mellanmjölk för fett?
Åh suck… Jag känner spontant att det är tur att mina barn kommer få ren mat med den fetthalt naturen gett den hemma iallafall- men det är synd om de barn som äter fettsnålt hemma också p.g.a fettskrämda föräldrar.

#1 Men… naturen ger komjölk till kalvarna, inte till människobarn/vuxna. Dess sammansättning är ideal för en snabbt växande fyrmagad gräsätare precis som vår modersmjölk har den ultimata sammansättningen för spädbarn av vår, lite annorlunda, art.
#2 Så, du menar att människan ska leva på bröstmjölk och sen ingenting?? Naturen ger oss den mat som finns i naturen: kött, grönsaker, mjölk, ägg osv.
Har naturen talat om för dig att det endast är kalvarna som får dricka av kons mjölk?

#3 Ja, det menar jag. Jag kan ha fel, men människan är väl det enda djur som diar andra arter? I vuxen ålder dessutom. Däggdjur diar sina ungar. Så gör människor, så gör kor. Kossorna ger mjölk till sina ungar och visst kan vi människor ta den, men jag kan knappast se att det är naturligt eller vår rätt. Jag tycker detta med att dricka andra arters modersmjölk är mycket konstigare än att äta kött egentligen. Här ville jag dock mest kommentera mjölkens sammansättning och att den är optimerad för småkalvar. Människor kan hålla på och laja med mjölken bäst de vill, men i sitt grundutförande är den så.
#4 Ja, ja, vi ska nog inte diskutera det utan jag nöjer mig med att säga att vi har olika sätt att se på saken. :)
Sen handlade inlägget inte om det heller, utan om fetthalten i mjölken.

#6 Mjölkens sammansättning = bl.a. mjölkens fetthalt. Svarade på "den fetthalt naturen gett den". Men, visst, vi behöver inte diskutera vidare.
Angående artikeln.
Hahahahahahahahhahahahahaha
Livsmedelsverket går från klarhet till klarhet. Oavsett om man tycker att man ska dricka mjölk eller inte så måste man ju skratta åt sådana är uttalanden:
"Den värsta fettboven för barn är kakor och godis -/../"
Ja för kakor och godis innehåller kanske 10-20% fett och bara 50-60% (och uppåt) kolhydrater. Kan ju absolut inte vara den mängden socker som gör barn överviktiga.

Kan förstå båda lägren i mjölkfrågan. Tror inte att det kan vara bra med FÖR MYCKET mjölkprodukter. Däremot - vad säger att människan inte nyttjat ko- och får/get-mjölk 50 000 år eller mer längre jämfört med vad den allmänna uppfattningen gör gällande, ja, som nomader, långt innan vi blev bofasta!? Med tanke på hur mycket essentiella näringsämnen vi kan utvinna på ett trots allt relativt effektivt sätt (tänker framförallt på det så småninogm närmast utrotningshotade omega 3), så är frågan om vi verkligen ska förkasta denna produkt. Nyttjandet av den kan väl strida mot etiska aspekter förvisso. Dock finns väl några hundra saker som bör prioriteras att förändra, högre på dagordning därvidlag!? (Ursäkta - borde väl ha skapat en ny tråd här
)
Jag undrar NÄR mättat fett blir farligt…
Enligt Rössner är det livsviktigt, men sedan livsfarligt…
Skulle vara intressant att få "veta" var brytpunkten är.. ;)
STackars barn!!!!
Bra fråga Besika????

Apropa mjolk till oss manniskor, har jag kommit fram till att for mig passar get- och farmjolk bast och darafor forsoker jag ata ost av getmjolk och farmjolk!