Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 7933 ggr
goliath
3

Vätskebehov. Tvångsdrickande?

"När du förlorar 1% vätska minskar din prestationsförmåga med 10%"

"När du känner dig törstig är det för sent. Du är redan dehydrerad"

Fler än mig som alltid tyckt detta låter befängt?

Fler än mig som som olustigt sett hur speciellt den kvinnliga befolkning konstant suger på en vattenflaska i tron om att vara hälsosam? Och följaktligen kostant springer på toaletten..

Fler än mig som inte fattar varför man måste dricka efter kockan när man inte måste äta efter den? Varför skulle vätskebehovet hos människan vara sämre regulerad än matbehovet, speciellt när vätskebrist är ett mycket farligare och akutare tillstånd än matbrist?

Vad har vetenskapen visat?

Ingen reduktion av prestation på vätskeförlust upp till 2%:

http://tidsskriftet.no/article/933165

Ingen reduktion av prestation på vätskeförlust upp till 2% och ingen nedsatt kognitiv förmåga på en förlust på 1,8%:

http://www.nui.no/sitefiles/22/FUDT/1996/Nui1996-02Vaesketap.pdf

Nedsatt kognitiv förmåga registrerad först vid 2%:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3355239

I dessa review artiklarna såg man ofta ingen kognitiv svikt vid 2-2,6% förutom i de tillfällen där hård fysisk aktivitet och värme var komponenter vilken föreslåt att det vara värme/stress faktorer som gav den nedsatta kognitiva förmågan:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2908954/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15845879/

Några die hard vattendrickare härinne som har något veteskapligt stöd för att dricka när man inte är törstig?

Studierna är framgrävda av en norsk bloggare som skriver om den norska vattenproducenten Imsdal för den som orkar med norskan:

http://tjomlid.com/2014/03/16/mer-vannvrovl-fra-imsdal/

[bittek]
0

Jag föredrar att lita på min kropps signaler - både när det gäller mat och vätska. Hunger och törst ska väl räcka?

Men jag är lite nyfiken, och kör därför med en app som räknat ut mitt vätskebehov. Första dagarna gjorde jag inget annat än kissa - vad är vitsen, liksom? 😐 

Jag ska köra i två veckor, då borde jag hinna märka ev effekter.

Stil & Profil

kaisakavat
1

Hänger med på din undran. Följer tråden.

Själv dricker jag ojämnt. Vissa dagar mer och andra mindre. Det regulerar sig nog självt i längden, men ibland glömmer jag typ helt vatten och det enda jag dricker då är kaffe. Enligt 'vattendrickarförespråkarna' så är det typ livsfarligt, men jag har inte dött än. 😉

Kanske är det inte så bra.. 🤔 ..svårt veta.

Jag använder hursomhelst mer än 'törst' som indikator. T ex om jag vet jag varit varm och kanske kissar ut väldigt lite, då kan det ju vara en hint okså, om att fylla på vätska.

goliath
0

Låter jobbigt :)

Att bli rekommenderad over 2l om dagen som det stod i tråden verkar helt ovetenskapligt, kanske till och med dumt? Skulle gärna vilja veta vad den där appen stödjer sina uträkningar på..

Den norska bloggaren föreslår 1 liter vätska per dag ca. Han uppger inte några direkta källor med det låter förnuftigt. Resten av vårt behov, ca 1,5l, producerar vi själva och får via maten.

Detta med att kaffe är stark diuretika är oxå en myt vad jag förstår, gällande de flesta.

Så denna litern kan komma från all form av vätska inklusive kaffe. Denna gamla iden om ett glas vatten för varje glas kaffa är bara tt förkasta.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11022872

kaisakavat
1

Tillägger.. 

Jag behöver dricka lite mer på LCHF än innan. Beror väl på att jag inte äter vatteninkokt mjöl och rotfrukter och sån blöt gegga längre.

Glömde också skriva att ett säkert tecken på att jag druckit för lite är ju när det börjar värka bakom ryggen över njurarna. Då är det dags. 😛 Men det händer i mycket sällsynta fall.

goliath
0

Det har du nog rätt i Kaisakavat!

Och många får säkert i sig mindre vatten på lchf än de gjorde tidigare pga mindre intag av tex frukt och grönsaker och kan tänkas behöva dricka mer än normalkostaren gör även om det iofs är mycket vätska i animalier!.

