svar! Det är samma för honom att han inte vill göra någon affär av sitt ätande eftersom det inte har med verksamheten att göra och han inte vill dra kundens uppmärksamhet till ovidkommande (och krångliga=negativa) saker. Jo, det är kanske möjligt att han skulle kunna beställa någon sorts grönsaks/sallads-tallrik och, utifall det inte finns några baljväxter/nötter/frön, smussla dit medhavda eller försöka äta dem i anslutning till maten.
Men din sambo är väl inte på kundlunch varje dag?Skulle det vara så är det ju bara ett av dagens mål,han kommer nog inte att få proteinbrist.
Han kan ju söka på restaurangguiden.se, där finns en mängd orter med.Där kan han leta reda på en restaurang med något vegetariskt på menyn som han kan acceptera och sedan föreslå kunden den restaurangen.Jag tycker han ska säga ärligt att han är vegan,det är ju inget konstigt nuförtiden.

Nej då, inte alls varje dag. Bara ibland. Men ska han tampas med candida är det ju inte så bra om han äter en massa snabba kolisar ju.
Men vilken bra guide! Tack. Den kan nog definitivt komma till användning. Om han nu vågar ta plats i förhållande till kunden. Vegan fanns t.o.m. som alternativ ^^ Dock fanns det knappt något att finna ens vegetariskt i småstäderna >.< I vilket fall hittade jag restauranger här i stan som jag blev nyfiken på, men inget av mina stammisställen fanns med.
Om han ska avgifta sig från candida så faller tyvärr antagligen en hel del i en vegansk kost bort…
Läste nyligen detta i "candidatråden", inlägg nr 150:"" patienter m långvariga problem och svårbehandlad candida bör vara ännu striktare och undvika rotfrukter, alla sorters nötter, mandlar, solrosfrön, syrade mjölkprodukter och allt som innehåller vinäger. Många candidapatienter bör även undvika tomat, aubergin, paprika och kajennpeppar då samtliga dessa hör till "potatisfamiljen".
_Förutom detta är de allmänna rekommendationerna att man bör undvika: alla mjölprodukter (ok, inte svårt :-) alla mjölkprodukter utom smör, alla konserverade eller fermenterade mejeriprod. All jäst eller jästhaltig föda, allt mjölksyrat, allt som är stekt eller friterat i oljor och andra fetter (än smör). Svamp, vin, öl, vinäger (jäses) sojasås, miso och tofu, te och kaffe (utom örtte) och dessutom all annan alkohol utöver vin, samt all burkmat"
_Det enda jag vet gör min egen candida sämre är mjölprodukter som pasta, bröd o.dy, rent socker som i godis/glass, nötter, potatis/ris samt frukt. Men å andra sidan har jag inte haft de stora problem med candida som en del här har drabbats av.

Happ, då får vi väl dras med vår candida då.
Om ni inte upplever att ni har symtom eller problem med candida utöver "trådtestet", så kanske det är det bästa eftersom ni skulle bli väldigt begränsade annars i vad ni kan äta. Säkert kan man dock minska candidan radikalt genom att sluta äta "vitt" och välja fullkorn etc precis som ni redan gör, även om den inte svälter ihjäl helt och hållet.
Det var en tjej till från hittekatter. 
Vad som intresserar mig hur ni klarade omtänkande från kalorier till kolehyrater? När man är uppväxt med kaloritänkande och sedan får man plötsligt frossa i alla förbjudna saker. Grädde, fett, ost, avocados, nötter osv. Jag har jämt dålig samvete, när jag äter sånt.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus