Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1651 ggr
Yamuna
0

Hur tillagar ni lax?

Snälla, ge mig ett bra recept på lax. Den är i portionsbitar 140 g styck. Har total idetorka. Nåt som passar även en kräsen nittonårig son ;)

Torparmor
1

Tunn hinna olja i botten på en form, lite grönt på t ex purjolök, spenatblad. Lägg på laxen, salta och peppra. Rör ut/vispa 125 g Cantadou med smak i mjölk/grädde (kan blandas på lite värme i kastrull så löser sig osten lättare) häll över laxen. Strö ev på lite riven ost innan du har in den i ugnen.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

LinaLj
1

Ner med laxen i en ugnssäker form, ta creme fraish och smaksätt med örter och lite senap. Häll över laxen. In i 200 gradig ugn i ca 15 min.

Sedan älskar jag att göra lax teriyaki men där har man ju i socker…

odjuren
1

Laxbitar i botten på en form, stuvad spenat ovanpå och riven ost o tunn skuret smör längst upp. In i ugnen på 200 grader i 20 till 30 minuter

//Odjuren

www.odjuren.com

peoy
2

för det mesta brukar jag göra..

Lax med räkgegga
en halv filead lax (tinad)
en halv dl creme fraiche
en halv dl majonnäs
en halv dl dill
250g räkor eller det som finns i påsen

Tillagning
he på ugnen (225 grader)
he firren på plåten (på plåtpapper för enklare disk)
(smält smör och smöra firren)
salta & peppra lite
gegga ihop geggan
he geggan på firren
he in firren i ugnen (ca 15 min)

nyttiga_jag
2

Skiva citron och lägg på folie, strö över lite flingsalt och på med en laxbit, lite mer flingsalt över fisken. Gör ett foliepaket och lägg i form, in i ugn 225 grader ca 15-20 min tills fisken är klar. Servera med creme fraiche.

Foliepaket med fisk. Vrid några varv med chilikvarn och lite salt, in i ugn som ovan.

Vad hungrig jag blev av att läsa och skriva om mat………

nyborjare08
0

Tina laxen. Hacka gul lök (om man gillar lök, vilket jag gör, annars kan det uteslutas) och lägg i botten av en smord ugnseldfast form. Lägg på laxen. Häll pressad citron (snåla inte) på laxbitarna och salta och peppra dem. Häll på grädde och dill. In i ugnen på ca 200 grader tills laxen är klar och grädden puttrar.