[bittek]
0

Ja, men det är nog en vanlig volym för vattenfolket. Här nere (Mallorca) går folk (läs: kvinnor) omkring med en flaska i handen konstant. Och mobilen i den andra :-D 

I somras drack jag lite mer, men inte ens då kom jag upp i 2 l om dagen. Kanske en dryg liter. Då var det mellan 35 och 40 grader.

hemul
0

Jag dricker alldeles för mycket (tror jag). Så pass att jag funderar på att ta upp det med min läkare. Men jag är så förbannat törstig jämt! Nä, jag har inte diabetes, långt ifrån.

nyttiga_jag
3

Jag har också märkt att jag dricker mer med denna kost och det beror väl på att vi får i oss mindre vätska i maten, via grönsaker.

Som dykare har jag fått lära mig att man ska dricka 1l vätska/10grader värme, dvs är det 10 grader ute så drick 1 liter, är det 20grader så drick 2l, osv.

Dessutom ska man som dykare dricka ytterligare 1 liter/dyk man gör och då börjar det bli lite jobbigt när man är i Egypten och gör 3-4 dyk/dag samtidigt som det är 30 grader varmt!

Då MÅSTE man dricka vätska med tex resorb i för att hålla saltbalansen i schakt!

Kajak11
0

Det är nog sannt att man kan drycka för mycket vatten..och kaffe och te och allt möjligt. Hör till dom som drickar mycket men har ochså svettas mycket när jag tränar eller springar. Ser på urinens farg. Och känner huvudvärk om det fattas vätske.

jessirene
1

Jag tror att det där vattendrickandet är istället för att äta. Så att magen redan ska ha lite innehåll när maten kommer ner. Ett bantningsknep helt enkelt.

Men jag tror inte att det är bra att tvångs-dricka, jag tror att det är lite som med andning, man känner när det behövs.

Om jag råkar ut för att inte kunna dricka mej otörstig så tog jag förr resorb men nu tar jag lite bikarbonat i vattnet. För jag gissar att det är en sorts saltbrist.

willas
1

Jag har märkt att om jag är törstig och inte dricker genast, så händer det att törsten går över och jag liksom glömmer att dricka sedan. Så det gäller att vara uppmärksam på törstsignalerna.

goliath
0

#11 Händer något mer än att törsten går över? Något negativt?

Kajak11
0

Ja yrsel…och mindre koncentrations förmåga.

Septima
2

Jag känner mig sällan törstig och får alla möjliga symtom om jag dricker för lite - huvudvärk, ont i "tandrötterna" (känns det som), ibland dimsyn och frusenhet. I många år trodde jag att jag höll på att få influensa, proppade i mig echinea-lösning, ingefärste och vitlök och blev bättre efter ett par dagar. 

Men nu är jag ganska övertygad om att det handlar om att jag druckit för lite. Saltbrist? Kanske, eftersom det verkar handla om något slags tryckförhållanden i kroppen.  Men det hjälper inte med salt enbart. Det tar något dygn av ganska massivt drickande innan symtomen släpper. Hade problem med detta även innan LCHF men måste tänka mer på vätskan nu än tidigare. 

Naturligtvis KAN det handla om något annat än vätskebrist men varje gång jag fått dessa symtom så kan jag se att jag druckit mindre än vanligt (eller svettats mer) något dygn innan jag börjar känna av det. 

Det tycks vara olika helt enkelt. Min mor (som visserligen är 85 nu men inte ändrat dryckesvanor) får i sig 2 glas mjölk och 1 kopp kaffe i ren dryck per dag utan huvudvärk eller andra tecken på vätskebrist (hon äter  2 frukter per dag + en hel del grönsaker men inte så mycket att hon kommer upp i de ca 2 liter vätska jag verkar behöva).

Layza
2

Det är väl som med allt annat, att vi fungerar olika och har olika stort behov av hur mycket vi bör dricka. Vi är också olika bra på att lyssna på kroppens signaler och behov. Jag brukar testa olika teser på mig själv. Just nu faktiskt med att dricka 2-3 l vatten per dag med ett krm himalayasalt per liter vatten. Vad som har hänt är att trycket över pannan jag vaknat med varje morgon försvunnit och att jag känner mig rejält piggare under dagen. Var det vatten eller saltbrist, vet ej. Jag började med detta eftersom det finns en teori att man  samlar på sig vätska (vilket jag gör) för att kroppen får för lite vätska och därför inte vill släppa den. Jag ska testa detta i tre månader, tänkte jag. Att trycket i pannan försvann och att jag blev piggare var verkligen en bonus, nu får vi se hur det blir med det andra. :)

Effie
0

Ja, det är en intressant fråga. Jag tillhör ju dem som kan gå en hel dag utan att dricka, och som inte kommer på idén att jag skulle vara törstig även om tungan klistrar fast sig vid gommen (även om detta inte händer så ofta).

Så jag har ett antal punkter jag ska försöka bli uppmärksam på

• huvudvärk (ytterst sällan)
  • värk i njurarna (ytterst sällan)
  • finns det något samband med orkeslöshet? (ibland studsar jag uppför trappor utan att märka att de finns där, ibland är det trögt att gå i svaga uppförslut)
  • vikten (jag minns att när man gick hos Viktväktarna var det nödvändigt att dricka åtta glas vatten (storlek?) varje dag, för viktnedgång, och det hade inte med hunger att göra, för man hade ju sina tilldelade points att äta och inte mer)

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Torparmor
3

Nu förstår jag inte riktigt. Om jag dricker för lite vatten så kan jag få saltbrist? Jag trodde precis tvärtom. Om jag dricker för mycket vatten får jag saltbrist eftersom mer salt försvinner ut vid toalettbesöken. Osmosen fungerar ju även i vår kropp, eller?

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

goliath
0

Själv är jag som effie.

Dricker bara när jag är törstig. en vanlig dag i kalla skandinavien då jag inte är fysiskt aktiv blir det väldigt lite dricka. Och väldigt lite kissande. Har heller aldrig ont i huvudet eller känner mig orkeslös eller annat. Om jag tränar slår törsten in fort och jag drickar mängder -till jag inte är törstig.

Jag har oxå upplevt att jag tex dagen efter alkoholintag vaknar och är helt akut törstig och munnen är kruttorr. Men jag har varit för trött och somnar om. När jag vaknar nån timme senare är jag inte törstig längre och munnen är fuktig igen. Men jag har aldrig upplevt något obehag med det..

Hungerflickan
0

Jag blir törstig när jag bryter den periodisk fastan. Under själva fastan är jag aldrig törstig och dricker bara kaffe. Troligtvis beror detta på att jag äter mkt salt och även en del kolhydrater som man blir törstig av.

Kan dricka en hel 1,5 litersflaska mineralvatten och lite till under en kväll efter fasta-brytet.

Tror dock att det är fördelaktigt att dricka vatten när man fastar. Kan bland annat få yrselattacker och dimsyn under de sista timmarna av fastan. Då tar jag och dricker lite saltvatten.

kaisakavat
0

Mer om det där med kaffe.. Läste nånstans om myten, att 'kaffe är vätskedrivande och att man måste dricka extra vatten därför'. Kaffet orsakar enligt den källan (vilken det nu var) att urinblåsan dras samman och man blir kissnödig fortare och därför tror folk att kaffet orsakar ett minus. Men man kissar alltså inte ut mer totalt sett. 

Igenkänning i det Effie skriver. Det där med att inte koppla att man kanske är törstig när tungan sitter fast i gommen.. 

Och å andra sidan kan det konstigt nog gå över utan att jag druckit nåt. Som t ex goliath skriver.

Det kanske inte är så underligt att kroppen har speciella regleringsmekanismer även i detta avsseende.. utan typ helt logiskt då det är livsavgörande. Att törst kan gå över är ju intressant. Läste om det också nånstans, att kroppen kan återinföra viss mängd av vätska som är på väg ut, men inte efter en viss 'gräns'. Var den gränsen nu var..

Visst är det 'kul' med mina oprecisa fakta från icke-angivna källor. 😃

crikarlshamn
2

…endast champagne slinker ned även om törsten inte finns ;o) Skämt å sido, dricker vatten då jag är törstig..

Niiinah92
2

Jag har med en vattenflaska till skolan och försöker dricka ca 1.5-1.8 l om dagen. Haft njursten en gång och gör vad jag kan för att undvika att få det igen.

odjuren
0

Vadå? Ska man dricka en massa oxå? ;-) Jag är totalt sämst på att dricka vatten, läsk däremot, både sockerfri och sockrad slinker ner hur lätt som helst :-(

//Odjuren

www.odjuren.com

Kajak11
0

Jag svettades under löprunda i lunchpausen i dag…dfrack mindra vatten på eftermiddagen….kännte inte törst men mörkere urin sent på eftermiddagen. Drack mycket då jag kom hjem…ja det är ju klurigt,men ibland känner jag mig mer törstig på LCHF, men äter nog ochså en del fett. Och då blir jag mer törstig när fett förbränningen står på.